تبدیل واحد پولی از ریال به تومان:: حقایق و شایعات

تبدیل واحد پولی از ریال به تومان

تبدیل واحد پولی از ریال به تومان

سال ها است که صحبت تبدیل پول ملی از تومان به ریال و حذف یک صفر از پول کشور به گوش میرسد. بارها این موضوع در دولت های قبل مطرح شده ولی به سرانجام مشخصی نرسیده است. به نظر میرسد در دولت دوازدهم، سرانجام موضوع حذف صفر و تبدیل پول ملی از ریال به تومان به سر انجام خواهد رسید.

در حال حاضر کلیات این موضوع به تصویب هیئت دولت رسیده و پس از تایید مجلس به بانک مرکزی ابلاغ خواهد شد و پس از آن بانک مرکزی ساز و کارهای مناسب برای رسیدن به این هدف را مشخص کرده و به اطلاع عموم میرساند. پس قبل از هر چیز این را بدانیم که این طرح همچنان در مراحل اولیه قرار داشته و برخلاف آنچه در شبکه های اجتماعی گفته میشود، هنوز کلید نخورده است!

در این مقاله قصد داریم پاسخ برخی از مهم ترین سوالات در ارتباط با این طرح را به صورت کوتاه و قابل فهم توضیح دهیم.

  1. آیا تغییر واحد پولی و یا حذف صفر از واحد پولی در دنیا امری شایع است؟

بله! از سال ۱۹۶۰ تا کنون دست کم ۸۰ واحد پولی در دنیا تغییر یافته است! برخی از این حذف صفر ها بسیار عجیب بوده اند. برای مثال شاید باورتان نشود که در کشور آلمان در اقدامی ۱۲ صفر از پول ملی حذف شده است!

پرداخت هزینه گواهی پذیرش کبک | پرداخت با پی پال | پرداخت هزینه اپلیکیشن فی ویزای کانادا | پرداخت سویس فی

  1. به چه دلیل واحد پولی کشور ها تغییر میکند و یا صفر های آن حذف میشود؟

به یک دلیل ساده. حمل حجم قابل توجهی از پول کار آسانی نیست! در بسیاری از کشور هایی که تغییر واحد پولی را انجام داده اند، پول های رایج موجود در بازار همانند ایران تغییر نمینموده است.

به طول مثال تصور کنید که همچنان مردم از سکه ۱۰ تومانی یا ۵ تومانی استفاده میکردند و مثلا فردی جنسی ۵ هزار تومانی را با سکه های ۱۰ تومانی میخرید! ایران از سال ها پیش برای جلوگیری از این مشکل، با تغییر زمان برخی از سکه ها و اسکناس ها را از بازار حذف نموده است.

  1. آیا اجرای این طرح ناگهانی خواهد بود و یا در طول زمان انجام میگردد؟

معمولا این امر به این صورت انجام میگردد که از روز مشخصی، واحد رسمی پول در کشور به تومان تغییر خواهد یافت و تمام مردم کشور از آن مطلع خواهند شد. اما این به آن معنا نیست که ناگهان و در طول یک دوره ی زمانی کوتاه، اسکناس های موجود در بازار تغییر یابد.

بلکه پول های چاپ شده ی جدید بر حسب تومان چاپ میگردند و بانک ها به مردم در امور بانکی، پول های جدید را تحویل میدهند. به این صورت به صورت بسیار آرام و در طول مدت زمان نسبتا طولانی واحد پول به تومان تبدیل خواهد شد و ریال به تاریخ خواهد پیوست.

  1. آیا تغییر واحد پولی تاثیری بر تورم و اقتصاد خواهد داشت؟

خیر! عملا این موضوع هیچ گونه ارتباطی با شاخص های اقتصادی نخواهد داشت و تنها به قصد راحت تر کردن نقل و انتقالات مالی و پرداخت های روزانه مردم انجام میشود. البته لازم به ذکر است که دولت اعلام نموده به جز حذف صفر از پول ملی، طرح های دیگری در نظام پولی کشور انجام خواهد شد و در نتیجه ممکن است طرح های همزمان بر روی اقتصاد تاثیر خاص خود را داشته باشند.

  1. در حال حاضر چه اعتراضاتی به این طرح شده است؟

اعتراضات گوناگون و ایراداتی به این طرح در حال حاضر وارد شده است که موافقان و مخالفان خود را دارد. بزرگترین ایرادی که به این طرح گرفته شده است این است که با توجه به عدم تاثیر گذاری این امر بر اقتصاد کشور و صرفا نمایشی بودن آن، به نظر نمیرسد لزومی به اجرای این طرح باشد.

معترضان با یادآوری این موضوع که در حال حاضر اغلب نقل و انتقالات ملی از طریق اینترنت و آنلاین انجام میشود، یاداوری مینمایند که حمل پول که اصلی ترین دلیل تغییر واحد پول است در دنیای امروز جایی ندارد. از جمله اعتراضات دیگری که به این طرح در جال حاضر در جریان است، مغولی بودن کلمه ی “تومان” است. معترضان اعتقاد دارند که واحد پولی کشور باید نامی ایرانی باشد.

لندینگ فی کانادا | اپلیکیشن فی اسکیل ورکر کانادا | پرداخت اپلیکیشن فی | پرداخت هزینه اپلیکیشن فی ویزای کانادا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان