دکتری مستقیم چیست؟

دکتری مستقیم چیست
5/5 - (2 امتیاز)

عناوین مقاله:

دکتری مستقیم چیست؟

دکتری مستقیم چیست | دوره های دکتری مستقیم یا direct phd دوره هایی هستند که دانشجو پس از گذراندن مقطع کارشناسی و بدون داشتن مدرک کارشناسی ارشد اقدام به تحصیل در این مقطع می کند.

اولین گروهی از دانشجویان که اقدام به تحصیل در دوره دکتری مستقیم کردند، دانشجویان آمریکایی بودند که در دوره ی کارشناسی و از سال دوم به انجام کار های تحقیقاتی و کار در آزمایشگاه می پردازند و حتی گذراندن دروسی از دوره کارشناسی ارشد می کنند تا از این طریق رزومه ی خود را تقویت کرده تا آمادگی لازم برای مقطع دکتری را داشته و برای دکتری مستقیم اقدام کنند. در واقع رزومه فردی که دوره ارشد را نگذرانده باید برتری هایی داشته باشد که شایستگی او برای حضور در این دوره را تضمین نماید.

بسیاری از دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده اند برایشان این سوال پیش می آید که آیا امکان اقدام برای دکتری مستقیم برای آنها نیز فراهم است؟

دکتری مستقیم یک اصطلاح عامیانه است که برای مواقعی که فرد با مدرک کارشناسی قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارد. با وجود این تعریف ها با وجود مدرک کارشناسی ارشد دکتری مستقیم معنی نخواهد داد. البته مگر اینکه دانشجو به دلیل معدل پایین کارشناسی ارشد مدرک این مقطع را از رزومه و کارنامه درسی خود حذف کند و ان را به دانشگاه مد نظر ارائه ندهد.قطعا این کار در صورتی که معدل کارشناسی ارشدخوب و معقول باشد منطقی نخواهد بود و در خوسات برای دکتری مستقیم معنی نخواهد داشت.

مزایای دکتری مستقیم چیست؟

  • با دکتری مستقیم دانشجو 2 تا 3 سال از زمان خود را صرف کارشناسی ارشد نخواهد کرد.
  • از آنجایی که دریافت فاند و بورسیه برای مقطع دکتری نسبت به کارشناسی ارشد راحتتر است می تواند برای دکتری مستقیم هم صدق کند.
  • با این کار یک بار فقط برای یک مقطع پذیرش می گیرید و اینگونه در وقت و هزینه ی شما صرفه جویی خواهد شد.

معایب دکتری مستقیم چیست؟

  • شانس پذیرش بسیار کم و رقابت برای این موقعیت زیاد خواهد بود. از آنجایی که شما برای دکتری مستقیم اقدام می کنید و باید در این مسیر با دانشجویانی که کارشناسی ارشد خود را گذرانده و رزومه و cv قوی دارند رقابت می کنید شانس پذیرش شما کم بوده و در صورت عدم پذیرش باید سال بعد اقدام کنید.
  • قبولی در دانشگاه های با رتبه پایین تر. از آنجایی که شما با دانشجویان دارای رزومه قوی و مدرک مستر رقابت می کنید با وجود داشتن رزومه قوی نیز شانس پذیرش کمتری داشته و ممکن است در دانشگاه های با رتبه علمی پایین تر تحصیل کنید و شانس دریافت شغل پایین تری نیز در آینده داشته باشید.

چه عواملی بر روی دریافت موقعیت دکتری مستقیم تاثیر مثبت خواهد داشت؟

  •  رزومه بسیار قوی
  • نمره زبان خوب
  • نمره GRE خوب
  • معدل بالای لیسانس
  • مقالات معتبر
  • داشتن کارهای تحقیقاتی و ریسرچ که بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود.

دکتری مستقیم چیست | برای دانشجویانی که قصد اپلای ارشد مجدد را دارند مقطع کارشناسی بسیار تعیین کننده خواهد بود زیرا در این مقطع باید بسیار موفق عمل کنند و در کنار معدل بالا به فعالیت ها و کار های تحقیقاتی مثل مقاله و ریسرچ بپردازند تا از این طریق CV  بسیار قوی را ارئه دهند. همزمان باید به نمره زبان و کسب نمره بالا در آزمون GRE نیز توجه داشته باشند. زیرا این دانشجویان با دانشجویانی که دوره مستر را گذرانده اند رقابت خواهند کرد.

یکی از مهمترین نکات که داشنجو قبل از اقدام برای دکتری مستقیم باید به آن توجه کند این است که آیا قصد ادامه تحصیل در همین رشته به مدت 5 سال دیگر را دارد؟ از آنجایی که یکی از نکات مثبت مقطع کارشناسی ارشد یا مستر محک دانشجو در رابطه با علاقه به رشته تحصیلی خود است و می تواند تصمیم بگیرد که می خواهد در این رشته بماند و ادامه دهد یا خیر؟!

از چه طریقی متوجه شویم که رشته و دانشگاه مورد نظر ما پذیرش دکتری مستقیم دارد؟

با بررسی قسمت های مختلف سایت دانشگاه اعم از دپارتمان مورد نظر، رشته مورد نظر، تحصیلات تکمیلی، چگونگی اپلای، شرایط پذیرش دکتری و… ؛ برای مثال درباره یک رشته دکتری ذکر می کنند که با داشتن مدرک لیسانس نیز به شرط داشتن معدل خوب یا سابقه پژوهشی درخشان، امکان اپلای وجود دارد.


پیشنهاد مطالعه: پر کردن فرم های پذیرش دانشگاه | رزرو وقت مشاوره اپلای | ثبت نام کالج


دکتری مستقیم چیست؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان