فاکتور های مهم برای افزایش دادن شانس اخذ بورسیه تحصیلی

افزایش دادن شانس اخذ بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی چیست؟

افزایش دادن شانس اخذ بورسیه تحصیلی | دانشگاه ها و مراکز آموزشی و یا حتی موسسات خیریه برای کمک به دانشجویان مستعد، کمک های مالی به آنها اعطا می کنند تا دانشجویان از هر طبقه اجتماعی و هر کشوری از جهان بتوانند تحصیل کنند، این بورسیه تحصیلی بسیار گسترده هستند و می توانند بخشی از هزینه ها یا همه ی هزینه های تحصیل یک دانشجو را پوشش دهد.

با وجود اختلاف ارزی و افزایش نرخ ارز و بالا بودن هزینه های اقامت در کشور های خارجی، بسیاری از دانشجویان اقدام به دریافت بورسیه تحصیلی می کنند. بنابراین از آنجایی که تعداد متقاضیان زیاد است و میزان بورسیه ها محدود، فضایی رقابتی به وجود آمده است که افراد پر تلاش و دارای رزومه تحصیلی قوی و مقالات ISI شانس بیشتری در دریافت بورسیه تحصیلی خواهند داشت.

بر این اساس دانشجویان سعی می کنند با استفاده از روش هایی شانس خود را در اخذ بورسیه تحصیلی افزایش داده و خود را جزو افراد محدودی قرار دهند که از این کمک هزینه های تحصیلی استفاده خواهند کرد. ما در این مقاله مهمترین فاکتور ها برای بالا بردن شانس پذیرش بورسیه تحصیلی برای دانشجویان را شرح داده و به طور خلاصه راهکار هایی را در زمینه افزایش دادن شانس اخذ بورسیه تحصیلی ارائه می دهیم.

☑️ پیشنهاد مطالعه: تحصیل در استرالیا

انواع بورسیه تحصیلی:

مراکز دولتی و خصوصی با توجه به معیار هایی، نوع خاصی از بورسیه تحصیلی را ارائه می دهند و بر همین اساس بورسیه های مختلفی نیز وجود خواهد داشت اما ما در این بخش به طور کلی ۳ نوع رایج این بورسیه ها را برای شما شرح می دهیم.

  1. بورسیه تحصیلی که در ازای پرداخت آن دانشجو موظف به انجام هیچگونه فعالیت جانبی نیست مانند ( بورسیه فول فاند Full Fund) و ( بورسیه پوریتال فاند Parital Fund)
  2. بورسیه تحصیلی که دانشجو موظف است در کنار تحصیل یک سری فعالیت هایی جانبی انجام دهد مانند دستیار تدریس یا دستیار تحقیق و یا کارآموزی
  3. بورسیه تشویقی

مهمترین فاکتور ها در افزایش دادن شانس اخذ بورسیه تحصیلی

معدل کل

افزایش دادن شانس اخذ بورسیه تحصیلی | معدل از جمله تاثیر گذارترین و مهمترین معیار ها در فرآیند اخذ بورسیه است. در دوره های مختلف تحصیلی و دانشگاه های مختلف حد نصاب معدل متفاوت است. برای نمونه در صورتی که دانشجو، واجد دیگر شرایط دریافت بورسیه باشد؛ در مقطع کارشناسی معدل بالای ۱۵ عمدتا کافی است و این معدل کل برای مقطع کارشناسی ارشد، باید بالای ۱۷ باشد.

شرط معدل برای بیشتر کشور ها معدل بالای ۱۵ می باشد اما هرچه دانشگاه معتبر تر باشد و از سطح علمی بالاتری برخوردار باشد، شرط معدل نیز بالا می رود؛ به خصوص برای دانشجویانی که قصد اخذ بورسیه تحصیلی دارند معدل بالا میتواند یکی از مهمترین مولفه ها به شمار رود.

دانشجویانی که معدل پایین تر از ۱۵ دارند نیز می توانند شانس دریافت بورسیه تحصیلی را داشته باشند اما به شرط آنکه کسری معدل خود را با داشتن رزومه قوی و مدرک زبان خوب و سابقه کار جبران کنند، در این صورت شانس دریافت بورسیه تحصیلی در برخی کشور ها برای آنها وجود خواهد داشت.

تصوری غلطی که ببن بسیاری از متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی در دوره دکتری وجود دارد این است که در صورتی که معدل دوره کارشناسی پایین تر از ۱۵ باشد و معدل کارشناسی ارشد بالای ۱۸ باشد؛ با امید به داشتن معدل بالای کارشناسی ارشد می توانند برای هر دانشگاهی اقدام کنند در صورتی که این تصور غلط است و معدل کارشناسی برای گرفتن پذیرش در دوره دکتری بسیار مهم است.

مقاله

افزایش دادن شانس اخذ بورسیه تحصیلی | از جمله فاکتور های مهم در دریافت بورسیه تحصیلی داشتن مقاله به خصوص مقالات معتبر بین المللی و چاپ شده در ژورنال های معتبر است. دانشجویانی که در طول تحصیل خود موفق به انتشار مقالات بین المللی به خصوص مقالات ISI  شده اند شانس زیادی در فرآیند اخذ بورسیه تحصیلی خواهند داشت.

مدرک زبان

معیار مهم در اپلای و مهاجرت تحصیلی تسلط متقاضی به زبان انگلیسی است. متقاضیانی که از نمره خوبی در زبان انگلیسی و مدارک زبان آیلتس و تافل برخوردارند، شانس زیادی خواهند داشت تا در رقابت بر سر پذیرش و اخذ بورسیه تحصیلی پیروز شوند. کشور هایی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلیس بخصوص در مقاطع دکتری امتحاناتی نظیر GMAT و GRE و LSAT را نیز از شرایط اساسی برای متقاضیان بورسیه تحصیلی لازم می دانند.

مدارکی مربوط به تسلط در رشته

افزایش دادن شانس اخذ بورسیه تحصیلی | رزومه کار قوی مرتبط با رشته تحصیلی می تواند بر روی روند اخذ بورسیه تحصیلی بسیار تاثیرگذار باشد. گواهی ها و مدارکی دال بر اینکه متقاضی در گرایش های رشته خود تخصص دارد می تواند گواه این موضوع باشد. برای مثال ثبت اختراع، تسلط بر نرم افزار های تخصصی رشته خود و یا شرکت در همایش ها و کنفرانش و سمینار های علمی و آموزشی که نشان دهنده علاقه و تمایل متقاضی به تحصیل در رشته مورد نظر است می تواند در پروسه اخذ پذیرش تاثیر مثبت داشته باشد.

تعامل با اساتید

اساتید در طول سال بودجه های محدودی را برای انجام پروژه های تحقیقاتی در اختیار دارند که برای انجام آنها دانشجویان قوی و ممتاز در رشته ی مورد نظر را انتخاب کرده و جذب می کنند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب در دریافت بورسیه تحصیلی، دانشجو می تواند با این اساتید ارتباط  قرار کرده و پروپوزال پژوهشی خود را برای آنها ارسال کند. این تعامل با استاد راهنما می تواند شانس شما در دریافت بورسیه تحصیلی را افزایش دهد.

افزایش دادن شانس اخذ بورسیه تحصیلی


نکاتی در مورد اپلیکشن فی (application fee) و نحوه ویو کردن آن | تفاوت های بیانیه شخصی و بیانیه هدف | معیار های بررسی و انتخاب دانشگاه و کالج های معتبر کانادا |


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان