نکات نوشتن انگیزه نامه

نکات نوشتن انگیزه نامه
5/5 - (2 امتیاز)

نکات نوشتن انگیزه نامه

نکات نوشتن انگیزه نامه | یکی دیگر از اسناد لازم و مهمترین مدرک در روند مهاجرت تحصیلی در تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی همه ی دانشگاه ها، انگیزه نامه یا SOP می باشد. انگیزه نامه توسط یک کمیته پذیرش در دانشگاه و یا اساتید مربوطه بررسی می شود و شما با استفاده از انگیزه نامه باید آنها را قانع کنید که شخص مناسبی برای این موقعیت تحصیلی هستید.

در حقیقت انگیزه نامه متنی است که شما باید خود و مهارت‌ها و گذشته علمی و حرفه ای خود را برای داوران شرح دهید علاوه بر آن متقاضی باید در انگیزه نامه از علایق علمی خود ، انگیزه، اهداف علمی و شغلی خود صحبت کند و شرح دهد چرا دانشگاه و رشته مورد نظر را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده است.

شما می توانید با استفاده از انگیزه نامه احساسات و تمایلات علمی و اهداف خود را بیان کنید و نشان دهید انگیزه های منحصر به فردی دارید که شما را از دیگر متقاضیان متمایز می کند و ثابت می کند در این موقعیت تحصیلی شخصی موفق خواهید بود.

ساختار انگیزه نامه:‌

  • برای نگارش انگیزه نامه قوی و تاثیر گذار بهتر است توجه خاصی به یک شروع جذاب داشته باشید. در صورتی که پاراگرف اول انگیزه نامه شما جذاب و گیرا نباشد داوران برای خواندن ادامه آن ترغیب نمی شوند و این مسئله می تواند بر روی روند بررسی مدارک شما تاثیر منفی بگذارد و شانس شما را برای اپلای کم کند.
  • در یکی دو پاراگراف بعدی انگیزه نامه خود، به صورت واضح و دقیق تجربیات و سوابق تحصیلی، موفقیت ها و سوابق پژوهشی، مهارت ها و قابلیت های مرتبط خود با موقعیت تحصیلی را بیان کنید. نوشتن دقیق اهداف بلند مدت و کوتاه مدت شما می تواند تاثیر بسیاری در نشان دادن مستعد بودن شما داشته باشد.
  • در پاراگراف پایانی باید بر اساس شناختی که از دانشگاه و اساتید، رشته تحصیلی و تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه مورد نظر دارید، شرح روشن و جذابی از علل انتخاب رشته و دانشگاه مقصد بیان کنید.
  • سرانجام باید جمع بندی در مورد مطالبی که در انگیزه نامه خود را نوشتید انجام دهید.


چرا استفاده از نمونه های رایج در اینترنت و متون آنلاین توصیه نمی شود؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید مد نظر داشت عدم استفاده از انگیزه نامه های رایج در اینترنت و کپی برداری از آنهاست. انگیزه نامه متنی کاملا منحصر به فرد است و در آن باید از سوابق علمی و حرفه ای، علاقه مندی ها و اهداف مد نظر خود در موقعیت تحصیلی نوشت، اینکه شخص چرا تمایل دارد در این مقطع تحصیلی پذیرش بگیرد و یا اینکه چه قابلیت ها و تفکراتی دارد؛ کاملا شخصی است. پس استفاده از متن های از پیش نوشته شده موجود در اینترنت که هیچ یک از ویژگی های بیان شده را ندارد، کاملا اشتباه است.

باید در نظر داشت علاوه بر اینکه انگیزه نامه های اینترنتی منحصر به فرد نیستند به همان اندازه قدرت تاثیرگذاری کمی بر روی داوران خواهند داشت، زیرا کمیته بررسی و اساتیدی که انگیزه نامه شما را می خوانند افرادی هستند که تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن دریافت و بررسی می کنند، بنابراین این افراد قادرند متن کپی را از انگیزه نامه تاثیرگذار و قوی تشخیص دهند و از آنجایی که آنها به دنبال افراد قوی با ویژگی های منحصر به فرد هستند؛ انگیزه نامه کپی برداری شده شانسی در پذیرش تحصیلی نخواهد داشت و درخواست پذیرش شما رد می شود.

پس توصیه می شود از متن انگیزه نامه های اینترنتی صرفا برای ایده گرفتن و آشنایی با شیوه های نگارش انگیزه نامه و SOP استفاده شود و با وجود اینکه نگارش انگیزه نامه قوی سخت خواهد بود، تحت هیچ شرایطی برای نگارش انگیزه نامه خود از انگیزه نامه های اینترنتی کپی برداری نکنید.

کشورهایی با بیشترین بورسیه تحصیلی | روش کاهش هزینه دانشگاه خارجی | ددلاین اپلای

 

اشتباهات رایج در نگارش انگیزه نامه که باعث رد شدن پذیرش توسط استاد می شود:

در روند نگارش انگیزه نامه ممکن است دچار اشتباهاتی شوید که کیفیت انگیزه نامه شما را پایین آورده و شانس پذیرش شما را کم کند اما شما می توانید با کمی دقت این اشتباهات را رفع و انگیزه نامه خود را ارتقا ببخشید.

‌۱- پیوسته نبودن هر یک از پاگراف ها با یکدیگر: پراکنده نوشتن یکی از اشتباهات رایجی است که اتفاق می افتد، نکته مهم در این رابطه این است که مطالب نگارش شده در انگیزه نامه باید پیوستگی لازم را داشته و گسسته نباشند، از نگارش متنی صرفا خبری از اهداف و تجربیات و علایق خود اجتناب کنید و مطالبی را انتخاب کنید که به هم پیوسته و در امتداد هم باشند.

‌۲- تکرار رزومه به صورت تشریحی: رزومه و انگیزه نامه تفاوت های بسیاری دارند و از اینکه صرفا رزومه خود را تشریح کنید اجتناب کنید و سعی کنید انگیزه نامه شما تمام ویژگی هایی که برای نگارش انگیزه نامه اشاره کردیم را داشته باشد.

‌۳- داشتن متنی یا خیلی رسمی و یا خیلی غیررسمی: نوشتن یک متن رسمی به عنوان انگیزه نامه میتواند برای مخاطب بدون جذابیت باشد و خسته کننده به نظر برسد، همچنین متن های خیلی غیر رسمی نیز مناسب برای نگارش انگیزه نامه نیست پس از زبانی نیمه رسمی و مودبانه برای نوشتن انگیزه نامه خود استفاده کنید.

۴- جزییات بیش از حد در مورد سابقه کاری یا تحقیقی: از ارائه جزئیات بیش از حد در رابطه با تجربیات کاری و پژوهشی بپرهیزید و با ارائه جزئیات اضافی مخاطب را خسته نکیند.

۵- متقاضی می بایست فقط به جزییات مورد نیاز که بیانگر تجربه ای که در ارتباط با موقعیت مورد نظر است اشاره کند.

‌‌نحوه پیدا کردن بورسیه تحصیلی | تمکن مالی تحصیل در آلمان | مدرسه تابستانی آکسفورد | بورسیه DAAD

نکات نوشتن انگیزه نامه

دیدگاه کاربران
  • ساناز 9 آگوست 2021 / 23:56

    سلام ‌ متشکر از تمام زحمات شما.
    یک سوال داشتم و حمل بر بی ادبی نزارید.. شما اگه انگیزه نامه رو بنویسید چه تضمینی هست که کپی نکرده باشید؟

    • قاسم هاشمی 16 آگوست 2021 / 19:46

      درود و سلام
      ما تضمینمون رزومه و کتابچه های نوشته شده توسط ما است.

  • میلاد 18 آگوست 2021 / 21:14

    مفید بود ممنون

  • لاله 18 آگوست 2021 / 23:53

    سلام. خداقوت.
    سایت قوی دارید.

    • قاسم هاشمی 19 آگوست 2021 / 04:29

      درود
      ممنون از توجه شما دوست عزیز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان