معرفی دانشگاه تربیت مدرس – دانشگاه تحصیلات تکمیلی

دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران و تنها مرکز تحصیلات تکمیلی جامع دولتی کشور می‌باشد که در شهر تهران واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۳۶۰ با عنوان مدرسه تربیت مدرس و با هدف تربیت کادر هیئت علمی دانشگاه‌ها، به عنوان تنها دانشگاه تخصصی تحصیلات تکمیلی ایران تأسیس گردید و در سال ۱۳۶۱ اقدام به پذیرش دانشجو در رشته مدیریت و برخی از رشته‌های علوم انسانی نمود. این مدرسه در سال ۱۳۶۵ به دانشگاه تربیت مدرس ارتقا یافت.

[tabs style=”v1″ ]
[tab title=”رتبه دانشگاه” icon=”momizat-icon-earth”]

مطابق رتبه‌بندی داخلی وزارت علوم در سال ۹۲، این دانشگاه پس از دانشگاه تهران حائز رتبهٔ دومین دانشگاه کشور شده است همچنین بر اساس داده‌های مؤسسه علمی پژوهشی Scopus در سال ۲۰۱۲ رتبه سوم علمی را در بین دانشگاه‌های کشور پس از دانشگاه‌های تهران و شریف و جلوتر از دانشگاه‌های امیرکبیر و علم و صنعت به خود اختصاص داده است. بنابر رتبه‌بندی مؤسسهٔ لیدن، این دانشگاه در سال ۲۰۱۳ حائز رتبهٔ چهارصد و بیست و سوم (۴۲۳) در بین دانشگاه‌های جهان است. همچنین بر اساس اعلام نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور که توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام منتشر گردید، دانشگاه تربیت مدرس از مجموع ۵۱ دانشگاه جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در رتبه‌بندی سال ۱۳۹۱ شرکت کرده‌اند، موفق به کسب رتبه دوم گردید.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سه سال متوالی از سال ۱۳۸۹ دانشگاه‌های کشور را بر اساس معیارها و شاخص‌های مصوب ISC که مورد تأیید ISESCO و وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی است رتبه‌بندی می‌کند. در آخرین اعلام نتایج این پایگاه دانشگاه تربیت مدرس پس از دانشگاه تهران در رتبه دوم قرار گرفته است. بر اساس رتبه‌بندی موضوعی نظام بین‌المللی QS که یکی از ۳ رتبه‌بندی معتبر دنیاست، دانشگاه تربیت مدرس در رشته حقوق رتبه نخست کشوری را در بین تمام دانشگاه‌های ایران به دست آورد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری بیان کرد دانشگاه تربیت مدرس در حوزه‌هایی مانند شیمی، ریاضی و مدیریت در کنار دانشگاه‌های تراز اول جهان مانند دانشگاه استنفورد در رشته کشاورزی، دانشگاه متروپولیتن توکیو در رشته بیولوژی و بیوشیمی، دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ در رشته اقتصاد و بازرگانی، دانشگاه هاروارد در رشته مدیریت، دانشگاه ژیائوتونگ شانگ‌های (چین)، بیمارستان زنان بریگام (هاروارد) در رشته داروسازی و چندین دانشگاه و مؤسسه معتبر دیگر قرار گرفته است.
[/tab]

[tab title=”دانشکده ها” icon=”momizat-icon-earth”]

این دانشگاه دارای ۱۵ دانشکده و ۱۲ مرکز پژوهشی در رشته‌های مختلف می‌باشد. دانشکده‌های آن:

  • دانشکده حقوق
  • دانشکده مدیریت و اقتصاد
  • دانشکده علوم پایه
  • دانشکده فنی و مهندسی
  • دانشکده هنر و معماری
  • دانشکده علوم پزشکی
  • دانشکده منابع طبیعی
  • دانشکده علوم دریایی
  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده علوم ریاضی
  • دانشکده برق و کامپیوتر
  • دانشکده علوم زیستی
  • دانشکده مهندسی شیمی
  • دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست
  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده فناوری‌های نوین

[/tab]

[tab title=”فارغ التحصیلان” icon=”momizat-icon-earth”]

این دانشگاه و بویژه دانشکده علوم انسانی آن، دانش آموختگان و اساتید مشهور و برجسته‌ای داشته که از جمله آن می‌توان به محمدرضا حافظ نیا (اولین دانش‌آموخته این دانشگاه)، ،سید هاشم آقاجری، معصومه ابتکار، محمدحسین پاپلی یزدی، میرحسین موسوی، عماد افروغ، حسین شکوئی، یحیی صفوی، حاتم قادری، محسن کدیور، سید عطاءالله مهاجرانی، صادق آیینه‌وند، علی‌رضا بهشتی، علی محمد پشت دار، پیروز مجتهدزاده، غلامحسین الهام، بیژن رنجبرو… اشاره نمود.

از فارغ‌التحصیلان دانشکده هنر و معماری این دانشگاه نیز می‌توان به اصغر فرهادی کارگردان جدایی نادر از سیمین و محمدرضا حافظی طراح برج میلاد تهران، اونیش امین‌اللهی، خشایار مصطفوی کارگردان (با من بجنگ)،علی مسرور(مدیریت مجموعه فرهنگی هنری،مدرس و کارگردان) محمد بحرانی(بازیگر و صدا پیشه : جناب خان، ببعی و آقوی همساده) مجید کاشانی (طراح گرافیک) اشاره کرد.

میرحسین موسوی، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از اعضای سابق هیئت علمی این دانشگاه بود که پس از حوادث بعد از انتخابات از این دانشگاه اخراج گردید.

همچنین، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی ،جعفر توفیقی وزیر علوم در دولت خاتمی و مشاور عالی وزارت علوم در دولت روحانی، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم در دولت احمدی‌نژاد، مسعود میر کاظمی وزیر بازرگانی و نفت در دولت احمدی‌نژاد، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در دولت احمدی‌نژاد، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در دولت روحانی، محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان، سید یحیی رحیم صفوی از جمله فارغ‌التحصیلان این دانشگاه می‌باشند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از اعضای هیئت علمی یا از فارغ التحصیلان این دانشگاه می‌باشند. از جمله می‌توان به محمود صادقی نماینده تهران اشاره کرد.
[/tab]

[tab title=”امکانات” icon=”momizat-icon-earth”]

به جرات میتوان گفت این دانشگاه از لحاظ امکانات و شرایط آموزشی جزو بهترین ها در ایران است.

به دلیل داشتن دانشجویان ارشد، دکتری و فوق دکتری، سرانه بودجه هر دانشجو نیز به ماکزیمم مقدار خود نسبت به دیگر دانشگاه ها میرسد. 

  • تمامی آزمایشگاه ها مجهز و قابلیت ماندن شبانه روزی دانشجویان را به همراه دارد.
  • کتابخانه بسیار خوب و مجهز که چندین سالن مطالعه داشته و بزرگترین سالن مطالعه آن به صورت شبانه روزی فعال است که در طبقه همکف قرار دارد (برای خانم ها و آقایان جدا). دو سالن مطالعه دیگر در طبقه زیرزمین قرار دارد که یکی مختلط و بدون اینترنت (البته به درخواست دانشجویان اینترنت را حذف کرده اند که فقط جهت مطالعه باشد و از فضای مجازی و اینترنت خبری نباشد) و دیگری برای خانم ها و آقایان جدا.
  • سرعت اینترنت دانشجویان تا حد مطلوبی است اما قابلیت حجم دانلود نامحدود ندارد.(دانشجویان دکتری: هفته ای ۵ گیگ و دانشجویان ارشد هفته ای ۳ گیگ که روز دوشنبه هر هفته آپدیت میشود)
  • بعضی از خوابگاه های این دانشگاه استیجاره ای و بعضی هم مالکیت دارد. باید گفت خوابگاه ها نیز شرایط مطلوبی را به همراه دارند. اکثر خوابگاه ها یک سالن بدنسازی کوچک و میز پینک پونک و …  دارند.
  • رمز وای فای دانشگاه تربیت مدرس: Tmodares
  • خوابگاه متاهلی در دانشگاه تربیت مدرس: خوابگاه های متاهلی در دو بخش مختلف یکی در دانشگاه تربیت مدرس و بخشی دیگر در دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس (جاده کرج) قرار دارند. (هزینه خوابگاه تا آخر ترم پنجم برای دانشجویان با تخفیف و بدون اعمال سنوات پرداخت میشود)

[/tab]

[tab title=”‘گالری تصاویر” icon=”momizat-icon-earth”]

دانشکده های فنی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس:

کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس:

دانشکده های علوم پایه دانشگاه تربیت مدرس:

[/tab]

[/tabs]

دیدگاه کاربران
  • سحر 30 مارس 2017 / 04:50

    باید بگم تو خیلی از رشته ها واقعا قطب اون شاخه هاست.
    محیط و جو خوبی داره و برای آدمای آروم خوبه چون همه سرشون تو لاک خودشونه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان