انتقالی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر در استرالیا

انتقالی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر در استرالیا

جابجایی محل تحصیل یا تغییر دوره از دانشگاهی به دانشگاه دیگر در استرالیا

قبل از تصمیم به تغییر دانشگاه یا دوره ی تحصیلی، بایستی عوامل زیادی مورد بررسی قرار گیرند. در ابتدا بایستی به هماهنگی دانشگاه و اداره مهاجرت باشد تا الزامات ویزای دانشجویی رعایت شود. در صورت تصمیم به جابجایی به یک دانشگاه دیگر، ابتدا بایستی دانشگاه فعلی خود را در جریان گذاشت و در بیشتر موارد اگر متقاضی بیشتر از شش ماه کامل تحصیل در دوره ای که بواسطه ی آن ویزای دانشجویی دریافت کرده است را در محل تحصیل اول تکمیل نکرده باشد، دانشگاه جدید از ثبت نام وی ممانعت بعمل خواهد آورد.

بنابراین متقاضی باید حداقل شش ماه از تحصیلش در محل فعلی گذشته باشد تا بتواند از دانشگاه یا محل تحصیل فعلی خود انصراف داده و به دانشگاه دیگری بروید. اگر متقاضی مایل به تغییر دانشگاه خود پیش از پایان شش ماه (زمان ۶ ماه از تاریخ  صدور نامه CoE می باشد) باشد، باید از دانشگاه فعلی خود اجازه خروج (Release letter) دریافت نماید. علاوه بر این متقاضی ملزم به دریافت CoE جدید از موسسه ی جدید است و اگر شش ماه یا بیشتر از صدور CoE گذشته باشد، احتیاجی به گرفتن نامه موافقت از محل تحصیل فعلی ندارد.

☑️ پیشنهاد مطالعه: راهنمای تحصیل در استرالیا

نکات مهم در تغییر محل تحصیل

  • اگر دانشگاه با درخواست انتقالی موافقت نکند، می تواند ابتدا به محل تحصیل خود و سپس به بازرس ایالت اعتراض نماید.
  • تغییر دانشگاه همراه با خطراتی است که ممکن است ایجاد شود مانند اینکه اداره مهاجرت از متقاضی مدارک زبان و گواهی تکمن مالی درخواست نماید.
  • متقاضی در زمان انتقالی از محل تحصیل خود، اجازه تغییر مقطع خود را ندارد. برای نمونه نمی تواند از مقطع کارشناسی ارشد به مقطع کارشناسی انتقالی بگیرد. در صورت انجام این کار، ویزای وی منحل خواهد شد. البته تغییر مقطع از دکتری به مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر است. این مقاطع بر اساس نظام آموزشی استرالیا از سطح ۱ تا ۱۰ می باشند و به عنوان نمونه مقطع کارشناسی در سطح ۷ می باشد و متقاضی مجاز نمی باشد که به سطح پایین تر از ۷ تغییر مقطع دهد.

شرایط دریافت Release letter

برای دریافت نامه انصراف از دانشگاه، باید یک یا چند تا از شرایط زیر را داشته باشیدکه عبارتند از :

  • ادامه تحصیل در دانشگاه فعلی دیگر مفید نخواهد بود.
  • شرایط خاصی وجود دارد که برای وی بهتر است که در یک دانشگاه دیگر ثبت نام نماید.

نحوه اقدام برای دریافت نامه انصراف از دانشگاه (release letter)

  • دانشجو از محل تحصیل جدید خود نامه درخواست ثبت نام بگیرد. در این مرحله احتیاجی به پرداخت شهریه یا پیش پرداخت به محل تحصیل جدید نیست.
  • به دانشگاه فعلی یک ایمیل ارسال نمایید و درخواست نامه خروج از دانشگاه یا Letter of release کنید. در درخواست خود دلایل خود را واضح بیان کنید.
  • نامه درخواست ثبت نام از محل تحصیل جدید را پیوست کنید. معمولا طی مدت ۱۰ روز کاری به ایمیل شما پاسخ داده خواهد شد.
  • اگر درخواست با موفقیت پذیرفته شد به متقاضی ایمیلی ارسال می شود که می تواند آن را به محل تحصیل جدید خود تحویل دهد تا از وی ثبت نام به عمل آید.
  • سپس باید به صورت قانونی از دوره قبلی خود انصراف دهد (Formally withdraw).
  • در این مرحله دانشگاه جدید برای متقاضی برگه تاییدیه ثبت نام یا CoE را صادر می کند و ثبت نام شما در موسسه جدید نهایی می شود.
  • برگه ثبت نام (CoE) خود را به یکی از دفاتر اداره مهاجرت استرالیا تحویل داده.
  • اگر دانشجو در استرالیا در همان دانشگاه از رشته ای به رشته ای دیگر در همان مقطع تحصیلی تغییر رشته دهد، احتیاجی به ویزای دانشجویی جدید نیست مگر اینکه ویزای فعلی وی در حال اتمام باشد. به طور کلی باید مدت زمان دوره فعلی با دوره جدید برابر باشد، اگر مدت زمان دوره ی جدید بیشتر از دوره ی اولیه بود، ممکن است نیاز به ویزای دانشجویی جدید است. اگر مدت زمان دوره ی جدید کمتر از دوره ی اولیه بود، دانشجو باید بعد از پایان دوره ظرف مدت ۲۸ روز استرالیا را ترک کند و یا برای ویزای جدیدی اقدام کند.
  • به طور کلی تغییر رشته از مقطع بالا به مقطع پایین تر امکان پذیر نمی باشد. (به غیر از دکتری به ارشد و اگر تغییر صورت گرفت، می بایستی برای ویزای دانشجویی مجدد اقدام شود ولی تغییر در همان مقطع یا به مقطع بالاتر، با اطلاع قبلی امکان پذیر است.
  • تغییر دوره از کلاس های زبان یا دوره های کالج به دانشگاه امکان پذیر است، چراکه تغییر رو به بالا محسوب می شود.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان