چگونه بهترین مقصد را برای سفر انتخاب کنیم؟

در فصل تابستان یا با نزدیک شدن به تعطیلات، بازار مسافرت‌ها و صنعت گردشگر‌ی دوباره داغ می‌شود. تبلیغات گسترده‌ی دیجیتالی، رسانه‌ها و تلویزیون، تمام تلاش خود را برای جلب توجه مشتریان انجام می‌دهند. با انتخاب‌های متعددی که برای مسافرت وجود دارد، بسیاری از ما در تعیین مقصد سفرمان با مشکل مواجه می‌شویم و نمی‌توانیم به سادگی تصمیم بگیریم،‌ چه برسد به اینکه به خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و موارد دیگر فکر کنیم.

احتمالا شما نیز فهرست بلندبالایی از مکان‌ها و جاهای دیدنی تهیه کرده‌اید و انتخاب از بین آنها برای‌تان بسیار دشوار است. برای اینکه بتوانید انتخاب درست و عاقلانه‌ای داشته باشید، ابتدا باید واقع‌بین باشید و مکان‌هایی را که انتخاب کرده‌اید، اولویت‌بندی کنید. سپس باید سؤالاتی را بر اساس شرایط موجود از خودتان بپرسید و با توجه به پاسخ آنها، فهرست‌تان را محدود کنید تا گزینه‌های اضافی و نامناسب حذف شوند.

ارزیابی اهداف و تمایلات

در ابتدای کار، باید هدف‌تان را از مسافرت تعیین کنید و فعالیت‌هایی را که دوست دارید انجام بدهید، مشخص کنید. برای اینکه راحت‌تر مقصدتان را انتخاب کنید، به پرسش‌های زیر پاسخ بدهید:

۱. چرا می‌خواهید به سفر بروید؟

اولین پرسشی که باید از خودتان بپرسید، این است که دقیقا هدف‌تان از مسافرت چیست؟ پاسخ این سؤال بسیار مهم است، زیرا با توجه به آن می‌توانید تا حدودی تصمیم بگیرید به کجا بروید، با چه کسانی بروید، چه چیزهایی با خود ببرید و… .

ممکن است هدف‌تان از مسافرت موارد زیر باشد:

  • یافتن آرامش و دور شدن از هیاهوی زندگی؛
  • پرداختن به فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مختلف؛
  • ماجراجویی و تجربه کردن چیزهای جدید؛
  • گذراندن لحظات آرامش‌بخش در کنار شریک زندگی‌تان.

۲. همراهان شما در این سفر چه کسانی هستند؟

با چه کسی سفر می‌کنید؟ تنها؟ با خانواده؟ با دوستان یا همسرتان؟ مقصد انتخابی‌تان تا حدی به همسفران شما نیز بستگی دارد. موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر سفرتان خانوادگی است، ابتدا باید علائق و خواسته‌های خود را با یکدیگر مطابقت بدهید. از همه بخواهید ایده‌ها و نظرات‌شان را بنویسند و فهرستی از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود را تهیه کنند. سپس جاهایی را برای مسافرت انتخاب کنید که تا جای ممکن خواسته‌های همه برآورده شود. یک سفر خانوادگی زمانی به‌یادماندنی خواهد بود که هر یک از اعضای خانواده از آن لذت ببرند. در صورتی‌ که خواسته‌های هیچ‌یک از اعضا با دیگری مطابقت نداشت، از همه بخواهید اولویت‌های خود را تعیین کنند و سپس مقصدی متناسب با آن اولویت‌ها انتخاب کنید.
  • اگر با همسرتان به مسافرت می‌روید، هردویتان نظر شخصی خود را ابراز کنید و تصمیمی بگیرید که برای هردوی شما مناسب باشد. در صورتی که توافق حاصل نشد، مقصد امسال را یکی از شما انتخاب کند و سال بعد انتخاب با دیگری باشد.
  • در صورتی که مقصدی عالی برای سفر در نظر دارید و واقعا دوست دارید به آنجا بروید اما کسی حاضر نیست با شما بیاید، اجازه ندهید این موضوع دلسردتان کند، خودتان به تنهایی بروید و از آن لذت ببرید.

۳. در حال حاضر به چه نوع سفری نیاز دارید؟

ابتدا به این فکر کنید که در حال حاضر چه شرایطی دارید و این سفر قرار است کدام‌یک از نیازهای فعلی شما را برآورده کند. می‌توانید به فهرست خود نگاه کنید و مواردی را که در حال حاضر متناسب نیستند حذف کنید.
به عنوان مثال فرض کنید مدتی طولانی تحت فشار کار بوده‌اید و حتی روزهای تعطیل را به کارهای عقب‌افتاده‌ی منزل‌تان اختصاص داده‌اید. احتمالا بسیار خسته‌اید و به استراحت نیاز دارید.

سعی کنید جاهایی را انتخاب کنید که بدون اینکه فعالیت زیادی انجام بدهید، با آرامش تعطیلات‌تان را سپری کنید.مثلا می‌توانید جایی بروید که تمام روز را در کنار ساحل زیبایی آفتاب بگیرید و کتاب بخوانید.

در چنین سفرهایی دقت کنید راه‌های رسیدن به مقصد مورد نظر نباید به گونه‌ای باشند که سختی زیادی را متحمل شوید و با خرید بلیط هواپیما یا بلیط قطار‌هایی که طول زمان سفر کمتری دارند، بتوانید به راحتی به مقصد برسید. در مقابل، اگر مدت‌هاست زندگی‌تان یکنواخت و کسل‌کننده شده است، سفرهای ماجراجویانه و فعالیت زیاد می‌تواند برای‌تان مفید باشد.

۴. چه مناطقی را ترجیح می‌دهید؟

  • شهر یا حومه، ساحل دریا، جنگل، کویر و…؛
  • مناطق گرمسیر یا سردسیر؛
  • مناطق آرامش‌بخش، فرهنگی، اماکن تاریخی یا مراکز خرید؛
  • مناطق تکراری یا تجربه‌های جدید.

۵. به چه نوع فعالیت‌هایی علاقه‌مندید؟

  • فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده‌روی، اسکی، شنا و…؛
  • فعالیت‌های فرهنگی مانند موزه، تئاتر، کنسرت و…؛
  • فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند آبگرم یا مطالعه در ساحل دریا.

در نهایت پاسخ به هر یک از این سؤالات می‌تواند در کوتاه‌تر کردن فهرست‌تان و یافتن بهترین مقصد برای سفر، کمک‌کننده باشد.

ارزیابی بودجه و زمان

بودجه و زمان، دو عامل بسیار مهم در انتخاب مقصد هستند. معمولا متناسب با هر بودجه‌ای، جایی برای مسافرت پیدا می‌شود. به مقدار پولی که می‌خواهید برای این سفر خرج کنید خوب فکر کنید. فهرستی از فعالیت‌هایی که قرار است انجام بدهید و چیزهایی که می‌خواهید بخرید، تهیه کنید و توجه داشته باشید مخارج‌تان از حدود بودجه‌ای که دارید بیشتر نشود.

برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید به جای هتل‌های گران‌قیمت از مسافرخانه و اردوگاه‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید به خارج از کشور مسافرت کنید، به جای پایتخت می‌توانید شهرهای دیگر را که ارزان‌تر و در عین حال زیبا هستند، انتخاب کنید. می‌توانید به جای رفتن به رستوران‌های پرهزینه، خودتان در محل اقامت‌تان آشپزی کنید.

حمل و نقل عمومی و خرید هوشمندانه‌ی بلیط هواپیما نیز می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. گاهی اوقات پروازهای مستقیم به یک شهر، بسیار گران تمام می‌شوند. می‌توانید با یک پرواز ارزان‌تر به شهر مجاور آن بروید و سپس با اتوبوس به مقصد مورد نظرتان برسید. در سفرهای کوتاه می‌توانید برای موارد تفننی بیشتر خرج کنید. اما در سفرهای طولانی‌تر، مسلما باید از جاهای دیدنی بیشتری بازدید کنید و برای بودجه‌ی خود محتاطانه‌تر برنامه‌ریزی و کمی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

در مورد زمان، باید به دقت انتخاب‌هایتان را محدود کنید. اگر فقط یک یا دو هفته در سال مرخصی دارید، مسلما دل‌تان نمی‌خواهد بخش اعظم آن را در راه تلف کنید. بنابراین بهتر است مقصد نزدیک‌تری برای سفرتان انتخاب کنید. اما اگر دو تا چهار هفته وقت دارید، می‌توانید به مناطق دورتر نیز فکر کنید. اگر از بخت خوب، شرایط‌تان طوری است که می‌توانید خودتان زمان مسافرت را تعیین کنید، سعی کنید در زما‌ن‌های اوج مسافرت، به سفر نروید. با این کار در هزینه‌ی حمل و نقل، فعالیت‌ها و محل اقامت‌تان صرفه‌جویی خواهید کرد.

برخی انتخاب‌ها هرگز کهنه نمی‌شوند

گاهی یک تجربه، خاطره یا احساس خاص سبب می‌شود که فرد دوباره دلش بخواهد به جای خاصی سفر کند. شاید حتی قیمت‌های مناسب، آب و هوا، مردم مهمان‌نواز، غذاهای عالی، فرهنگ و جاهای دیدنی فوق‌العاده دلیل آن باشد. در صورتی که می‌خواهید به یک جای تکراری بروید، باز هم به دنبال تجربه‌های جدید باشید. مثلا در محل جدیدی اقامت کنید، در رستوران متفاوتی غذا بخورید و کوه یا ساحل دیگری را برای گردش انتخاب کنید.

پرداخت هزینه ثبت نام آزمون GRE General | پرداخت SEVIS Fee | پرداخت هزینه سفارت آمریکا | هزینه ارزیابی مدرک پرستاری

سفرهای کوتاه به اطراف محل زندگی‌تان

پول و زمان کافی ندارید؟ اگر فکر می‌کنید که مسافرت یعنی رفتن به جاهای دور، سخت در اشتباه هستید. اطراف محل زندگی خود را بگردید، حتما مکان‌هایی را خواهید یافت که تاکنون به آنجا نرفته‌اید. این روش یکی از مهم‌ترین و ارزان‌ترین روش‌هایی است که به سادگی نادیده گرفته می‌شود. علاوه بر این مزایایی دارد که از آنها می‌توان به برنامه‌ریزی کمتر، کاهش هزینه‌ها و زمان سفر اشاره کرد.

راحتی و ایمنی

مقصدی را که انتخاب کرده‌اید، ارزیابی کنید. آیا مسافرت به آنجا راحت است یا نه؟ اگر نه، آیا به زحمتش می‌ارزد؟
زیرساخت‌های فناوری در آنجا چگونه است؟ از دسترسی به خدمات پزشکی، حمل و نقل عمومی، وضعیت جاده‌ها، خدمات اینترنت و تلفن همراه، دستگاه‌های خودپرداز و مبادلات ارزی در مناطقی که با آنها آشنایی ندارید، اطمینان حاصل کنید.

جشنواره‌ها و مراسمی که یک‌بار در سال اتفاق می‌افتند

در برخی مناطق و در زمان‌های خاصی، جشنواره‌ها و مراسم‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود که معمولا یک‌بار در سال اتفاق می‌افتند. بد نیست در هنگام برنامه‌ریزی برای سفرتان، نیم‌نگاهی هم به این موقعیت‌ها داشته باشید.

سفر برای سرگرمی

گاهی اوقات مردم صرفا به خاطر سرگرمی و برخی فعالیت‌های خاص به مسافرت می‌روند. سرگرمی‌هایی مانند قایقرانی، دوچرخه‌سواری، ماهی‌گیری، عکاسی، اسکی و نظایر آن. این‌گونه مسافرت‌ها معمولا به فصل مناسب نیز بستگی دارد. مثلا برای فعالیت‌هایی مانند اسکی بهتر است در فصول سرد به مناطق سردسیر بروید.

پرداخت هزینه گواهی پذیرش کبک | پرداخت با پی پال | پرداخت هزینه اپلیکیشن فی ویزای کانادا | پرداخت سویس فی

انتخاب فصل مناسب

کدام فصل را برای مسافرت ترجیح می‌دهید؟ بسیاری از ما به ویژه اگر در مسافرت‌های خانوادگی کودکانی به همراه داشته باشیم، فصل گرما را ترجیح می‌دهیم. زیرا از یک سو مجبور نیستیم نگران مریض شدن آنها باشیم و از سوی دیگر بار و بَندیل سبک‌تری خواهیم داشت. مسافرت در فصل گرما، شنا و ساحل دریا را می‌طلبد، اما کسانی هم هستند که به خاطر فعالیت‌هایی مانند اسکی و مانند آن، به دنبال فصل سرد و مناطق سردسیر هستند.

در پایان، مهم‌ترین بخش سفر، انتخاب مقصد مناسب است. امیدواریم با توجه به پاسخ‌تان به سؤالات بالا، بهترین مکان‌ها را مطابق با تمایلات و نیازهایتان انتخاب کنید. می‌توانید از سایت‌های گردشگری هم کمک بگیرید. این سایت‌ها منبعی غنی از عکس‌ها، فیلم‌ها و اطلاعاتی در مورد مکان‌های مختلف دنیا هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. برخی از سایت‌ها، به معرفی مکان‌هایی می‌پردازند که هر ساله بیشترین تعداد گردشگر را دارند. مناطقی هم وجود دارند که هنوز رونق نیافته‌اند و به همین دلیل ارزان‌تر هستند. اگر به تجربه‌های جدید علاقه‌مند هستید، می‌توانید چنین جاهایی را به عنوان مقصدتان انتخاب کنید.

از طرفی مجلات مرتبط با گردشگری هم در این زمینه دیدگاه و اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار می‌دهند. می‌توانید به کتابخانه‌های نزدیک منزل‌تان مراجعه کنید و کتاب‌ها و مجلاتی که مصور هستند و شرح و توضیحات کاملی در رابطه با جاذبه‌های گردشگری شهرها و کشورهای مختلف دارند، بخوانید.

قاطع باشید

پس از روزهای پرمشغله و خستگی‌های روزمره‌ی زندگی، مسافرت به منظور استراحت و تجدید قوا بسیار ضروری به نظر می‌رسد. اگر واقعا جایی را پیدا کردید که از هر لحاظ مناسب است، دیگر به سایر گزینه‌ها توجه نکنید و همین حالا حرکت کنید. اگر خیلی وسواس به خرج بدهید و بخواهید بیشتر فکر کنید، تا به خودتان می‌آیید می‌بینید تعطیلات تمام شده است و به سادگی فرصت‌هایتان را از دست داده‌اید!

لندینگ فی کانادا | اپلیکیشن فی اسکیل ورکر کانادا | پرداخت اپلیکیشن فی | پرداخت هزینه اپلیکیشن فی ویزای کانادا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان