اپلای ارشد مجدد | آیا می توان برای کارشناسی ارشد مجدد اپلای کرد

اپلای ارشد مجدد
5/5 - (1 امتیاز)

اپلای ارشد مجدد

اپلای ارشد مجدد | بسیاری از دانشجویانی که قصد اپلای و مهاجرت تحصیلی دارند به این مسئله فکر می کنند که صرفا باید مقاطع تحصیلی را پشت سر هم طی کنند و یا مقطعی مانند کارشناسی ارشد را در کشور مقصد دوباره تحصیل کنند. در این مقاله در رابطه با این مسئله توضیح خواهیم داد که در انتخاب تحصیل در مقطع دکتری یا اپلای ارشد مجدد کدام یک بهتر است؟

یکی از مزیت های اپلای ارشد مجدد این است که می توانید تجربیات و معلومات خود را افزایش دهید و یا به سراغ تخصص ها و رشته های جدید تری بروید در صورتی که در مقطع دکتری شما شانس دریافت حقوق و درآمد بیشتری را خواهید داست. همچنین در مقطع دکتری اپلای و دریافت بورسیه راحتتر صورت می گیرد و نیازی نیست مانن اپلای مجدد آفیسر پرونده ی خود را قانع کنید که چرا این رشته و این مقطع را انتخاب کرده اید قطعا هزینه ی کمتری نیز خواهید داشت.

اما در صورتی که حس می کنید دیگر رشته تحصیلی خود را دوست ندارید و آینده حرفه ای خوبی رای خود ترسیم نمیکنید می توانید رشته تحصیلی جدیدی را برای خود انتخاب کنید و اپلای ارشد مجدد کنید. هر دو مسیر یعنی اپلای ارشد مجدد و یا اپلای دکتری معایب و مزایای خاص خود را داشته و هر دو به تلاش زیادی نیاز دارند اما بهترین نتیجه را برای رزومه تحصیلی شما خواهند داشت. بهترین تصمیم گیرنده برای این موضع خودتان هستید که با توجه به علایق و اهداف خود یکی از این راه ها را برای اپلای انتخاب کنید.

از آنجایی که دوره ارشد یک دوره پژوهش محور است، پیدا کردن یک استاد برای اپلای در این مقطع امری اجتناب ناپذیر است. پس از پیدا کردن یک استاد راهنما، توصیه می شود که وی را مطلع کنید که قبلا در مقطع ارشد تحصیل کرده اید. فایده این کار به چند دلیل است که در ادامه بیان می شود.

  • تاثیر بر روی رزومه

همواره داشتن یک رزومه پربار تاثیر بسزایی در پذیرش و فاند دارد. از آنجایی که اکثر افرادی که برای ارشد مجدد اقدام می کنند در زمان تحصیل خود دارای نمرات و رزومه علمی مناسب بوده اند و سابقه فعالیت پژوهشی داشته اند، می توانند از این تجربه خود استفاده کنند. داشتن معدل خوب ارشد و مقالات منتشر شده این را نشان میدهد که شما به اندازه ی کافی برای دروس تخصصی ارشد دانش و آگاهی دارید و در زمینه پژوهشی خود تجربه لازم را دارید.

بطور کلی شرایط دریافت بورسیه برای مقطع ارشد خیلی رقابتی است و باید از رزومه قوی برخوردار باشید. از آنجایی که این افراد یک بار در مقطع ارشد خود تحصیل کرده اند و بخش اعظم رزومه شان را تشکیل می دهد، عاقلانه است که این قسمت از رزومه را پنهان نکنند.  زیرا اکثر رقیبان این گونه افراد، متقاضیانی هستند که بعد از پایان کارشناسی اپلای می کنند و فاقد رزومه پژوهشی هستند و تقریبا رزومه ضعیف تری دارند. به خودی خود این باعث جلو افتادن متقاضیانی می شود که سابقه تحصیل در مقطع ارشد را داشته اند.

شرایط سفارت برای ارشد مجدد

اگر قصد دارید تا اپلای ارشد مجدد را امتحان کنید باید به این نکته توجه کنید که تحصیل در یک مقطع تکراری تاثیر منفی در طی فرآیند ویزا دارد. بخصوص اگر رشته ای که می خواهید اپلای کنید با رشته ای که قبلا تحصیل کردید یکی باشد شرایط نیز دشوارتر می شود. به بیان دیگر تحصیل یک مجدد یک مقطع در رشته و گرایش یکسان کاری دشوار در بسیاری از مواقع احتمال دریافت پذیرش صفر است.

در این مواقع بهترین روش این است که گرایش تحصیلی خود را تغییر دهید و در همان رشته تحصیلی خود و با گرایش متفاوتی برای ارشد مجدد اپلای کنید. با توجه به شرایط خود می توانید سفارت را در جریان قرار دهید که قصد تحصیل برای ارشد مجدد را دارید.

  • اگر از لحاظ سنی و گپ تحصیلی مشکلی ندارید و دارای سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی برای دو سال ارشدی که قبلا تحصیل کرده اید دارید، ضرورتی ندارد که سفارت را از اقدام خود برای ارشد مجدد مطلع کنید.
  • اما اگر با حذف دو سال تحصیلی خود در مقطع ارشد قبلی دارای گپ تحصیلی می شوید و توانایی پوشش این گپ ها را ندارید، بهتر است سفارت را در جریان اقدام خود قرار دهید. در این حالت توصیه می شود که گرایش دیگری را برای ارشد مجدد خود انتخاب کنید و دلایل منطقی و قانع کننده ای را برای توجیه اینکار داشته باشید.
  • از آنجایی که آفیسرها بیشتر به شرایط مالی و هدف شما برای تحصیل و ویزا متمرکز هستند، بایستی متقاعد شوند که هدف شما فقط تحصیل است و بعد از تحصیل قصد اقامت در آن کشور را ندارید.

با این تفاسیر در اپلای ارشد مجدد دو انتخاب پیش رو خواهید داشت:

۱٫ عدم ارائه مدارک ارشد به سفارت

در این حالت شما تصمیم می گیرید برای جلوگیری از مسائل تحصیل در ارشد مجدد، به طور کامل سابقه تحصیلات ارشد قبلی خود را انکار کنید. در این حالت گپ تحصیلی برای شما به وجود می آید و برای از بین بردن این امتیاز منفی بایستی با ارائه دلایلی نظیر سابقه کار پوشش دهید.

۲٫ ارائه مدارک ارشد به سفارت

در این حالت شما سفارت را در جریان تحصیلات تان قرار می دهید. بنابراین برای قوی نگه داشتن شانس خود برای دریافت ویزا باید بر روی انگیزه نامه خود بسیار کار کنید تا به سوالات احتمالی آنها پاسخ دهید.

برای مثال در صورتی که در یک مقطع و در یک رشته بخواهید تحصیل کنید مثل اپلای ارشد مجدد در رشته و گرایش قبلی خود باید به مامور سفارت ثابت کنید که تفاوت های موجود در محتوای تحصیلی کشور ایران و کشور مقصد و یا امکانات تحصیلی متفاوت می تواند دلیل اصلی انتخاب شما باشد و این موضوع باعث شده است که شما نتوانستید تمام استعداد و پتانسیل خود را نشان دهید و به نوعی مهارت ها و قابلیت های شما در این رشته در ایران ضایع شده است.


چطور آنلاین آیلتس یاد بگیریم | قوانین کار دانشجویی در خارج | نوت آفیسر چیست | برنامه اراسموس پلاس


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان