اپلای برای رشته ای متفاوت در مقطع بالاتر

اپلای برای رشته ای متفاوت
5/5 - (1 امتیاز)

تغییر رشته در مقاطع بالاتر در زمان اپلای

اپلای برای رشته ای متفاوت | ممکن است برای بسیاری از دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به یکی از کشور های خارجی دارند این سوال مطرح شود که امکان پذیرش و اپلای برای رشته ای متفاوت از رشته تحصیلی خود وجود دارد یا خیر؟

ساده ترین پاسخ به این سوال این است که موفقیت در اخذ پذیرش در رشته ای متفاوت از رشته اصلی متقاضی، بستگی به دانشگاه مقصد دارد. با این حساب متقاضی با مراجعه به وی سایت دانشگاه مقصد و پس از انتخاب و بررسی رشته مورد نظر خود در سایت دانشگاه، شرایط پذیرش در رشته مورد نظر خود در مقاطع مختلف را مشاهده خواهد کرد.

به طور مثال می توان مشاهده کرد که برای پذیرش در رشته غیر مرتبط مورد نظر در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری لازم است مقطع کارشناسی را در رشته های مرتبط گذرانده باشد.

به عنوان مثال فرض کنید یکی از شرایط مذکور در سایت دانشگاه مقصد برای اپلای در مقطع کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر، ارائه مدرک کارشناسی در رشته کامپیوتر ، برق، علوم کامپیوتر و یا ریاضی باشد. بنابراین از طریق سایت دانشگاه مقصد به سادگی می توانید شرایط پذیرش در رشته های مختلف و در مقاطع مختلف را بررسی کنید.

نکته ی مثبت در این زمینه این است که اغلب دانشگاه ها به متقاضیان واجد شرایط این امکان را می دهند در رشته هایی که لزوما مرتبط نیستند اما به طور کلی در یک زیرمجموعه قرار می گیرند را انتخاب کنند و ادامه تحصیل دهند. به عنوان مثال در برخی دانشگاه ها این امکان وجود دارد که دانشجویان مجاز به تغییر رشته از یک رشته مهندسی به رشته مهندسی دیگری که خیلی هم مرتبط نیست باشند. مثل تغییر رشته از مهندسی عمران به مهندسی کامپیوتر.

باید این نکته را در نظر داشت و با توجه به اینکه آیا دانشگاه مقصد اجازه تغییر رشته را به متقاضیان می دهد درخواست پذیرش داد و در زمان گرفتن پذیرش درخواست تغییر رشته نیز داد.

طرح انگیزه نامه مناسب برای اپلای برای رشته ای متفاوت

اپلای برای رشته ای متفاوت در مقطع بالاتر | از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر درخواست تغییر رشته متقاضیان، نگارش یک SOP  قوی است. به طوری که متقاضیانی که قصد تغییر رشته دارند باید زمان و دقت زیادی را صرف نگارش SOP  کنند تا از این طریق و با ارائه دلایل قانع کننده در SOP، شانس قبولی درخواست خود را بالا ببرند.

برای نمونه می توانید از تجربیاتی که ممکن است در رشته ای که می خواهید به آن تغییر رشته دهید داشته اید بنویسید؛ مثلا قبلا در پروژه ای مرتبط با رشته مورد نظر فعالیت کرده اید پس حتما به آن اشاره کنید و دکر کنید که از کدام بخش های کار لذت برده اید و چرا علاقه مند به رشته جدید شده اید.

باید در نظر داشت که اغلب اخذ پذیرش در رشته ای غیر مرتبط به مراتب سخت تر از پذیرش در رشته اصلی خود است، پس باید دارای رزومه ای قوی و شرایط علمی و تحقیقاتی خوبی باشید تا موفق به اخذ پذیرش شوید و این شرایط زمانی که به دنبال دریافت فاند نیز باشید می تواند سخت تر هم شود.

پس بهترین و ساده ترین راه در این مواقع این است که ابتدا در رشته تحصیلی مرتبط در دانشگاه پذیرش بگیرید و پس اخذ پذیرش و شروع تحصیل خود در دانشگاه، درخواست تغییر رشته دهید؛ باید اشاره کرد در این مواقع شانس شما برای تغییر رشته بیشتر از حالتی است که در زمان پذیرش و اپلای به دنبال تغییر رشته هستید.


پیشنهاد مطالعه بیشتر:

نگارش SOP


تغییر رشته در آمریکا و کانادا

اپلای برای رشته ای متفاوت در مقطع بالاتر | کشور های آمریکا و کانادا به نسبت دیگر کشور ها از جمله ایران از قواعد ساده تری برای تغییر رشته استفاده می کنند و تغییر رشته در این کشور ها برای متقاضیان راحتتر خواهد بود. پروسه تغییر رشته برای متقاضیانی که دارای رزومه خوبی در رشته ی غیر مرتبط مورد نظر باشند به مراتب ساده تر خواهد بود.

به عنوان مثال دانشجویی که از رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شده و قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر را دارد اگر در این حوزه یک یا چند مقاله به چاپ رسانده باشد و یا مسلط به یکی از زبان های برنامه نویسی باشد، شانس بیشتری در اخذ پذیرش خواهد داشت.

یا شخصی که فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک است و در خواست ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی را دارد؛ نگارش یک انگیزه نامه قوی و بالا بودن نمره قسمت وربال در آزمون GRE  می تواند تاثیر مثبت بسیاری بر روند اخذ پذیرش وی داشته باشد. برای رشته های علوم پایه نیز تغییر رشته با داشتن نمره بالا در جی آر ای سابجکت و یک مقاله می تواند شانس پذیرش را بالا ببرد. البته نباید از یک توصیه نامه خوب هم غافل شد.


مشاوره اخذ ویزا | تاثیر لینکدین در اپلای | لندینگ فی کانادا | اپلیکیشن فی اسکیل ورکر کانادا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان