اپلای در رشته سینما 

اپلای در رشته سینما
5/5 - (1 امتیاز)

 اپلای در رشته سینما

اپلای در رشته سینما: رشته ی هنر و بویژه سینما یکی از رشته های جذاب و پر طرفدار در نقاط مختلف جهان است. ملاک پذیرش دانشجو در رشته سینما از کشوری به کشور دیگر و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. اما غالبا معیار اصلی پذیرش داشتن مدرک تحصیلی مرتبط و یا داشتن سابقه کار مرتبط در سینما، تلویزیون و بطور کلی صنعت فیلمسازی است.

اپلای در رشته سینما |  ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی در سینما به دو بخش مطالعاتی- تحقیقاتی (نظری) و فیلمسازی (عملی) تقسیم می شود.

۱- بخش مطالعاتی- تحقیقاتی که  تاریخ، نظریه ها، علوم ارتباطات، نقد و تحلیل و … در سینما را شامل می شود. این رشته ها غالبا به صورت نظری هستند. دانشجویان با ارائه پروپوزال و پایان نامه فارغ التحصیل می شوند.

۲- بخش فیلمسازی نیز تنوع زیادی دارد و بیشتر به جنبه های عملی و کاربردی می پردازد.  دانشجویان می توانند در رشته هایی نظیر تهیه کنندگی، مدیریت تولید، طراحی تولید، نویسندگی، کارگردانی، مستند سازی، برنامه سازی تلویزیونی، طراحی صحنه، جلوه های ویژه و انیمیشن ادامه تحصیل دهند. علاوه بر این برخی از دانشگاه ها مجموعه کلی از این عناوین را تحت عنوان filmmaking ارائه می دهند.

☑️ پیشنهاد مطالعه: مشاوره رایگان تحصیل در استرالیا

  آیا با داشتن مدارک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد غیر مرتبط می شود رشته سینما را انتخاب کرد یا خیر ؟

بله با تقویت رزومه خود و با تمرکز و گذاشتن زمان کافی این کار امکان پذیر است.

 آیا اخذ بورسیه تحصیلی در این رشته یا رشته های مرتبط امکان پذیر است ؟

برای اپلای در رشته سینما همانند بسیاری از رشته های دیگر امکان بورسیه تحصیلی وجود دارد؛ اما به نسبت کمتر است.  در ادامه تعدادی از بورسیه های موجود به عنوان نمونه معرفی می شوند:

  • بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه وست مینستر انگلستان برای سینما به صورت فول فاند. که شامل شهریه، هزینه زندگی، اسکان و بلیط های رفت و برگشت می باشد.
  • بورسیه کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تاسمانیای استرالیا به ارزش ۲۷۵۹۶ دلار
  • فلوشیپ های مرکز  اتریش Künstlerhaus Büchsenhausen به ارزش ۳۲۰۰ یورو
  • بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه ابردین اسکاتلند به میزان پوشش کامل شهریه تحصیلی
  • فلوشیپ های پسادکتری دانشگاه رایرسون کانادا به ارزش ۱۲۰۰۰ دلار کانادا
  • فلوشیپ های تحقیقاتی پسادکتری دانشگاه نیویورک ابوظبی امارات. در رشته های تاریخ هنر، سینما، موسیقی و تئاتر به صورت فول فاند
  • بورسیه کارشناسی ارشد DAA آلمان در رشته های هنر، طراحی و فیلم سازی به ارزش ۸۵۰ یورو ماهانه و کمک هزینه های سفر و بیمه درمانی
  • بورسیه وزارت امور خارجه ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد به ارزش ۸۸۰ یورو در ماه

 مدت زمان تحصیل

اپلای در رشته سینما | مدت زمان تحصیل در کشورهای مختلف، متفاوت است. به عنوان نمونه کارشناسی ارشد فیلمسازی در برخی از دانشگاه های انگلیس یکساله می باشد.  این در حالی است که در بیشتر دانشگاه های آمریکا این دوره ۳ ساله و به صورت MFA (Master of Fine Arts) برگزار می شود. بدین معنی که این رشته ها مقطع بالاتری ندارند.  اگر دانشجو قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را داشته باشد باید رشته ای متفاوت یا مشابه را انتخاب کند.

رشته های MFA در سایر کشورها مانند کانادا، انگلستان، نروژ، استرالیا و چند کشور دیگر نیز وجود دارند. به نوعی بالاترین مقطع پرکتیکال در حوزه فیلمسازی محسوب می شوند.

بسیاری از دانشگاه های معتبر امریکا برای پذیرش در این رشته، یک فیلمنامه کوتاه، یک صحنه دیالوگ دار، یک outline یا سیناپس از یک فیلم بلند را از متقاضیان مطالبه می کنند. برای رشته های تولیدی حتی ممکن است که از داوطلبان بخواهند تا یک فیلم بلند را تخمین مالی، تجهیزاتی، انسانی و کنترل پروژه کنند و  یا یک فیلم کوتاه کم هزینه بسازند.

تفاوت رزومه و CV | آشنایی با دانشگاه پرینستون آمریکا | دانشگاه استنفورد آمریکا | دانشگاه هاروارد آمریکا

دیدگاه کاربران
  • فرنوش 18 سپتامبر 2021 / 12:27

    خیلی خیلی ممنونم، خیلی جالب و مفید بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان