نوشتن انگیزه نامه یا SOP

نوشتن انگیزه نامه
5/5 - (1 امتیاز)

نوشتن انگیزه نامه استاندارد

نوشتن انگیزه نامه | در طول فرآیند اپلای و آماده کردن مدارک برای اخذ پذیرش حتما عبارت هایی مانند کاورلتر، بیانیه هدف، انگیزه نامه یا SOP به گوشتان خورده است. انگیزه نامه یا Statement of Purpose که به اختصار SOP  نامیده می شود، نقش کلیدی در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی دارد.

به طور کلی انگیزه نامه یا SOP نامه ای است که متقاضی باید برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال کند و به متقاضی امکان می دهد وضعیت فعلی، علاقه مندی ها و برنامه هایی که برای آینده در نظر دارد را به کمیته پذیرش معرفی کند تا در رابطه با پذیرش وی تصمیم گیری شود. می توان گفت انگیزه نامه ها به منظور نشان دادن اهداف تحصیلی متقاضی نوشته می شود. ما در این مقاله به طور کامل شما را با نحوه ساختار استاندارد برای نوشتن انگیزه نامه ها آشنا خواهیم کرد.

 ساختار SOP

از آنجایی که انگیزه نامه هر فرد منحصرا برای او نوشته می شود و تجربیات ، سوابق تحصیلی و حرفه ای و اهداف متقاضی را بیان می کند؛ متمایز از دیگر انگیزه نامه ها می باشد. انگیزه نامه باید صادقانه و بدون اغراق و رویا پردازی نگارش شود. متقاضی باید مواردی را در نگارش انگیزه نامه یا SOP خود بیان کند که قابلیت انجام و به عمل رساندن آن را داشته باشد.

SOP  یا انگیزه نامه باید به زبان انگلیسی نوشته شود و به زبانی ساده و روشن شرح دقیقی از اهداف و انگیزه های فرد را بدون استفاده از لغات سخت و پیچیده بیان کند. به نوعی متقاضی باید به صورت کاملا روشن و روان سوالات و مواردی که ممکن است در  ذهن کمیته پذیرش دانشگاه باشد را بیان کند.

نمی توان گفت چارچوب و ساختاری ثابت برای همه ی انگیزه نامه وجود دارد اما یکسری موارد و اصول کلی وجود دارد که رعایت آنها  باعث بالا رفتن کیفیت انگیزه نامه شما خواهد شد. در حقیقت یک انگیزه نامه استاندارد شامل ۷ بخش است که عبارت اند از:

۱- نقطه شروع

۲- سابقه تحصیلی

۳- دلیل انتخاب مقصد تحصیلی

۴- تجربیات مرتبط

۵- اهداف پیش رو

۶-  نتیجه گیری

۷- تشکر و قدردانی


مقالات مرتبط:

راهنمای نگارش SOP به همراه نمونه انگیزه‌ نامه


۱ – نقطه شروع در انگیزه نامه

ممکن است بسیاری از دانشجویان و متقاضیان با یکسری جمله های تکراری انگیزه نامه خود را شروع کنند که باید گفت از آنجایی که تعداد زیادی انگیزه نامه در بخش های مختلف برای تصمیم گیری به تعدادی از اساتید داده می شود نوشتن یک انگیزه نامه تکراری چندان خوش آیند نخواهد بود. باید گفت کپی برداری و رونوشت از انگیزه نامه هایی که در اینترنت وجود دارد از نظر اساتید تصمیم گیرنده قابل قبول نخواهد بود. انگیزه نامه شما باید شروعی گیرا و جذاب داشته باشد و مهم تر از همه منحصر به فرد باشد.

سعی کنید مطالب مرتبط با انگیزه نامه را در متن خود بیان کنید و از نوشت مطالب اضافی و غیر مرتبط خودداری کنید. مهم ترین نکته در نگارش انگیزه نامه نشان دادن اشتیاق و انگیزه برای موقعیت مورد پذیرش است که اهمیت زیادی در جلب نظر اعضای کمیته پذیرش دارد.

۲-  سابقه‌ تحصیلی

یکی از بخش های مهم در زمان نوشتن انگیزه نامه می تواند شرح سوابق تحصیلیتان باشد، شما می توانید در این بخش با بیان موفقیت های تحصیلی و نمرات بالای خود در آزمون های مختلف خود را دانشجویی مستعد و موفق نشان دهید.

بهتر است در این بخش بر روی نقاط قوت تحصیلی خود تاکید کرده و اگر در بخشی از سوابق تحصیلی خود دچار ضعف هستید و نمرات پایینی دارید توضیح دهید که دلیل کارکرد ضعیفتان در آن مقطع چه بوده است.

۳ – دلایل انتخاب مقصد تحصیلی

در این بخش از انگیزه نامه باید اطلاعات زیادی از رشته، دانشگاه و کشور مقصد داشته باشید، زیرا باید شرح دهید که دلیل انتخاب هر کدام از این موارد چه بوده است؛ اینکه چه نوع امکانات، شرایط، ویژگی هایی باعث انتخاب این رشته و دانشگاه شده است را توضیح دهید اما از تملق در مورد هر کدام از این موارد بپرهیزید.

۴ – تجربیات مرتبط

نوشتن انگیزه نامه یا SOP | برای کمیته تصمیم گیرنده مهم است که از تجربیات مرتبط با رشته تحصیلی و تخصص شما اطلاع کسب کند. هر کدام از تجربیات شما می تواند وضعیت شما را نسبت به رقبا بهبود ببخشد.

در این بخش شما باید هرگونه تجربیات مرتبط با رشته خود مثل پروژه های کارشناسی، کارورزی و کارآموزی، تجربیات کار صنعتی، نشریه ها و مقالات و همایش ها و تمامی فعالیت هایی که برای بالا بردن سطح علمی و حرفه ای خود انجام داده اید را بیان کنید. نحوه تحلیل و بیان کردن هر کدام از این تجربیات و اطلاعات علمی که با شرکت در آنها به دست آورده اید بسیار مهم خواهد بود.

۵ – بیان اهداف‌

طبیعتا شما با انتخاب این رشته و دانشگاه اهداف کوتاه مدت و بلند مدت زیادی خواهید داشت. بسیار مهم خواهد بود که این اهداف ارتباط بین پذیرش و آینده مورد نظر شما را به وضوح نشان دهد. در این بخش از انگیزه نامه ترسیم آینده شغلی مورد نظر خود با توجه به رشته و دانشگاه مقصد را بیان کنید.

۶ – نتیجه گیری

در قسمت نتیجه گیری نیز در چند سطر به طور کلی بیان کنید که چرا برای پذیرش در این رشته و دانشگاه مناسب هستید و شایستگی های لازم برای تحصیل در این مقطع را دارید.

۷ – تشکر

سرانجام در بخش پایانی انگیزه نامه خود از کمیته پذیرش و یا استاد مربوطه برای زمانی که به ارزیابی انگیزه نامه شما اختصاص داده اند تشکر کنید.

 


کارشناسان مجموعه همیارپروژه نوین دارای تجربه حرفه ای در نگارش انگیزه نامه و sop  استاندارد هستند شما همراهان گرامی می توانید برای درخواست نوشتن انگیزه نامه توسط تیم همیارپروژه فرم موجود در لینک زیر را تکمیل کرده تا در کوتاه ترین زمان انگیزه نامه منحصر به فرد شما توسط کارشناسان مجموعه نگارش شود.

نگارش SOP


نگارش کاورلتر (cover letter) | سایت های اعلام پوزیشن و فاند تحصیلی سوئیس | معرفی سایت بورسیه تحصیلی دانمارک


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان