بورسیه تحصیلی اسکالرشیپ (scholarship)

بورسیه تحصیلی اسکالرشیپ

 بورسیه تحصیلی اسکالرشیپ (scholarship)

بورسیه تحصیلی اسکالرشیپ | بورسیه های تحصیلی دانشگاه ها، پشتیبانی های مادی و معنوی برای ادامه تحصیل یا امور پژوهشی هستند که در اختیار دانشجویان مستعد، محققین و اساتید واجد شرایط قرار می گیرد تا از این طریق فرصت جذب استعداد های درخشان فراهم شود. بهترین گزینه برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کشور های خارجی استفاده از بورسیه های تحصیلی است که همه یا بخشی از هزینه های متقاضی را پوشش دهد.

از آنجایی که اختلاف ارزی بسیاری بین ایران و کشور های خارجی در سال های اخیر به وجود آمده است به همان نسبت پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در کشور های خارجی برای دانشجویان دشوار تر شده است به همین سبب دریافت بورسیه پیش از عزیمت و هنگام صدور letter of admission توصیه می شود.

به طور کلی بورسیه های تحصیلی از طرف دانشگاه ها، دولت ها و یا موسسات علمی و افراد خیر ارائه می شود تا به تمام دانشجویان مستعد در سراسر جهان با شرایط اقتصادی و اجتماعی مختلف فرصت تحصیل در دانشگاه های معتبر داده شود. افرادی که اصطلاحا در دانشگاه ها donate می کنند،‌ فرصت های بورسیه را خلق می کنند که دانشجویان واجد شرایط از آن ها بنا به صلاحدید واحد پذیرش دانشگاه ها (Admission Office) استفاده کنند.

اینکه این بورسیه ها به چه کسانی و در چه مقاطعی ارائه می شود به فعالیت های انجام شده متقاضی و یا عدم انجام آنها در کنار تحصیل بستگی دارد. بورسیه های تحصیلی بسیار محدودی برای دانشجویان کارشناسی ارشد وجود دارد و اغلب بورسیه ها برای مقطع دکتری در نظر گرفته شده اند.

این بورسیه های تحصیلی می توانند در قالب کمک هزینه در ازای انجام کار تحقیقاتی یا تدریس در حین تحصیل به دانشجو ارائه شود و یا در قالب (Award) ارائه شود که نیازی به انجام فعالیت نداشته و به دانشجویان ممتاز تعلق می گیرد.

بورسیه تحصیلی اسکالرشیپ | در این بین یکی از مولفه های تاثیر گذار بر بورسیه های تحصیلی شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور مقصد متقاضی خواهد بود. میزان و نحوه تامین مالی در کشور های مختلف متفاوت است؛

به عنوان نمونه در آمریکای شمالی، به دلیل بالا بودن منابع مالی به نسبت کشور های اروپایی، تعداد بورسیه های تحصیلی که ارائه می دهند بیشتر است. ولی از نظر مقدار، مبلغ کمتری پرداخت می کنند. به همین دلیل شانس دریافت فاند و بورسیه های تحصیلی در کشورهای آمریکای شمالی بیشتر خواهد بود.

در  کشور های اروپایی تعداد فاند کمتری، به دلیل کم بودن منابع ارائه می شود ولی از نظر مقدار، مبالغ بالاتری را نسبت به آمریکای شمالی دارند.

 اسکالرشیپ (scholarship)

بورسیه تحصیلی اسکالرشیپ

  • اسکالرشیپ یا همان بورسیه تحصیلی نوعی فاند ارائه شده به متقاضیان است که به صورت جایزه مالی برای یک دانشجو در نظر گرفته می شود تا از این طریق هزینه های تحصیل و زندگی در درجات مختلف دوران تحصیل بین المللی دانشجو پوشش داده شود.
  • اسکالرشیپ ها می توانند نوعی انگیزه دهنده و مشوق افراد برای ادامه تحصیل باشند معمولا برای دریافت این بورسیه شرایط تحصیلی خوب نیاز است. دانشگاه ها برای تمدید این نوع کمک مالی، شرایط خاصی داشته به عنوان مثال , معدل هر ترم شما باید بیشتر از ۳ ( از ۴ نمره ) باشد. این کمک مالی به همه رده های دانشگاهی و همه رشته های درسی داده می شود.
  • با توجه به مقطع تحصیلی که اسکالرشیپ به آن تعلق میگیرد، مبلغ کمک هزینه متفاوت خواهد بود. در این میان فقط در دوره پسادکتری استثنا وجود دارد که در این دوره مقطع تحصیلی محسوب نمیشود بلکه مانند اغلب کشور ها همانند کار در نظر گرفته می شود.
  • اسکالرشیپ ها به طور کلی به دو صورت حمایت مالی می شود. نخستین حمایت مالی توسط دانشگاه و حمایت بعدی توسط پروژه های صنعتی می باشد.

عناوین مختلف اسکالرشیپ

بورسیه تحصیلی اسکالرشیپ

  1. دانشجوی ‏دکترای (‏Doctoral Student/Researcher‏)
  2. دستیار پژوهشی یا تحقیق (‏Research Assistant‏)
  3. دستیار ‏تدریس یا آموزش (‏Teaching Assistant‏)
  4. اسکالرشیپ شایسته محور (Merit-based scholarship)
  5. اسکالرشیپ احتیاج محور (Need-based scholarship)
  6. اسکالرشیپ شرایط خاص (Student-specific scholarship)
  7. اسکالرشیپ حرفه محور (Career-specific scholarship)
  8. اسکالرشیپ کالج یا دانشگاه (College-specific)

تجربه مهاجرت میسا | ویزای دانشجویی کانادا |اپلای در رشته سینما | معرفی سایت کاریابی و پوزیشن های تحصیلی آلمان


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان