مشهور ترین شبکه های بانکی کدام اند؟

مشهور ترین شبکه های بانکی

مشهور ترین شبکه های بانکی

فهمیدن تفاوت میان صادر کننده کارت اعتباری و شبکه کارت اعتباری، برای ما ایرانیان شاید کمی دشوار باشد چرا که تنها شبکه کارت اعتباری که در ایران به صورت گسترده فعالیت میکند “شتاب” است. شتاب به دلیل تحریم های بانکی علیه ایران و عدم فعالیت شبکه های بانکی بین المللی در ایران، در سال ۱۳۸۱ توسط بانک مرکزی و برای جبران این مشکل در ایران دایر گردید و اکنون اکثر بانک ها و موسسات مالی در ایران در این شبکه فعال هستند.

برای اینکه به درستی متوجه شوید، به سراغ مثال کارت های داخل کشور خودمان میرویم. هنگامی که شما از یک بانک ایرانی کارت دریافت میکنید، طراحی گرافیکی کارت شما کاملا بر اساس بانکی است که برای شما کارت را صادر نموده است اما چه چیزی است که به شما اجازه میدهد از دستگاه های خودپرداز دیگر بانک ها نیز با کارت خود پول دریافت نمایید و یا از دستگاه های کارتخوان تمام بانک ها در فروشگاه ها استفاده نمایید؟ آن چیزی که چنین امکانی را میسر میکند، شبکه کارت است و نه صادر کننده کارت.

در روی اغلب کارت های بانکی ایران میتوانید لوگوی کوچک “شتاب” را که مشاهده نمایید که تنها شبکه کارت اعتباری فعال و گسترده در ایران است.

پرداخت هزینه گواهی پذیرش کبک | پرداخت با پی پال | پرداخت هزینه اپلیکیشن فی ویزای کانادا | پرداخت سویس فی

در کارت های بین المللی نیز چنین وضعیتی وجود دارد با این تفاوت که هم صادر کنندگان کارت بسیار تنوع بیشتری دارند و هم شبکه های کارت های اعتباری به یک عدد محدود نمیشود. زمانی که به طور مثال شما از یک بانک در ارمنستان یک ویزا کارت دریافت مینمایید، حساب شما و در نتیجه پول شما در حساب آن بانک است، پشتیبانی اغلب فعالیت های شما از جمله اس ام اس های کارتتان را بانک ارسال مینماید

و طراحی کارت شما بر اساس بانک صادر کننده است، اما اینکه میتوانید از این کارت در تمام کشور های دیگر نیز استفاده نمایید، در اغلب وبسایت ها خرید اینترنتی کنید و در فروشگاه های سراسر دنیا خرید نمایید تحت مدیریت و پشتیابنی شبکه کارت بانک شما است که ویزا کارت است.

۴ شبکه بزرگ بانکی در دنیا وجود دارند که بسیار بزرگ تر و عظیم تر از دیگر رقبای خود هستند و بازار را به دست دارند. این چهار شبکه Visa, MasterCard, Discover و American Express هستند. هر کدام از این شبکه ها چندین مدل گوناگون کارت دارند که هر کدام از این مدل ها ویژگی های خاص، شرایط و هزینه صدور خاص خود را دارند.

مانند بسیاری از بازار های دیگر، در این بازار نیز هرگاه شبکه ای اقدام به معرفی یک کارت خاص با ویژگی های خاص میکند، شبکه های دیگر هم معمولا کارتی را با ویژگی های مشابه و نام دیگر وارد بازار میکنند.

در میان این چهار شبکه بزرگ، Visa و MasterCard با اختلاف نسبتا زیاد از دو شرکت رقیب فعال تر و موفق تر هستند به طوری که هر دوی آن ها در بیش از ۲۱۰ کشور دنیا فعال هستند در حالی که Discover در ۴۹ کشور و American Express در ۱۶۰ کشور فعال هستند. در زیر نمودار میزان سهم هر کدام از این شبکه ها در بازار کارت های اعتباری را مشاده مینمایید.

مشهور ترین شبکه های بانکی

لندینگ فی کانادا | اپلیکیشن فی اسکیل ورکر کانادا | پرداخت اپلیکیشن فی | پرداخت هزینه اپلیکیشن فی ویزای کانادا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان