تحصیل رایگان در اروپا | شرایط تحصیل رایگان در اروپا ۲۰۲۲

تحصیل رایگان در اروپا
5/5 - (1 امتیاز)

تحصیل رایگان در اروپا | شرایط تحصیل رایگان در اروپا ۲۰۲۲

تحصیل رایگان در اروپا | کشور های اروپایی از جمله مقاصد ایده آل برای بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان می باشد. اروپا می تواند مقصدی عالی برای موفقیت های تحصیلی و شغلی متقاضیان باشد به ویژه زمانی که فرد بتواند با کمترین هزینه در این کشور ها ادامه تحصیل دهد. بسیاری از متقاضیان با توجه به هزینه های بالای تحصیل و زندگی در کشور های اروپایی به دنبال کم کردن هزینه ها با استفاده از بورسیه های تحصیلی و تحصیل در دانشگاه های دولتی و رایگان هستند.

در این مقاله به تحصیل رایگان در اروپا می پردازیم و کشور هایی که آموزش ریگان ارائه می دهند را معرفی خواهیم کرد.

۱٫ تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در اروپا | کشور آلمان و دانشگاه ها آن در صدر فهرست کشور هایی قرار دارند که آموزش رایگان ارائه داده و امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های آن برای دانشجوییان بین المللی فراهم است. می توان گفت در تمامی دانشگاه های دولتی آلمان تحصیل رایگان است و با وجود اجازه کار دانشجویی بسیاری از دانشجویان بین المللی هزینه های زندگی خود را نیز می توانند به راحتی تامین کنند به همین دلیل آلمان یکی از ارزانترین کشورهای اروپایی برای تحصیل می باشد.

با وجود اینکه هزینه زندگی در برخی شهر های آلمان نسبت به شهر های دیگر کشور های اروپایی بالاتر است اما با ارائه تحصیل رایگان برای دانشجویان یکی از مقرون به صرفه ترین کشور ها برای تحصیل می باشد.

تحصیل به زبان آلمانی در تمامی مقاطع دانشگاهی در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و اما باید به این نکته نیز توجه کرد که با وجود ۱۷۰۰۰ رشته تحصیلی که در دانشگاه های آلمان تدریس می شوند ۸۸ رشته به زبان انگلیسی تدریس می شود. این بدان معنا نیست که دانشجو تا پایان تحصیلاتش می تواند به زبان انگلیسی تحصیل کند بلکه پس از گذراندن دو ترم دورس به زبان آلمانی تدریس خواهد شد و صرفا زمانی دانشجو می تواند بدون مدرک زبان آلمانی از تحصیل رایگان بهره مند شود که ثابت کند در یک دوره ۸۰۰ ساعته را در زبان آلمانی گذرانده است.

در ۱۶ ایالت کشور المان ۱۵ دانشگاه به صورت کاملا رایگان بوده و از دانشجویان بین المللی هیچ شهریه ای دریافت نمیکنند و بجز ایالت بادن وورتمبورگ. همچنین دانشگاه هیدلبرگ مبلغی بسیار کمی در حدود ۱۵۰۰ یورو برای هر ترم از دانشجویان بین المللی دریافت می کند و دوره های آن ترکیبی از زبان انگلیسی و آلمانیست. دانشگاه LMU نیز در مقطع کارشناسی ارشد تنها ۲۵۰ دلار برای هزینه های اداری از دانشجویان بین الملی اخذ می نماید.

هزینه های زندگی و تحصیل در آلمان

  • ​​شهریه دانشگاه های دولتی آلمان: رایگان (۰ یورو)/ یک سال تحصیلی.
  • هزینه مدیریت: بین ۵۰ تا ۲۵۰ یورو برای یک سال تحصیلی. (شامل هزینه های ثبت نام، عضویت در اتحادیه دانشجویی و کارت حمل و نقل)
  • هزینه زندگی در آلمان: ۸۰۰ تا ۱٫۱۰۰ یورو در ماه.

تحصیل رایگان در اروپا | یکی دیگر از مهمترین بخش های اخذ پذیرش در دانشگاه های رایگان آلمان و دریافت ویزای تحصیلی آلمان ارائه تمکن مالی معادل ۱۰٫۲۳۶ یورو در سال برای هزینه های زندگی در آلمان است.


پیشنهاد مطالعه: شرایط ورود به کالج های آلمان | سنجش تاثیر مجلات | تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان


۲٫ تحصیل رایگان در فرانسه

تحصیل رایگان در اروپا | یکی دیگر از محبوبترین کشور های جهان در خصوص تحصیل رایگان، کشور فرانسه می باشد که فارغ از ملیت متقاضی شهریه ای بابت تحصیل در بسیاری از دانشگاه های این کشور پرداخت نمی کنید. دولت فرانسه در سال ۲۰۲۲ امکان تحصیل به صورت رایگان در اروپا را با ارائه بورسیه های متنوع و بالا بردن مبلغ بورسیه های تحصیلی خود برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. مبلغ بورسیه های تحصیلی در کشور فرانسه از ۷۰۰۰ یورو به ۲۱۰۰۰ یورو افزایش داده شده است.

اما مهمترین شرط برای تحصیل به صورت رایگان در اکثر رشته های دانشگاه های کشور فرانسه تسلط به زبان فرانسوی می باشد. دانشجویان باید مدرک زبان فرانسه را قبل از اقدام برای تحصیل در این کشور دریافت کنند و یا می توانند در دوره های زبان فرانسه که توسط دانشگاه های این کشور برگذاری می شوند شرکت کنند. متقاضیان باید حداقل مدرک سطح B2 زبان فرانسوی را داشته باشند و با در کنار آن باید دارای رزومه قوی و شایستگی برای دریافت بورسیه های تحصیلی ارائه شده در کشور فرانسه نیز باشند.

از دیگر مزایای بورسیه های تحصیلی فرانسه امکان دریافت اجازه کار دانشجویی در زمان تحصیل است؛ که برای بسیاری از بورسیه ها در کشور های ختلف جهان وجود ندارد و دانشجوی دریافت کننده بورسیه مجاز به کارکردن در این کشور ها نیست.


۳٫ تحصیل رایگان در ایتالیا

تحصیل رایگان در اروپا | از آنجایی که کشور ایتالیا ارائه دهنده بورسیه های تحصیلی متنوعی است این امکان را برای دانشجویان فراهم میاورد که با دریافت بورسیه تحصیلی کمترین شهریه را پرداخت کنند و در بسیاری از مواقع به صورت رایگان تحصیل کنند. از جمله بورسیه های مهم ارائه شده در کشور ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه های دولتی ایتالیا برای دانشجویان بین المللی: این بورسیه ها به دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی اعطا می شود و به صورت مدت دارد در بازه های ۳، ۶ یا نه ماه  به دانشجویان ارائه می شود.
  • بورسیه های ارائه شده توسط دانشگاه های ایتالیا: بعضی از دانشگاه های ایتالیا مانند Politecnico di Milano، دانشگاه Padova، دانشگاه Bocconi، دانشگاه Bologna بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان بین المللی اعطا می کنند که با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی بین ۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو متغیر است.

هزینه تحصیل رایگان در اروپا برای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا

میزان مبلغی که دانشجویان ایرانی برای دریافت ویزای ایتالیا باید هزینه کنند مبلغ حدود ۵۰ یورو می باشد که این مبلغ به صورت آنلاین پرداخت می شود و پس از ورود به کشور ایتالیا برای درخواست اجازه اقامت باید مبلغ ۳۰ یورو اضافی را پرداخت کنند.


۴٫ تحصیل رایگان در جمهوری چک

تحصیل رایگان در اروپا | در کشور چک نیز امکان تحصیل به صورت رایگان وجود دارد این امکان زمانی میسر می شود که متقاضی موفق به یادگیری زبان بومی جمهوری چک شود.

دانشگاه های دولتی برگزار کننده دوره های زبان چک

  • دانشگاه چارلز در پراگ
  • دانشگاه ماساریک در برنو
  • دانشگاه پالاکی در اولوموک
  • دانشگاه بوهمیا جنوب
  • دانشگاه بوهمیا غرب
  • موسسه آموزش زبان دانشگاه چارلز در Poděbrady

۵٫ تحصیل رایگان در نروژ

تحصیل رایگان در اروپا | نروژ به عنوان کشوری با ارائه تحصیل رایگان در اروپا در بین دانشجویان شناخته شده است. در کشور نروژ بخش آموزش بسیار با اهمیت است و دانشگاه های این کشور در رتبه بندی های جهانی از جایگاه خوبی برخوردارند. به عنوان مثال بر اساس رتبه بندی QS دانشگاه های دانشگاه اسلود، دانشگاه برگن ، دانشگاه ترومسو و دانشگاه علم و صنعت جایگاه خوبی دارند.

بیشتر دانشگاه های مقاطع کارشناسی به زبان نروژی ارائه می گردد اما بیش از ۲۰۰ برنامه در دانشگاه های نروژ در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی ارائه می گردد.

هزینه شهریه برای دانشجویان بین المللی رایگان می باشد و تنها در حدود  ۱۰۰ دلار به عنوان هزینه های اداری هر ترم بایستی پرداخت گردد و در برخی از دانشگاه ها هزینه دوره کارشناسی ارشد مقداری بالاتر می باشد ولی با این وجود به عنوان مثال در دانشگاه اسلو دانشجویان کارشناسی ارشد هیچ گونه ای هزینه ای پرداخت نخواهد کرد و رایگان می باشد تنها مبلغ ۶۹٫۱۲ برای سازمان رفاه دانشجویی پرداخت خواهند کرد.


مقالات مفید: آزمون زبان فرانسه | سوئیس فی | کار دانشجویی در فرانسه


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان