سلف فاند چیست؟ مزایا و معایب سلف فاند

سلف فاند
5/5 - (1 امتیاز)

عناوین مقاله:

سلف فاند چیست؟ مزایای و معایب سلف فاند

سلف فاند چیست ؟ در سال های اخیر شاهد افزایش درخواست های مهاجرت تحصیلی به دلایل گوناگون هستیم، بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان به دلیل علاقه به تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا، تحصیل در رشته های خاصی که در ایران شرایط تحصیل در آنها امکان پذیر نیست و یا برای دریافت اقامت با استفاده از پذیرش تحصیلی اقدام به اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی میکنند. از جمله مهمترین دغدغه های این دانشجویان را می توان هزینه تحصیل و زندگی در کشور های خارجی عنوان کرد.

با وجود اختلافات ارزی بسیار در پاره ای مواقع امکان مهاجرت تحصیلی برای بسیاری از متقاضیان وجود ندارد. به همین سبب بسیاری از متقاضیان به دنبال کمتر کردن هزینه های مهاجرت و اپلای و یا به صفر رساندن آن ها هستند. متقاضیان در این مواقع یا باید هزینه های تحصیل و زندگی در کشور مقصد را خودشان و یا اسپانسر مالیشان پرداخت کند و یا از طریق دریافت فاند و بورسیه هزینه های مربوط به تحصیل را به حداقل برسانند. در این مقاله به دو روش پرداخت هزینه های تحصیل دانشجویان بین المللی در کشور های خارجی می پردازیم.

فاند و فول فاند چیست؟

فاند به مبلغی و کمک هزینه ای گفته می شود که توسط دانشگاه، موسسات دیگر و یا حتی دولت ها تامین می شود و به دانشجویان با شرایط خاص و متفاوت اعطا می شود تا در طول تحصیل از حمایت مالی بهره مند شوند.

فول فاند نیز نوعی از فاند است که سازمان مورد نظر به عنوان مثال دانشگاه؛ دولت، موسسات تحقیقاتی و … تمامی هزینه های تحصیل یک فرد را در دوره تحصیلی مورد نظر پرداخت میکند. در بیشتر مواقع این هزینه ها شامل مبلغ شهریه و مبلغی تقریبی برای هزینه های زندگی دانشجو در کشور مورد نظر می باشد.

اما ممکن است فول فاند شامل هر هزینه ای که دانشجو در طول تحصیل پرداخت می کند هم شود. یعنی سازمان تامین کننده علاوه بر شهریه و هزینه زندگی، مبالغی که برای بلیط هواپیما، درخواست ویزا، بیمه و یا هر هزینه ی دیگری که دانشجو نیاز دارد را نیز پرداخت کند. در بیشتر مواقع این نوع حمایت های مالی و فول فاند به دانشجویان مقطع دکتری که دارای سوابق علمی و تحقیقاتی بالایی هستند و در موضوعات خاصی به پژوهش می پردازند تعلق می گیرد.

بسیاری از معیار ها می توانند بر روی شانس دریافت فول فاند تاثیرگذار باشند از جمله:

  • نگارش مقالات معتبر متعدد
  • شرکت در کنفرانس ها و سمینار های مرتبط
  • تجربه حرفه ای و سابقه کار
  • نمره بالای زبان
  • پروپوزال مناسب
  • ارائه توصیه نامه های قوی از اساتید معتبر و با سابقه
  • داشتن رزومه تحصیلی قدرتمند و نمرات بالا

مقاله مرتبط: تفاوت اسکالرشیپ و فلوشیپ


سلف فاند چیست؟

سلف فاند چیست | در مقابل واژه فول فاند و بورسیه های کامل تحصیلی کلمه سلف فاند قرار دارد که به معنای پرداخت تمامی هزینه های تحصیل و زندگی در کشور مقصد توسط خود دانشجو می باشد.

در واقع سلف فاند به این معناست که دانشجو برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر از طرف هیچ سازمان کمک هزینه تحصیلی دریافت نمی کند و هزینه های تحصیل و اقامت تماما به عهده دانشجوست. در واقع می‌توان گفت که سلف فاند به معنی قبول کردن مسئولیت‌های مالی تحصیل است و در صورت تحصیل به صورت سلف فاند دانشگاه تعهدی در رابطه با مسائل مالی شما نخواهد داشت.

 بسیاری از مواقع با توجه به سن و شرایط مالی متقاضی ممکن است اسپانسر مالی پرداخت کننده هزینه های فرد باشد. این اسپانسر معمولا افراد درجه یک خانواده متقاضی هستند مانند والدین، برادر و خواهر یا همسر. در این صورت لازم است از طرف شخص و اسپانسر مالی او مدارک مالی مورد نیاز مانند نامه تمکن مالی به دانشگاه و سفارت کشور مقصد ارائه شود تا اثبات شود فرد توانایی پرداخت هزینه های شهریه و زندگی در آن کشور را دارد.


سلف فاند چیست؟


مزایای سلف فاند نسبت به فاند چیست؟

علل و عوامل بسیاری وجود دارد که باعث می شود متقاضیان به دنیال تحصیل به صورت سلف فاند باشند. این عوامل می توانند به عنوان مزیت های سلف فاند ها نسبت به فاند ها در نظر گرفته شوند که که داوطلبان قبل از اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه باید به آنها توجه کنند:

  • پذیرش آسان‌تر

از آنجایی که برای دریافت بورسیه و فاند های مختلف باید دارای رزومه قوی و سوابق تحصیل و حرفه ای بهتری نسبت به رقبا باشید دریافت این پوزیشن ها و اخذ پذیرش در این موقعیت ها سخت و زمان بر خواهد بود. در صورتی که اخذ پذیرش تحصیلی به صورت سلف فاند و در دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند می تواند آسان تر باشد.

  • نبود وقت کافی جهت ارسال مدارک برای دریافت کمک هزینه تحصیلی

از طرفی موقعیت هایی که برای آنها بورسیه و فاند تحصیلی ارائه می شود دارای ددلاین هستند و در مواقعی که دانشجو فرصت کافی برای ارسال مدارک و درخواست کمک هزینه را ندارد و از طرفی نمی‌خواهند فرصت تحصیل در دانشگاه مورد نظرشان را از دست بدهند. به همین دلیل تصمیم می‌گیرند که به صورت سلف فاند به تحصیل خود ادامه دهند.

  • امکان دریافت کمک هزینه تحصیلی از ترم‌های آتی

نکته ی مثبتی که در رابطه با تحصیل به صورت سلف فاند وجود دارد این است که متقاضیان می توانند پس از شروع تحصیل خود در دانشگاه مورد نظر به خصوص در مقطع دکتری برای ترم های آتی درخواست فاند و کمک هزینه تحصیلی دهند و از آن بهره مند شوند.

  • دستمزد بالای کار دانشجویی

از دیگر مزایای تحصیل به صورت سلف فاند این است که در پاره ای مواقع برخی هزینه های دانشگاه برای این دانشجویان در نظر گرفته نشود و این دسته از دانشجویان در صورت انجام کار دانشجویی دستمز بالاتری خواهند داشت.

  • آزادی بیشتر نسبت به دانشجویانی که کمک هزینه تحصیلی دریافت کرده‌اند

زمانی که دانشجویان از فاند و بورسیه ها تحصیلی برخوردارند موظفند مسئولیت هایی را در حین تحصیل بپذیرند که آزادی آنها در زمان تحصیل را کم می کند. این دانشجویان علاوه بر اینکه باید نمرات و سطح علمی خود را بالا نگه دارند باید در در ساعت‌های آموزشی خاص مشغول به کار و فعالیت باشند و در رویداد‌های اجباری به صورت منظم شرکت کنند.

در صورتی که با تحصیل به صورت سلف فاند هیچ یک از این تعهدات بر عهده شما نیست و می‌توانید زمان بیشتری برای انجام تحقیقات خود و شرکت در کنفرانس‌ها و برنامه‌هایی که برای شما مفید هستند داشته باشید و حتی وقت بیشتری برای زندگی اجتماعی خود بگذارید.

  • امکان انصراف از تحصیل

باید به این نکته توجه کنید که در صورت بهره‌مندی از کمک هزینه متعهد هستید که تحصیل در دانشگاه را دنبال کنید. در غیر این صورت باید جریمه پرداخت کنید. در حالی که در صورت تحصیل به صورت سلف فاند در صورت تغییر نظر می‌توانید از ادامه تحصیل در دانشگاه صرف نظر کرده و ترک تحصیل کنید.

برای مثال برخی از افراد با ویزای دانشجویی و به صورت سلف فاند وارد کشور مورد نظر خودشان می‌شوند و در ماه‌های اولیه ورود به دنبال کار می‌گردد و بعد از پیدا کردن شغل مورد نظرشان، از تحصیل خود انصراف می‌دهند.


سلف فاند چیست؟

پیشنهاد مطالعه: نگارش SOP


معایب تحصیل به صورت سلف فاند چیست ؟

  • هزینه بالای پرداختی به دانشگاه

همانطور که می دانید تحصیل در کشور های خارجی به نسبت تحصیل در کشور ایران بسیار هزینه بر تر خواهد بود و علاوه بر هزینه های تحصیل هزینه های غیر منتظرانه و هزینه های زندگی در آن کشور را باید در نظر گرفت که در پاره ای مواقع برای دانشجویان مشکل ساز بوده و شرایط را برای فرد سخت می کند.

  • عدم اطمینان به منابع دیگر مالی

یکی دیگر از معایب تحصیل به صورت سلف فاند این است که بیشتر دانشجویانی که بدون دریافت کمک هزینه اقدام به تحصیل می‌کنند، معمولاً روی منابع درآمد دیگر حساب باز می‌کنند. ممکن است که شما همیشه دسترسی به منبع درآمد کافی نداشته باشید یا به هر دلیلی منبع درآمد شما قطع شود.

  • تداخل کارهای جانبی با دوره تحصیلی دانشجویان

از طرف دیگر بسیاری از دانشجویانی که به تحصیل به صورت سلف فاند می‌پردازند، سعی می‌کنند که خارج از دانشگاه کار کنند که این امر باعث می‌شود بیشتر وقت خود را که باید صرف مطالعه و تحقیق نمایند، در محل کار بگذرانند. متاسفانه این امر می‌تواند باعث عقب افتادن از تکالیف و درس‌های دانشگاهی ‌شود و به پیشرفت تحصیلی دانشجو لطمه وارد کند.


مقالات مفید: بورسیه های فول فاند دولتی | تجربه اپلای دانشجوی کامپیوتر | راهنمای تحصیل در آمریکا


سلف فاند چیست؟سلف فاند چیست؟سلف فاند چیسسلف فاند چیست؟ت؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان