روش های جدید پرداخت و آینده آن ها

روش های جدید پرداخت

روش های جدید پرداخت

روش های پرداخت در طول تاریخ دوران های بسیار متفاوت و جالبی را گذرانده است. از مبادله ی کالا به کالا گرفته تا به وجود آمدن اولین سکه های فلزی و بعد از آن پول های کاغذی. اما به راستی چه زمانی بشر تصور این را میکرد که تنها با یک ثانیه گذاشتن انگشت سبابه بر روی دستگاه مخصوص، اثر انگشت وی خوانده شده و مبلغ از حسابش کاسته شود؟

پیشرفت پر سرعت تکنولوژی روش های پرداخت هم از مزایای خود بی نصیب نگذاشته است. هر روزه خبر روش های جدیدی که بانک ها و کمپانی ها برای مبادلات اراده میدهند را میخوانیم. اما آینده ی این روش ها به کدام سو میرود؟ در آینده مردم در زندگی روزمره ی خود بیش از همه از چه روش هایی برای پرداخت استفاده خواهند کرد؟ آیا در آینده ی زندگی بشر، پول های کاغذی نقشی خواهند داشت؟

روش های پرداخت با استفاده از موبایل

در حال حاضر ۱۸ درصد مردم آمریکا بیشتر پرداخت های روزانه ی خود را به وسیله موبایل انجام میدهند! البته چندان هم جای تعجب ندارد. تلفن های همراه هوشمند در حال تصرف هرچه بیشتر زندگی ما هستند و توقع بازار از استفاده از این موبایل ها برای پرداخت بسیار بیش از ۱۸ درصد افراد بوده و هست.

مجموع مبادلات مالی با استفاده از موبایل در سال ۲۰۱۴ در حدود ۹ ملیارد دلار بوده است در حالی که این رقم با ۲۱۰ درصد افزایش در سال ۲۰۱۵ به ۲۷ ملیارد دلار رسیده است!

اما زمانی که از روش های پرداخت با موبایل صحبت میکنیم، دقیقا منظورمان چه روش هایی در دنیای امروز است؟ در زیر برخی از آن ها را مثال میزنیم:

  • گوگل والت (Google Wallet): گوگل والت یکی از انقلاب هایی است که کمپانی گوگل راه انداخت. گوگل والت در حقیقت اکانت ایمیل شما را به اکانت گوگل والت و حساب های بانکی شما متصل میکند، و شما در هر زمانی که اراده کنید میتوانید تنها با داشتن یک ایمیل از هر فرد یا شرکتی، برای وی پول بفرستید. دقت کنید که استفاده از گوگل والت شما را از داشتن ارقام طولانی حساب ها و کارت های افراد بی نیاز میکند. شما فقط به ایمیل آن ها نیاز دارید!
  • ان اف سی (NFC): ان اف سی روشی است برای انتقال دیتا ها و فایل ها به این صورت که دو وسیله ی دارای ان اف سی که معمولا موبایل هستند را به هم نزدیک میکنید. در حال حاضر کمپانی های سامسونگ و اپل، امکان پرداخت به این وسیله را فراهم کرده اند. به این معنی که شما موبایل خود را به حساب بانکی خود متصل میکنید، و پس از آن برای خرید میتواند موبایل خود را به دستگاه های POS پشتیبانی کننده از ان اف سی نزدیک کرده و به همین سادگی مبلغ را پرداخت کنید.
  • Dwoola: خدمات این کمپانی به شما حتی امکانی بیشتر از گوگل والت میدهد! برای ارسال پول از طریق این روش شما تنها به داشتن شماره موبایل فرد نیاز دارید و بس! در صورتی که شما از اپلیکیشن این کمپانی استفاده کنید و فرد مقابل شما هم داشته باشد، این انتقال پول کمتر از ۳۰ ثانیه بو طول خواهد انجامید!

این ها تنها برخی از روش های پرداخت مدرن است. ده ها و صد ها روش دیگر از طریق بزرگترین کمپانی های دنیا ساخته شده و در حال گسترش است. به وجود آمدن تکنولوژی های تکمیل کننده موبایل های هوشمند، از جمله ساعت های متصل به موبایل، سرعت پیشرفت این روش های پرداخت را میتواند افزایش بیشتری هم بدهد. برای مثال تا کمتر از دو سال دیگر میتوانید با نزدیک کردن ساعت مچی خود به دستگاه POS مبلغ مورد نظر خود را پرداخت نمایید.

استفاده از تراشه های هوشمند

تراشه های هوشمند بیش از ۱۰ سال است که وارد زندگی روزمره ی ما شده اند. در روش های پرداخت کنونی بیشترین جایی که تراشه های هوشمند را میتوانید مشاهده کنید، قطعه فلزی بر روی کارت بانکیتان است. اما پیش بینی ها حاکی از این است که تراشه های بسیار کوچکتر را در آینده میتوانید در دست خود جاسازی نمایید!

شاید کمی تخیلی به نظر برسد اما واقعیت این است که این روش پرداخت در آینده ای نه چندان دور به واقعیت مبدل میشود. در آینده شما میتوانید تراشه ای کوچک را زیر پوست انگشت خود گذاشته و بدون مشکل هر زمانی که قصد پرداخت وجه یا دریافت وجه از دستگاه های خودپرداز را داشته باشید، انگشت خود را به جای کارت بانکی به دستگاه بزنید.

بیت کوین و دیگر پول های مجازی

کشور های مختلف واحد های پولی مختلفی دارند. این موضوع باعث مشکلات بسیاری شده است. زمانی که شما قصد سفر دارید باید پول خود را به ارز مورد نظرتان تبدیل کنید که هم نیازمند صرف هزینه است و هم وقت.

اما چه میشود اگر تمام کشور ها از یک واحد پولی مشترک استفاده میکردند؟ دنیای تجارت و مبادله چقد آسان تر میشد و چه مقدار سرعت انتقالات مالی افزایش میافت؟ این موضوع گویا از رویا به واقعیت تبدیل شده است. به نظر میرسد واحد های پولی مشترک و مجازی مانند بیت کوین به سرعت رونق خواهند یافت و تا چند سال آینده حداقل خرید های اینترنتی را بتوان به راحتی با استفاده از بیت کوین انجام داد.

روش های بیومتریک

حتی صحبت از روش های پرداخت بیومتریک شبیه به فیلم های علمی-تخیلی است اما واقعیت این است که هم اکنون چندین شرکت بزرگ بین المللی بر روی تحقیق و توسعه این روش ها سرمایه گذاری های بزرگی انجام داده اند. با به نتیجه رسیدن تحقیقات بر روی این روش ها و ساخته شدن تجهیزات آن، در آینده دستگاه های ATM و POS شما را با استفاده از خودتان خواهند شناخت و نه آنچه که همراه دارید! به این معنی که به جای اینکه شما را از روی کارت بانکی همراهتان تشخیص دهند، از روی نحوه ی صحبت کردن، چشم ها و حتی نظم ضربان قلبتان تشخیص میدهند!

روش های جدید پرداخت

لندینگ فی کانادا | اپلیکیشن فی اسکیل ورکر کانادا | پرداخت اپلیکیشن فی | پرداخت هزینه اپلیکیشن فی ویزای کانادا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان