تجربه دانشجویان ایرانی از مهاجرت تحصیلی

تجربه دانشجویان ایرانی

تجربه دانشجویان ایرانی

در این مقاله تجربه دانشجویان ایرانی در فرایند اپلای و زندگی پس از مهاجرت تحصیلی نوشته شده است که می تواند برای بسیاری از دانشجویان که قصد مهاجرت تحصیلی و اپلای را دارند بسیار مفید و تاثیر گذار باشد.

 تجربه فرهاد برای مصاحبه

بعد از تعطیلات بود که خیلی ناگهانی پروفسور بهم ایمیل زد؛ گفت ما چندتا سوال در مورد پایان نامت، سابقت و پروپوزالت داریم. برای فرداش از چند تا ساعت مشخص پیشنهاد داد تا بریم اسکایپ.

من از یک ساعت قبل آنلاین بودم. سه نفر بودند؛ پروفسور و دو تا از همکاراش. سلام علیکی کردیم و سوالات زیر رو به ترتیب پرسیدند:

در مورد سابقه تحصیلات توضیح بده.

چرا این رشته رو انتخاب کردی؟

چه درسایی رو تا حالا پاس کردی؟

در مورد پایان نامت توضیح بده.

چرا تو این قسمت پایان نامت این کار رو انجام دادی؟

در مورد ایده دکترات توضیح بده؟

با چه نرم افزارهایی تا حالا کار کردی و به اونها تسلط داری؟

ایده پایان نامت رو با چه نرم افزاری میخوای انجام بدی؟

اگه بخوایم فلان کار رو روی پایان نامت انجام بدیم، چه نظری در مورد این تئوری داری؟ به نظرت این درسته یا غلط؟ (جواب این قسمت خیلی تاثیرگزار بود، خوب به من نگاه کردن و لبخند زدن)

در مورد شرایط مالیم ازم سوال کردن، گفتن اگه سوالی داری بپرس

در آخرم پرسیدن آیا واسه جای دیگه ای هم اپلای کردم یا نه؟

بعد همه این سوالها بحث فاند و هزینه ها شد، در نهایت هم گفتن در طول هفته نتیجه اش رو بهم میگن. البته یکی دو سوال هم از تکنولوژیی مربوط به رشتم پرسیدن و به لطف اینترنت جوابش رو میدونستم و گفتم که یکی از دلایل اپلای کردنم همین تکنولوژی روز دنیاست که ما نداریم.

تجربه دانشجویان ایرانی: تجربه فرناز برای دانشگاه کلگری

دوستانی که میخوان برای دانشگاه کلگری (دانشکده های شیمی و الکترونیک) اپلای کنن ، در نظر داشته باشن که این دانشکده‌ها مدارکشون رو به صورت آفیشال پست شده از دانشگاه مبدا در ایران میخوان.

در پروسه اپلای معمولا برای صرفه جویی هر دو پاکت دانشگاه ارشد و کارشناسی شون رو داخل پاکت سوم قرار میدن و پست می کنن، البته این کار رو برای این دانشکده‌ها نکنین، چون ازتون به عنوان آفیشال قبول نمیکنن و مجبور میشین دوباره برای پست هزینه کنین. پاکت هر دانشگاه رو با آدرس خود دانشگاه به صورت مستقل پست کنین.

تجربه فرهاد در زمینه بیمه آلمان

تجربه دانشجویان ایرانی : همون اوایل که وارد آلمان شدم و  کلاس زبان می رفتم، از خیلی ها می شنیدم که می گفتن بیمه رو بعد تمدید ویزا کنسل کنم و هیچ کس نمی فهمه. اما از اونجا که آلمان رو یک کشور قانون مند می دونستم، این کار رو نکردم.  دوستم که با من وارد آلمان شده بود. بعد تمدید ویزا همون سال اول طبق گفته های یکی از ایرانی های کلاس زبان، فورا بیمه اش رو کنسل کرد. از اون موقع شاید چهار سالی میگذره، هر دومون  دانشجو هستیم و با خودمون فکر میکردیم عجب مملکتی، هیچ کسی این موضوع رو نفهمید.

انشاالله که قسمت هیچ کسی نشه. این دوستم چند ماه پیش مجبور شد واسه ی بیماری دکتر و بیمارستان بره. به قول خودش بعد ۴ سال شاید اولین تجربه بیمارستان اش بود! باورتون نمی شه با بیمه دولتی که الان داشت همه چی به خیر گذشت اما دقیقا یک هفته پیش یک نامه از بیمه گرفت که: شما یک سال در کشور آلمان ملده (ثبت اقامت) داشتین و بیمه رو کنسل کردین و این خلاف قوانین آلمان هست و هزینه ١٩،٩٩ یورو به ازای هر روز که بیمه نبودین به عنوان جریمه هست یعنی در مجموع چیزی حدود ٧٠٠٠ یورو !!!

فردای اون روز سریع به دفتر بیمه رفتیم. حتی با وکیل هم صحبت کردیم اما این داستان حل نشد که نشد. متوجه شدیم قوانین خیلی سخت گیرانه ای داره و کلا حل شدنی نیست که نیست. بعد کلی خواهش و پرس و جو تنها تونستیم این جریمه رو قسط بندی کنیم  …

فقط یک موضوعی، تو رو خدا اگر از یک جریانی اطلاع صحیح ندارین، اطلاعات غلط ندین. حرف هیچ کسی هم اینجا سند درست بودن یک موضوع نیست که بگیم چون فلانی انجام داده ما هم همون کار رو بکنیم. بعد این جریان مطمئن شدم اینجا هم یک پلیس فتایی داره که واقعا حواسش به همه چی هست.

ثبت نام آزمون GRE Subject | دانشگاه آکسفورد انگلیس | مکاتبه با اساتید | مهاجرت تحصیلی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان