دلیل ریجکت درخواست دانشجویان دانشگاه شریف در دانشگاه آیندهوون

ریجکت دانشجویان دانشگاه شریف

دلیل ریجکت درخواست دانشجویان دانشگاه شریف در دانشگاه های اروپا

ریجکت دانشجویان دانشگاه شریف | دانشگاه های شریف و دانشگاه شهید بهشتی از سال ۲۰۱۱ از طرف آمریکا و کشور های عضو اتحادیه اروپا در تحریم ویژه قرار گرفته اند که دلیل این تحریم ها نیز سوءظنی است که مقامات این کشورها به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند. با وجود اینکه موضوع تحریم‌ها علیه برخی مراکز آموزشی مانند دانشگاه شریف و بهشتی موضوع تازه‌ای نیست و در سال‌های اخیر چندین بار مطرح شده‌است.

در سال های اخیر این تحریم ها باعث شده اند که این دانشگاه ها از بسیاری از موقعیت های بین المللی خود محروم شده و حتی در مواقعی نتوانند جوایز دانشجویان برنده شده در گردهمایی های علمی بین المللی را دریافت کرده و وارد ایران کنند. این دانشگاه ها در پاره ای مواقع قادر به وارد کردن تجهیزات مدرن از کشور های خارجی نیستند و حتی گاهی اوقات مقالات اساتید این دانشگاه ها در مجلات بین المللی چاپ نمی شود.

با وجود تمام این محدودیت ها که سالهای اخیر گریبانگیر دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شهید بهشتی شده است اخیرا تعدادی از دانشجویان این دانشگاه ها با مشکل ریجکتی برای اخذ پذیرش مواجهه شده اند که در این مقاله به بررسی این مشکل پرداخته و راه حل های موجود را ارائه خواهیم کرد.

در ادامه ماجرای تحرم ویژه دانشگاه های صنعتی شریف و دانشگاه شهید بهشتی تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف پس از دریافت پوزیشن برای اپلای در دانشگاه های هلند مانند دانشگاه آیندهوون آفرشان توسط HR  کنسل شده است. بررسی و پیگیری های لازم از مسئولین دانشگاه و جلسات متعدد در این رابطه انجام شده ه نتایج آن می تواند به دانشجویانی که قصد اپلای در کشور های اروپایی دارند کمک کند.


ریجکت دانشجویان دانشگاه شریف از طرف دانشگاه آیندهوون

ریجکت دانشجویان دانشگاه شریف


چرا دانشجویان دانشگاه شریف از طرف دانشگاه آیندهوون هلند ریجکت می شوند اما این مشکل در دیگر دانشگاه های هلند وجود ندارد؟

دانشگاه های مختلف در هلند هر کدام به صورت مجزا یک تیم حقوقی متشکل از وکلای بین المللی به همراه چند نفر به عنوان security officer دارند که در زمینه قوانین و قواعد موجود در رابطه با تحریم ها و … تحقیق و بررسی کنند و یک interpretation ارائه دهند. بر اساس interpretation  دانشگاه دستورالعمل های مربوط به مقررات استخدام و پذیرش خود را تنظیم کند. تیم حقوقی جدید دانشگاه آیندهوون متاسفانه دیدگاه سختگیرانه ای نسبت به قوانین دارند که باعث بروز مشکلات برای دریافت پوزیشن فارغ التحصیلان ایرانی شده است.

آیا صرف فارغ التحصیل بودن از شریف مشکل ساز است؟

نکته مثبت در این ماجرا این است که نمی توان دانشجویی را به خاطر اینکه صرفا در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده است استخدام نکند پس صرف اینکه شما فارغ التحصیل دانشگاه شریف هستید مشکلی برای شما به وجود نخواهد آورد.

اما دلیل ریجکتی برخی از متقاضیان چیست؟

بر اساس بررسی های صورت گرفته کسانی که ریجکت شدند « از نظر دانشگاه آیندهوون» قبلا با دانشگاه شریف همکاری کردند. ولی دلیل ریجکت دانشجویان دانشگاه شریف و این برداشت چیست؟

تمام متقاضیانی که فارغ التحصیل دانشگاه شریف بودند و از طرف دانشگاه آیندهوون هلند ریجکت شده اند در رزومه ای که برای دانشگاه ارسال کردند از عبارت Research Assistant استفاده کردند. علی رقم این که ما توی ایران موقع اپلای کردن این رو مینویسیم و درسته که بابت این موضوع هیچ قراردادی و پولی از دانگاه شریف دریافت نمی کنیم، ولی همونطور که اطلاع دارید در هلند RA به عنوان منبع درآمد و همکاری حساب میشه! در حال حاضر تمامی افرادی که از میان ریجکت شدگان رزومه انها بررسی شده است از این عبارت در رزومه خود استفاده کرده بودند.

چرا این موضوع رو همون اول کار به درخواست کننده پوزیشن نگفتن و تایمش هدر دادن؟

این موردی هست که اتفاقا اساتید هم ازش شکایت داشتن و قبلا هم شکایت خودشون رو به دانشگاه اعلام کردن، و باید بگم که هفته گذشته یک ایمیل از طرف دانشگاه به اساتید زده شده و ازشون خواستن که متقاضی هایی که شرایط مطرح شده رو دارن همون اول ریجکت کنن چون HR در مرحله آخر جلوی کار رو میگیره.

البته بررسی ها و پیگیری ها در این رابطه در حال انجام است و سعی بر این است که دانشگاه را قانع کنند که گزینه Research Assistant در رزومه این دانشجویان همکاری با دانشگاه حساب نمی شود و این افراد صرفا فارغ التحصیلان عادی دانشگاه شریف هستند. نتایج بررسی های اینده را نیز در قالب مقاله در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در حال حاضر دو مورد برای ما اهمیت داره:

  • اولین مسئله تفسیر سختگیرانه این موضوع است که باید اصلاح شود و مواردی که ازشون به عنوان همکاری تلقی شدن رو باید اصلاح کنن چون RA در ایران پولی دریافت نمیکنه و همکاری دولتی نداره.
  • دوم اینکه اگر موضوعی به این مهمی قراره اپلای بشه باید به صورت عمومی اعلام بشه که رسانه اجازه ی بررسی و نقد داشته باشه.

تا زمان قطعی نشدن بررسی ها بهتر است متقاضیان اپلای در کشور های اروپایی به خصوص دانشگاه های هلند عبارت Research Assistant را در روزمه خود نیاورند.


بورسیه Justus & Louise van Effen هلند | معرفی وب سایت برای ساخت CV و رزومه | بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه رادبود هلند |


ریجکت دانشجویان دانشگاه شریف

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان