فرم ارزیابی وضعیت پرونده تحصیلی + مشاوره رایگان

اپلای ارشد بهتر است یا دکتری؟

ارشد بهتر است یا دکتری
5/5 - (1 امتیاز)

برای ارشد بهتر است اپلای کنیم یا دکتری ؟

همواره این سوال مطرح می شود که اپلای برای ارشد بهتر است یا برای دکتری اما بطور کلی نمی توان پاسخ قطعی به این سوال داد. زیرا پاسخ این سوال نسبی است و به جنبه ها و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از این رو در هر دوره چه ارشد و چه دکتری یک سری مزیت ها و یک محدودیت ها وجود دارد. بطور خلاصه جنبه هایی مانند پذیرش، شرایط کاری، اقامت و مسائل مالی در این زمینه قابل بررسی است.

بطور مثال اگر برای شما آسان یا سخت گرفتن پذیرش مد نظر است، بهتراست بدانید که گرفتن پذیرش در مقطع دکتری نسبت به ارشد امری راحتتر است. به این دلیل که تعداد رقیبان بومی شما در کشوری که قصد اپلای دارید کمتر هستند. علاوه براین بطور کلی سرمایه گذاری بر روی دانشجویان بین المللی در مقطع ارشد اهمیت کمتری دارد. به این دلیل که بسیاری از این دانشجویان یا فقط به فکر مهاجرت و شغل هستند و یا بسیاری دیگر برای مقطع بالاتر زمینه و استادی دیگر را انتخاب می کنند.

مزیت ها و معایب اپلای برای ارشد

  • ابتدا به ساکن شما در مقطع ارشد دید بهتری نسبت به زمینه ای که به آن علاقه دارید پیدا خواهید کرد. بنابراین تحصیل ارشد در دانشگاه های مطرح یک دید و چشم انداز خوبی را برای دکترای شما ترسیم می کند.
  • دوره ارشد به دلیل کوتاه بودن این فرصت را فراهم می کند تا سریع تر تحصیل را به پایان برسانید و زودتر به کار بپردازید.
  • کوتاه بودن دوره ارشد این فرصت را به شما می دهد تا در مورد کشور بعدی برای تحصیل یا اقامت تصمیم بهتری بگیرید.
  • از آنجایی که بسیاری از دانشگاه های خارجی با صنعت و دانشگاه های دیگر پروژه های مشترک انجام میدهند، دانشجویی که در این مقطع تحصیل می کند می تواند یک رزومه قوی با تلاش خود برای خود تهیه کند
  • اما از معایب اپلای برای ارشد، محدودیت برای دریافت فاند است.

تخمین هزینه ‎های بعد از مهاجرت و راه های تامین آن | آزاد سازی مدرک

آیا بهتر است برای ارشد اپلای کنیم یا دکتری؟

از این رو اول باید ببینیم منظور از بهتر در این فرآیند چیست و بعد پاسخ ها را دسته بندی کنیم. از این رو از زوایای زیر می توان به این سوال پاسخ داد:

۱- سادگی فرآیند اپلای

بطور کلی فرآیند اپلای برای ارشد راحت تر از مقطع دکتری است. دلیل این امر این است که از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی انتظارات کم با معیارهای ساده می رود و تعداد مدارکی که باید فراهم کنند نیز کمتر می باشد. به عنوان نمونه انگیزه نامه ای که برای اپلای در مقطع ارشد نگارش می شود نسبت به مقطع دکتری متفاوت و بسیار ساده تر می باشد.

۲-  سادگی گرفتن پذیرش

بطور کلی، از لحاظ راحتی اخذ پذیرش، گرفتن پذیرش دکتری راحت تر می باشد. به این دلیل که هم تعداد رقیب های متقاضی از کشور هدف کمتر می باشند و هم اینکه سرمایه گذاری بر روی دانشجوی ارشد خارجی برای استاد به صرفه نیست؛ مگر اینکه دانشجویی با هزینه شخصی خود تمایل به تحصیل در مقطع ارشد را داشته باشد.

۳- سادگی گرفتن فاند

تعداد اسکالرشیپ و جایزه هایی که در مقطع دکتری ارائه می شوند بسیار بیشتر از مقطع ارشد است و از تنوع زیادی برخوردار است. اما درعین حال میزان رقابت نیز بالا است . البته این موضوع در مورد بورسیه هایی که در مقطع ارشد ارائه می شوند نیز صادق است؛ با این تفاوت که از تعداد کمتری برخوردار هستند.

۴- شرایط آینده شغلی‌

از آنجایی که اکثر فارغ التحصیلان دکتری به عنوان فردی آکادمیک شناخته می شود، به دلیل مدرک و شایستگی وی برای اکثر پوزیشن های کاری Over Qualified می شود. زیرا چنین فردی فراتر از آن جایگاه آن پوزیشن است که در این صورت شرکت های از پذیرش وی امتناع می کنند. از این رو خواسته یا ناخواسته، حوزه کاری به فعالیت های پژوهشی و آکادمیک محدود می شود.

معرفی دوره ها و کورس های کالج زبان فرانسه | معرفی سایت اجاره منزل در فرانسه |گواهی تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان