هزینه های تحصیل در خارج

تحصیل دکتری

در چند کشور اروپایی، دانشجوی دکتری به عنوان کارمند محسوب می شود و بیمه درمانی، بیمه بیکاری و بازنشستگی برای آنها پرداخت می شود. اما در کشورهایی مانند انگلستان و ایتالیا که دانشجویان دکتری شاغل محسوب نمی شوند می توانند برای کمک هزینه از بورسیه استفاده کنند. شهریه در بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به آمریکا به شدت پایین تر است. متوسط شهریه سالانه دانشجویان دکتری در دانشگاه های اروپایی ۸۰۰۰-۲۰۰۰۰ یورو در سال خواهد بود.

هزینه تحصیل در آمریکا

شهریه دانشگاه ها در آمریکا با یکدیگر متفاوت است و دانشگاه های خصوصی شهریه بالاتری نسبت به دانشگاه های دولتی دارند. دانشجویان می توانند با دریافت کمک هزینه های دانشگاهی، ایالتی و ملی، بخشی یا تمام شهریه را پرداخت کنند. متوسط شهریه دکتری در دانشگاه های آمریکا ۴۰۰۰۰-۲۸۰۰۰ دلار در سال است.

هزینه تحصیل در کانادا

در کانادا دانشجویان معمولاً براساس رزومه می توانند متقاضی دریافت بورسیه شوند که این بورسیه ها می توانند شهریه، هزینه تحقیق و گاها هزینه های زندگی دانشجویان را تحت پوشش خود قرار دهند. متوسط شهریه دانشگاه ها برای مقطع دکتری در دانشگاه های کانادا حدود ۲۰۰۰۰-۸۰۰۰ دلار کانادا در سال است. به طور کلی شهریه ها و هزینه ی زندگی در کانادا در مقایسه با آمریکا ارزان تر است که این امر یک مزیت برای تحصیل دانشجویان بین المللی محسوب می شود.

آزمون جامع برای ورود

در اکثر دانشگاه های اروپا، دانشجویان دکتری ملزم به شرکت در آزمون جامع نیستند. به طور استثناء در دانشگاه های سوئد داوطلبان دکتری باید امتحان شفاهی و کتبی در قالب آزمون جامع را طی کنند. اما در آمریکا دانشجویان باید قبل از شروع کار بر روی پایان نامه خود، قبولی در امتحان جامع را بدست آورند. در کشور کانادا نیز آزمون جامع اهمیت قابل توجهی دارد.

اما این تنها برخی دانشگاه ها این آزمون را برگزار می کنند و دانشجویان در پایان سال اول یا دوم تحصیلی خود بایستی در این آزمون شرکت کنند و پس از قبولی در آن می توانند به ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری بپردازند.

مقاله مرتبط: بهترین منابع آزمون تافل | آزمون کالج های آلمان | فاند دانشجوی دکتری سوئد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان