تفاوت های بیانیه شخصی و بیانیه هدف

بیانیه شخصی و بیانیه هدف

بیانیه شخصی و بیانیه هدف چیست ؟

بیانیه شخصی و بیانیه هدف | سالانه متقاضیان زیادی برای پذیرش در دانشگاه های خارجی اقدام می کنند. این دانشجویان از نظر تحصیلی و حرفه ای و هر یک تفاوت ها و مزیت هایی نسبت به یکدیگر دارند که نوشتن بیانیه ها و انگیزه نامه ها می تواند در این مرحله به کمیته پذیرش دانشگاه کمک کند تا در زمان کوتاهی نسبت به متقاضی، اهداف و انگیزه های او شناخت پیدا کنند تا تصمیم گیری مناسبی را در رابطه با پذیرش فرد کند.

یکی از مهمترین مدارک در فرآیند اپلای و اخذ پذیرش دانشگاه، نوشتن بیانیه هدف یا انگیزه نامه (statement of purpose) و بیانیه شخصی (personal statement) مناسب است. بیانیه شخصی و بیانیه هدف (انگیزه نامه) به طور کلی تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در این نوشته ضمن توضیح هر کدام به تفاوت های آنها نیز می پردازیم.

نوشتن بیانیه و متن مناسب می تواند تضمین کننده پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان باشد. به طور کلی شما با نگارش بیانیه ها چه بیانیه شخصی و چه بیانیه هدف سعی در متقاعد کردن کمیته پذیرش دانشگاه دارید تا به این نتیجه برسند شما فردی مناسب برای تحصیل در این دانشگاه و رشته مورد نظر هستید و موفق خواهید بود.

بیانیه شخصی و بیانیه هدف:

بیانیه شخصی (personal statement) به طور کلی متنی است که متقاضی، پیشینه شخصی و چگونگی تصمیم برای ادامه تحصیل در دانشگاه مقصد را توضیح می دهد، این متن به کمیته پذیرش دانشگاه اجازه می دهد تا ارزیابی مناسبی از سابقه و انگیزه دانشجو برای ادامه تحصیل داشته باشد. به نوعی انگیزه شخصی شما برای اقدام به پذیرش در این دوره تحصیلی را بیان می کند و دست آورد های علمی و چالش هایی که با آنها سرو کار داشته اید را شرح می دهد.

بیانیه هدف یا انگیزه نامه (personal statement) نیز متنی است که دانشجوی متقاضی باید کارها و تحقیقاتی که در آینده قصد انجام آن را دارد توضیح دهد و چشم اندازی از اهداف خود را نشان داده و ویژگی ها و انگیزه برای تحصیلات تکمیلی در رشته تخصصی خود را بیان کند.

بیانیه هدف یا انگیزه نامه توانایی ها و زمینه علمی، اهداف تحقیقاتی و آینده شغلی متناسب با دوره تحصیلی را بیان می کند. به همین دلیل نگارش بیانیه هدف و بیانیه شخصی اهمیت زیادی برای دانشجویان خواهد داشت.

تفاوت بیانیه هدف و بیانیه شخصی

بیانیه شخصی و بیانیه هدف | اگر بخواهیم تفاوت این دو نوشته را به طور خلاصه بیان کنیم می توان گفت بیانیه هدف در مورد کارهاییست که می خواهید انجام دهید و بیانیه شخصی نیز در مورد کارهاییست که انجام داده اید و شخصی است که در حال حاضر هستید.

در بیانیه هدف بر روی پیشینه و علایق دانشگاهی و تحقیقاتی تمرکز می شود و چگونگی شکل گیری انگیزه برای کارهای پژوهشی می باشد اما در بیانیه شخصی تجربیات و فعالیت های پژوهشی که در گذشته انجام شده است را بیان می کنند. به طور کلی بیانیه هدف رسمی تر است و بیانیه شخصی رسمیت کمتری دارد.

 بخشی از مباحثی که در بیانیه هدف به آنها اشاره می شود:

  • برنامه های دانشگاهی و علایق پژوهشی
  •  تجربه های مرتبط
  • اهداف شغلی آینده
  • توضیح اینکه به چه دلیل دانشجوی مناسبی برای این دوره تحصیلی هستید

برخی از موضوعاتی که ممکن است در بیانیه شخصی به آن پرداخته شود:

  •  سوابق و تجربیات آموزشی، خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی یا اجتماعی یا فرصت های مرتبط با تجربیات دانشگاهی خود را شرح دهید.
  • چالش ها و یا تعهداتی که برای رسیدن به اهداف آموزشی خود برخورد کرده اید و بیان چگونگی رسیدگی به آنها برای رفع مشکلات و چالش ها.
  • اشتغال در حین کارشناسی
  • چگونه دیدگاه ها یا فعالیت های شما به تنوع اجتماعی و فرهنگی کمک می کند و یا حساسیت شما را نسبت به اقلیت های فرهنگی بر می انگیزد.

بیانیه شخصی و بیانیه هدف | شاید سوال بعدی که ذهن شما را به خود مشغول کند این باشد که برای اخذ پذیرش در دانشگاه های مختلف به کدام یک از بیانیه ها نیاز است؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت دانشگاه مقصد و نوع تعریفی که از هر کدام از بیانیه ها دارد تعیین کننده ی این موضوع است که آیا به هر دو بیانیه نیاز است یا خیر. در بعضی دوره های تحصیلی و دانشگاه های مختلف حداقل یک بیانیه مورد نیاز است. اما در بسیاری از دانشگاه ها هر دو نوع بیانیه اهمیت دارد مانند دانشگاه های درجه یک آمریکا که وجود هر دو بیانیه الزامی است.


بهترین روش ها برای اخذ بورسیه دکتری در انگلستان | تحصیل در کانادا با معدل پایین | مقایسه ی شرایط تحصیل بین کشور آلمان و ایتالیا |


 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان