نحوه نگارش رزومه

نحوه نگارش رزومه

نحوه نگارش رزومه:

نحوه نگارش رزومه | موقعیت های تحصیلی و شغلی زیاد است و شما باید همه جا را جستجو کنید، یک دسته از برنامه ها را ارسال کنید و مصاحبه های متعددی انجام دهید. اما قبل از همه اینها، باید یک رزومه بنویسید – سندی که می تواند تلاش شما را برای به دست آوردن اولین موقعیت تحصیلی یا شغلی به ثمر برساند.

در این مقاله نحوه نگارش رزومه را، از قالب‌بندی گرفته تا بخش‌هایی که باید بر اساس موقعیت تحصیلی یا شغلی که دنبال می‌کنید، بنویسید، به شما آموزش می‌دهیم. ما همچنین به جزئیات مربوط به مشاغل از راه دور نگاه خواهیم کرد، زیرا در حال حاضر تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد، و نکاتی را برای برجسته کردن رزومه خود به شما ارائه خواهیم داد.

هدف از یک رزومه:

نحوه نگارش رزومه | ابتدا، باید چند نکته مهم را پوشش دهیم: برای شروع، یک تصور غلط رایج وجود دارد که CV (رزومه کاری) همان رزومه است. در اصل، رزومه کاری (CV) شما، سوابق دقیق از تحصیلات و حرفه شماست، در حالی که رزومه حرفه ای شما به عنوان یک نسخه خلاصه شده از آن، خلاصه یک یا دو صفحه ای از بهترین کیفیت ها و تجربیات شما می باشد. با گذشت زمان، این دو مترادف شدند و کارفرمایان دیگر نیازی به مروری طولانی از زندگی حرفه ای افراد برای تعیین اینکه آیا آنها کاندیدای مناسبی هستند یا خیر، ندارند.

بنابراین، رزومه شما یک نمایش سریع از حرفه شما است. این باید به استخدام کنندگان یا اعضای کمیته دانشگاه مورد نظر اجازه دهد تا به سرعت ارزیابی کنند که آیا شما می توانید یک متقاضی بالقوه باشید یا خیر. بنابراین، ایجاد یک رزومه جذاب که بهترین نور ممکن را به شما بتاباند، در حالی که مختصر و به خوبی طراحی شده است، می تواند تصمیم خواننده رزومه را تحت تاثیر قرار دهد. اما، چگونه رزومه ای بنویسیم که این کار را انجام دهد؟ همراه ما باشید تا متوجه شوید.

انتخاب فرمت رزومه

نحوه نگارش رزومه | رزومه نباید فقط فهرستی از محل های کار قبلی شما باشد که در زیر اطلاعات تماس شما قرار گرفته اند. به یاد داشته باشید، یک رزومه زیبا تقریباً به اندازه اطلاعات موجود در آن مهم است، بنابراین نمی توانید آن را به سادگی جمع آوری کنید. به همین دلیل است که ابتدا طرح‌بندی را بررسی می‌کنیم تا بتوانید خود و دستاوردهایتان را به درستی نشان دهید.

سه فرمت رزومه متمایز وجود دارد که به استاندارد تبدیل شده اند:

زمانی – فهرستی دقیق از مشاغل قبلی شما، که با جدیدترین آنها شروع می شود.
عملکردی – لیستی از دستاوردها و مدارک برتر بدون پرداختن به جزئیات در مورد تجربه کاری.
ترکیبی – فهرستی از مهارت ها و دستاوردها و به دنبال آن تجربه کاری مرتبط، با جزئیات دقیق در مورد هر کدام.

از بین این سه، قالب عملکردی تنها فرمتی است که باید از آن دوری کنید، به خصوص اگر اطلاعات زیادی در مورد کارفرمای احتمالی خود ندارید. این فرمت فقط باید به عنوان آخرین راه حل، در مواردی که دو قالب دیگر نتوانستند به شما امتیاز مصاحبه بدهند، مورد استفاده قرار گیرد.

الگوی رزومه زمانی گزینه “سنتی” است. بخش مرکزی آن برای تجربه های شما محفوظ است – با جدیدترین شغل یا مدرکی که داشتید (یا در حال حاضر دارید) شروع کنید و در تاریخچه خود به اولین موقعیت مرتبطی که داشتید، بروید. هر بخش باید شامل عنوان رسمی شما و یک محدوده تاریخی باشد که مشخص می کند چه مدت در آن موقعیت بوده اید و به دنبال آن یک پاراگراف کوتاه که مسئولیت های شما را شرح می دهد. سعی کنید در اینجا مختصر باشید و از جزئیات بیش از حد برای مواردی که به موقعیتی که برای آن درخواست می کنید مربوط نمی شود اجتناب کنید.

نحوه نگارش رزومه | در نهایت، فرمت ترکیبی محبوب ترین فرمت است. همانطور که از نامش پیداست، بهترین قسمت های دو فرمت اول را می گیرد و آنها را کنار هم قرار می دهد. پس چگونه یک رزومه خوب در این قالب بنویسیم؟ ابتدا، با برجسته کردن مهارت‌ها و دستاوردهای مرتبط خود شروع کنید و سپس به مرور، با توضیحات دقیق برای هر شغلی یا مدرکی که داشتید، بروید. تنها نقطه ضعف واقعی این قالب این است که باید در فضا صرفه جویی کنید، زیرا باید مهارت ها، دستاوردها و تجربه های خود را حداکثر در دو صفحه فهرست کنید.


پرداخت هزینه یونی اسیست | ثبت نام آزمون دولینگو | خرید بلیط پروازهای خارجی | رزرو هتل خارجی | نحوه نگارش رزومه |


نحوه نگارش رزومه

بخش های رزومه:

نحوه نگارش رزومه | اکنون که دیدیم طرح کلی رزومه شما چگونه باید باشد، وقت آن است که اطلاعاتی را تکمیل کنیم. به خاطر داشته باشید که ما تمام بخش‌های ممکنی را که می‌توان از آنها در رزومه استفاده کرد فهرست می‌کنیم، اما شما موظف نیستید از همه آنها استفاده کنید یا آنها را در این ترتیب خاص قرار دهید.

اطلاعات تماس

چه در حال نوشتن یک رزومه تحصیلی یا کاری از راه دور باشید، چه برای یک شغل در محل، باید راهی برای تماس با شما برای خواننده گان رزومه و استخدام کنندگان فراهم کنید. این بخش باید همیشه در بالای رزومه شما باشد و به وضوح از بقیه اسناد متمایز باشد، با تاکید خاصی بر نام شما. در اینجا آنچه باید در این بخش قرار دهید آمده است:

  • نام
    شماره تلفن
  • آدرس ایمیل
  • آدرس حقیقی
  • پیوند به نمونه کارها (هنگام درخواست موقعیت های خلاقانه)
  • برخی استدلال می‌کنند که این بخش باید پیوندی به نمایه لینکدین شما نیز داشته باشد.

خلاصه رزومه

نحوه نگارش رزومه | این بخش اختیاری است، اما می تواند جالب باشد. با این حال، همه نمی دانند چگونه برای یک رزومه خلاصه بنویسند، و اکثر مردم واقعاً به آن نیاز ندارند. با این وجود، خلاصه ای همراه با هدف رزومه شما، پاراگراف کوتاهی درباره اهداف شماست. این را فقط در صورتی به رزومه خود اضافه می کنید که تجربه محدودی در بازار کار داشته باشید، به عنوان مثال، اگر به تازگی از کالج فارغ التحصیل شده باشید. اگر قبلاً چند شغل را انجام داده اید، این بخش را به طور کامل رها کنید.

تجربه کاری

بخش تاریخچه حرفه ای مسلماً مهمترین بخش یک رزومه است و بنابراین باید با دقت نوشته و قالب بندی شود. شما بخش‌ها را به ترتیب زمانی معکوس اضافه می‌کنید، از آخرین یا فعلی‌ترین شغل خود شروع می‌کنید و به قدیمی‌ترین شغل مرتبطی که داشتید می‌روید. فرمت رزومه برای این بخش باید شامل بخش های فرعی برای هر شغل در حرفه شما، با سرفصل های واضح و خلاصه ای از آن موقعیت و همچنین مسئولیت های شما در آن باشد.

سرفصل ها باید شامل این اطلاعات باشند:

شرکت
عنوان شغلی
تاریخ شروع و پایان (سال و ماه)
مکان (اختیاری)
در مرحله بعد، شرح یا نمای کلی هر موقعیت، در حالت ایده‌آل، باید در نقاط گلوله ارائه شود. آن را کوتاه و دقیق نگه دارید، اما سهم خود را برجسته کنید. همچنین، هر زمان که ممکن است، اندازه‌گیری‌های دستاوردهای خود را ارائه دهید، به عنوان مثال، «فرایند ثبت‌نام ساده‌تر، افزایش جذب کاربر تا ۲۰ درصد».

تحصیلات

در این بخش از نحوه نگارش رزومه، باید فهرستی از مدارک و گواهی‌های دوره‌ای که تا آن زمان کسب کرده‌اید، ارائه دهید. برخلاف راهنماهای قدیمی در مورد نحوه نوشتن رزومه، توصیه می کنیم در اینجا وارد جزئیات نشوید. فقط سطح تحصیلات خود را فهرست کنید – مدرک کالج یا دبیرستان همراه با نام آن مدارس- و نمرات شما. این فضا را برای سایر اطلاعات مهم تر، مانند هر گواهی مربوطه ای که در این مدت دریافت کرده اید، نگه دارید.

مهارت های ویژه

گنجاندن فهرست مهارت‌ها و علایق معمولاً مورد نیاز نیست، اما گاهی اوقات می‌تواند به شما کمک کند که از دیگران متمایز شوید. قانون اصلی در مورد نحوه نوشتن مهارت ها در رزومه این است که فهرستی از مهارت های مرتبط با موقعیتی که برای آن درخواست می دهید را همراه با سطح توصیفی دانش خود فهرست کنید. این مبتدی، متوسط، پیشرفته و متخصص است. به عنوان مثال، «مسلط به Premiere، After Effects، و Cinema 4D» یا «متخصص در MySQL، PHP، و Ruby on Rails».

برخی دوست دارند این بخش را به یک لیست یا ماتریس با نمایش بصری سطوح مهارت تبدیل کنند. هر تصمیمی که می گیرید، مهم است که این بخش را بیش از حد پر نکنید و بدیهی است که به حقیقت پایبند باشید. شما نمی خواهید خود را “بیش از حد” بفروشید و دچار مشکل شوید. همین امر در مورد هر مهارت نرمی که می خواهید در اینجا بگنجانید نیز صدق می کند.


پرداخت هزینه پذیرش | اپلیکیشن فی دانشگاه های سوئد | پرداخت هزینه پست UEMS


نکاتی در مورد نحوه نوشتن رزومه حرفه ای

نحوه نگارش رزومه | راه های زیادی برای نوشتن یک رزومه عالی از ابتدا یا به روز رسانی رزومه موجود وجود دارد. اگر تاکنون از راهنمای ما پیروی کرده اید، به احتمال زیاد ارائه خود را تا کنون بسیار بهبود بخشیده اید. با این حال، موارد دیگری وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

  • رزومه خیلی طولانی ننویسید. حتی ممکن است آن را به یک صفحه کوتاه کنید! یک سند تک صفحه ای به نظر می رسد که نمی تواند همه چیزهایی را که باید در مورد خودتان بگویید مطابقت دهد، اما اکثر استخدام کنندگان یا خوانندگان رزومه فایل های طولانی را نمی خوانند.
  • رزومه خود را برای هر درخواست به طور اختصاصی تنظیم کنید. این یکی از نکات ضروری رزومه نویسی است و به ویژه در سال های اخیر، جایی که استخدام کنندگان به دنبال استخدام های تخصصی هستند، صادق است. به عنوان مثال، هنگام درخواست برای یک شغل مدیریت سیستم، ذکر این نکته که شما در Microsoft Office مهارت دارید، ضروری نیست. از شما انتظار می رود که این مهارت را داشته باشید، بنابراین در عوض، مهارت هایی را که برای آن موقعیت لازم است برجسته کنید. از آگهی کار به عنوان راهنمایی برای نوشتن استفاده کنید.
  • صحبت از تبلیغات، بر کسی پوشیده نیست که استخدام کنندگان به دنبال کلمات کلیدی خاصی در رزومه هستند. جدای از نوشتن با لحن فعال و مختصر، سعی کنید کلماتی را که بخشی از آگهی شغلی اصلی بودند درج کنید. با کمی تمرین، این نوع رزومه نویسی به طبیعت دوم شما تبدیل خواهد شد.
  • اگر فضایی برای آنها دارید، چند بخش اضافی را در نظر بگیرید. بسته به شغلی که برای آن درخواست می دهید، می توانید هر کار غیرانتفاعی، پروژه های شخصی و حتی سرگرمی ها را اضافه کنید. اگر هر یک از این موارد اضافه شده بتواند بقیه رزومه شما را پشتیبانی کند، ممکن است استخدام کننده را تحت تاثیر قرار دهد.

نحوه نگارش رزومه | شما تقریبا آماده اید! اما ابتدا رزومه خود را تصحیح کنید و اگر می توانید، از شخص دیگری نیز بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. حتی آن را با صدای بلند بخوانید و هر چیزی که به نظر می رسد را اصلاح کنید.

رزومه عالی باید بدون خطا، اما همچنین طراحی منظمی داشته باشد. شما نیازی به استفاده از تصاویر فانتزی ندارید (اما آنها را برای کارهای طراحی گرافیک در نظر بگیرید). در عوض، یک فونت استاندارد انتخاب کنید، از سرفصل‌ها استفاده کنید و فضای کافی بین بخش‌ها اضافه کنید. سند باید به راحتی خوانده شود، با قالب بندی ثابت. در حالت ایده آل، شما می خواهید رزومه خود را به عنوان یک سند PDF ارسال کنید.


پرداخت ارزی با مستر کارت | هزینه ارزیابی مدرک پرستاری | پرداخت هزینه وقت سفارت انگلیس


مواردی که نباید در رزومه گنجانده شود:

نحوه نگارش رزومه | برخی از اطلاعات و سبک ها برای رزومه کاملاً ممنوع هستند. مرتکب اشتباه شدن آسان است، به خصوص اگر قبلاً چنین سندی را ننوشته اید، بنابراین ما به برخی از اشتباهات رایج می پردازیم و به شما نشان می دهیم که چگونه برای هر موقعیتی بدون خطا رزومه بنویسید.

  • نوشتن سوم شخص و ضمایر:

رزومه همیشه باید به صورت اول شخص نوشته شود، اما سعی کنید تا حد امکان از ضمایر شخصی مانند «من» اجتناب کنید. به جای آن، از جملاتی استفاده کنید که موضوع آنها حذف شده است.

  • اطلاعات شخصی بیش از حد:

نحوه نگارش رزومه | نام و اطلاعات تماس اولیه همه نیازهای یک استخدام کننده است. آنها نیازی به دانستن سن، وضعیت تاهل یا عقاید سیاسی شما ندارند. علاوه بر این، هرگز شماره شناسه ای را در رزومه خود قرار ندهید (به عنوان مثال، SSN).

  • عکس ها:

قرار دادن عکس خود در یک رزومه به دلیل تعصبات نسبت به افراد جذاب تر و تبعیض جنسیتی در استخدام، بسیار ناپسند شده است. مگر اینکه کارفرما صراحتاً آنها را درخواست کند، عکس‌ها را از برنامه خود حذف کنید.

  • آدرس ایمیل “عجیب”:

آن را حرفه ای نگه دارید و اگر قبلاً یکی ندارید، ایمیلی بسازید که فقط نام شما را شامل شود. حتی یک رزومه برای یک کار از راه دور در یک شرکت بازی اگر “mikeyrulez99@aol.com” را در سربرگ خود داشته باشد، احمقانه به نظر می رسد.

  • منابع:

برخلاف تصور رایج، شما نباید در درخواست خود، به خصوص در سندی که هر پاراگراف آن اهمیت دارد، ارجاعاتی را وارد کنید. آنها را روی یک تکه کاغذ جداگانه نگه دارید و فقط در صورت درخواست در طول مصاحبه آنها را ارائه دهید – و از شما خواسته خواهد شد. ۸۰٪ از استخدام کنندگان مراجع را بررسی می کنند.

  • توجیهات / تهمت:

هرگز توضیحی در مورد اینکه چرا شغل قبلی خود را ترک کردید، درج نکنید، یا از رزومه خود به عنوان صفحه شرمسار عمومی استفاده نکنید. این کاملا غیرحرفه ای به نظر می رسد و استخدام کنندگان بلافاصله درخواست شما را رد می کنند.

نتیجه:

امیدواریم تا کنون یاد گرفته باشید که چگونه رزومه ای بسازید که از بقیه متمایز باشد. جلب توجه یک استخدام کننده در نوع خود یک مهارت است و بنابراین می توان آن را آموخت. با افزایش روزافزون کارفرمایان که موقعیت های راه دور را باز می کنند، برجسته کردن توانایی شما در کارکردن از خانه کلید موفقیت شما خواهد بود.


پیشنهاد مطالعه: نگارش CV | نگارش توصیه نامه | نگارش کاورلتر


نحوه نگارش رزومه | مهمترین نکات در نحوه نگارش رزومه | صفر تا صد نحوه نگارش رزومه |

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان