مقایسه تحصیل در استرالیا و کانادا

مقایسه تحصیل در استرالیا و کانادا
5/5 - (3 امتیاز)

مقایسه تحصیل در استرالیا و کانادا

کانادا و استرالیا از دسته کشورهای مجبوب برای مهاجرت کاری و تحصیلی محسوب می شود و از مقصد های اصلی دانشجویان بین‌المللی برای اپلای است. انتخاب کشوری برای مهاجرت کاری و تحصیلی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این بین نیز انتخاب کانادا یا استرالیا برای ادامه تحصیل نیز به اهداف هر فرد و چشم اندازهایش بستگی دارد. اما چند نکته در این مورد وجود دارد که بهتر است پیش از انتخاب کشور مقصد به آنها توجه شود.

برای انتخاب یک کشور برای اپلای و ادامه تحصیل بایستی عوامل مهمی از جمله هزینه های تحصیل و زندگی، کیفیت سیستم آموزشی، بورسیه های تحصیلی، شرایط اقامت پس از تحصیل و …. را بررسی کرد. در ادامه ما به بررسی چندین فاکتور اصلی می پردازیم.

☑️ پیشنهاد مطالعه: راهنمای تحصیل در استرالیا

هزینه های تحصیل و زندگی

یکی از مهم‌ترین مسئله برای اکثر دانشجویان بین المللی، هزینه های تحصیل و زندگی در کشوری غیر از کشور خود است. توجه به هزینه‌های زندگی نیز برای افرادی که قصد مهاجرت به کانادا یا استرالیا را دارند بسیار مهم است. بطور کلی هزینه های تحصیل به دانشگاه و نوع رشته بستگی دارد و از این رو می توان یا بسیار ارزان و یا بسیار گران باشد. همچنین هزینه های زندگی بستگی به سبک زندگی افراد و محل اقامت وی دارد. اما بطور کلی و براساس آمار منتشر شده، هزینه تحصیل در کانادا که شامل شهریه دانشگاه می شود مقرون به صرفه تر از هزینه تحصیل در استرالیا است.

علاوه براین با توجه به مالیات‌هایی که برای مسکن و دیگر موارد در استرالیا وجود دارد، هزینه‌های زندگی در استرالیا نسبت به کانادا بالاتر می باشد و از این لحاظ کشور کانادا بسیار مقرون به‌ صرفه‌تر می‌باشد. بنابراین از لحاظ مقایسه هزینه های زندگی و تحصیل کانادا نسبت به استرالیا کشوری مناسب تر  می باشد.

پیشنهاد مطالعه: دوره های کوآپ کانادا

فرصت‌های شغلی پس از فارغ التحصیلی

یکی دیگر از اهداف دانشجویان برای تحصیل اشتغال حین تحصیل و یا بعد از تحصیل می باشد. در کانادا، دانشجویان پس از طی کردن یک دوره تحصیلی ۲ ساله، اجازه کار تا مدت ۳ سال پس از پایان تحصیل را خواهند داشت در حالیکه پس از فارغ التحصیلی در استرالیا، دانشجویان می‌توانند برای ویزای ۴۸۵ که ویزای موقت فارغ‌التحصیلان نامیده می‌شود می توانند درخواست دهند. مدت این ویزا ۱۸ ماه است و طی این مدت اجازه انجام کار تمام وقت را خواهند داشت. از طرف دیگر فرصت‌های شغلی در کانادا بیشتر و متنوع‌تر از استرالیا است.

 

کیفیت سیستم آموزشی

به طور قطع به یقین یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب کشور مقصد، برای کسی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارد کیفیت سیستم آموزشی مؤسسات و دانشگاه‌ها و کالج‌های آن کشور است. با مقایسه سیستم آموزشی استرالیا و سیستم اموزشی کانادا، بمی توان این نتیجه را گرفت که سیستم آموزش عالی کانادا مزیت های مهمی چون برخورداری از اساتید تراز اول، روش‌های تدریس پیشرفته، آموزش‌های عملی و امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و فرانسوی را فراهم می‌کند. این امتیازت را در سیستم آموزش عالی استرالیا کمتر می‌توان مشاهده کرد.

بورسیه‌های تحصیلی

کشور کانادا برای جذب داشجویان برتر بین المللی بورسیه‌های تحصیلی در کانادا بسیار متنوعی را در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری طراحی کرده است. علاوه بر ارائه بورسیه های دانشگاهی، بورسیه هایی نیز از طرف دولت به دانشجویان اعطا می شود. اما در استرالیا بورسیه‌های تحصیلی نسبتا کمتری در مقایسه با کانادا برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارند.

فرصت‌های اقامت دائم

برای اقامت دائم در کانادا متقاضیان اجازه دارند پس از فارغ التحصیلی اقدام کنند. در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر اخذ اقامت دائم در کشور کانادا فرآیند ساده‌تری دارد. اخذ اقامت دائم در کشور استرالیا امری امکان پذیر است، اما این درخواست یک فرآیند زمان بر است و به دلیل فرآیند پیچیده این درخواست، تایید اجازه اقامت دائم شخص می‌تواند به درازا کشیده شود.

مقایسه تحصیل در استرالیا و کانادا

ویژگی های ویزای دانشجویی

شرایط و مقررات ویزای دانشجویی کانادا ببه صورت زیر می باشد:

  • متقاضی اجازه کار بیش از ۲۰ ساعت در هفته را ندارد و در ایام تعطیلات، بین ترم ها و تابستان، دانشجویان می توانند تا سقف ۴۰ ساعت در هر هفته مشغول به کار باشند.
  •  برای درخواست مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی (PGWP) متقاضی بایستی ظرف ۹۰ روز بعد از اتمام تحصیلات اقدام کند. البته درخواست ویزای کانادا برای برخی متقاضیان نیازمند یک تست اجباری پزشکی می باشد.
  •  هزینه درخواست ویزای تحصیلی کانادا، ۲۳۵ دلار کانادا می‌باشد.
  • در صورت اقامت یک سال یا بیشتر، همسر فرد متقاضی نیز می تواند به صورت تمام وقت کار کند.

بقوانین رایج برای اخذ ویزای دانشجویی استرالیا:

  • ویزای دانشجویی استرالیا به شکل یک برچسب داده نمی شود.
  • درخواست برای ویزا ۵۵۰ دلار هزینه دارد.
  • همسر فرد فقط وقتی وابسته ی او محسوب می شود که دانشجو در مقطع ارشد یا دکتری در حال تحصیل باشد.
  • دارندگان ویزای دانشجویی در استرالیا مجاز به کار همزمان به تحصیل تا سقف ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

 

امنیت اجتماعی

برای دانشجویی که می‌خواهد از خانواده، دوستان، شهر و کشور خود جدا شود، امنیت معیار مهمی برای انتخاب کشور مقصد است. شهروندان دو کشور کانادا و استرالیا از امنیت اجتماعی بالایی برخوردار هستند. این دو کشور به ویژه کانادا جز کشورهایی محسوب می شوند که کمترین نرخ وقوع جرم را در میان کشورهای جهان را دارا هستند. همچنین این کشور از نظر سیاسی بسیار باثبات است. اما در استرالیا چنین شرایطی حاکم نیست. هنوز هم گاهی مسائل مربوط به نژادپرستی در بین مردم استرالیا دیده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت کانادا به ویژه برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی، کشوری امن‌تر است.

مقایسه تحصیل در استرالیا و کانادا

دیدگاه کاربران
  • لاله 20 ژوئن 2021 / 08:13

    بسیار عالی و کاربردی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان