انواع ویزاهای دانشجویان خارجی برای تحصیل در آمریکا 

انواع ویزای تحصیل در آمریکا
5/5 - (1 امتیاز)

 انواع ویزاهای دانشجویان خارجی برای تحصیل در آمریکا

انواع ویزای تحصیل در آمریکا | کشور امریکا به دلیل داشتن طیف وسیعی از معتبر ترین مراکز علمی و دانشگاه های جهان یکی از پرطرفدار ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در جهان محسوب می شود. می توان گفت بیشتر دانشگاه های این کشور در رنکینگ های جهانی رتبه های بالا و تک رقمی دارند که باعث می شود این کشور جاذبه ی زیادی برای دانشجویانی که قصد مهاجرت و اپلای را دارند داشته باشد.

به طور کلی ویزای دانشجویی آمریکا از نوع ویزای غیر مهاجرتی آمریکاست به این معنا که دانشجو پس از پایان تحصیل خود و پایان یافتن مدت زمان ویزای تحصیلی خود باید خاک آمریکا را ترک کند و نمی تواند با استفاده از این ویزا ها اقامت دائم دریافت کند. دانشجویان و دانش آموزانی که بیش از ۶ ماه می خواهند در مراکز علمی آمریکا تحصیل کنند موظفند برای ورود به آمریکا ویزای تحصیلی دریافت کنند.

انواع ویزای تحصیل در آمریکا | بر اساس هدف تحصیلی متقاضی و نوع خاصی از تحصیل در آمریکا، ویزای خاصی  نیز برای آنها صادر می شود. یعنی دوره تحصیلی متقاضی و مرکز آموزشی که در آن پذیرش گرفته است، نوع ویزای وی را تعیین می کند.

برای شروع متقاضی باید بداند که کدام نوع ویزا متناسب با هدف تحصیلی وی است. اگر مقصد متقاضی برای مهاجرت تحصیلی آمریکاست نیاز دارد تا با انواع ویزاهای تحصیلی آمریکا و اقدامات لازم برای دریافت آن آشنا شود. ما در این مقاله به طور خلاصه توضیحات دقیقی در رابطه با انواع ویزای تحصیل در آمریکا یا ویزا های دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آمریکا را خواهیم داد.


مشاهده مقالات مرتبط:

تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار در هلند و آمریکا

راهنمای تحصیل در آمریکا


انواع ویزای تحصیل در آمریکا

انواع ویزای تحصیل در آمریکا | ویزا های تحصیلی آمریکا در انواع F , J ,M ,H , Q  صادر می شوند و با اعداد ۱ و ۲ تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی مربوط به خود متقاضی استفاده کننده از تحصیل (ویزای نوع ۱) و یا همسر یا فرزند متقاضی ( ویزای نوع ۲) می باشد.

۱- ویزای F1

رایج ترین نوع ویزای تحصیلی آمریکا ویزای F1 است که بسیاری از متقاضیان تحصیل در آمریکا از این نوع ویزا استفاده می کنند و پس از پذیرش در هر یک از موسسات آکادمیک و دانشگاه های آمریکا، باید اقدام به دریافت ویزای F1 کنند. این نوع ویزا به متقاضیانی تعلق می گیرد که بیشتر از ۶ ماه تمایل به تحصیل در ایالات متحده یا در یکی از دانشگاه ها و یا موسسات آموزشی معتبر و یا دوره های آموزش زبان انگلیسی در یکی از موسسات زبان و یا دانشگاه ها داشته باشند.

از مهمترین ویژگی ها و مزیت های ویزای  F1  می توان به این نکته اشاره کرد که دانشجویانی که این ویزا را دریافت می کنند می توانند به کار دانشجویی بپردازند و به صورت پاره وقت ۲۰ ساعت در هفته را مشغول به کار شوند. همچنین پس از اتمام تحصیلات و فارغ التحصیلی می تواند به مدت ۱۲ تا ۱۷ ماه ویزای خود را برای کار در آمریکا تمدید کند و فرصت شغلی داشته باشند.

ویزای F2: دانشجویانی که ویزای F1 را دریافت کرده اند می توانند برای بستگان درجه یک خود مانند همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال ویزا دریافت کنند، ویزای F2  ویزاییست که به همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال تعلق میگیرد.


 ۲- ویزای J1

انواع ویزای تحصیل در آمریکا | این ویزا که با عنوان ویزای فرصت مطالعاتی آمریکا نیز شناخته می شود به کسانی تعلق می گیرد که با هدف تبادل اطلاعات علمی، پزشکی و آموزشی وارد آمریکا می شوند. به نوعی برنامه ی تبادلی میان دانشگاه های مختلف جهان است و معمولا به استاتید دانشگاه ها، محققین و پژوهشگران ارائه می شود.

دریافت ویزای J1 دارای مزیت هایی مانند اجازه کار در آمریکا و دریافت کد ملی آمریکایی یا همان Social Security Number است و همچنین متقاضی می تواند برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود از طریق سفارت اقدام به دریافت ویزایی با عنوان J2 کند.


۳-  ویزای M1

ویزای M1 به صورت محدود ارائه می شود و مختص موسسات غیر آکادمیک و رشته های فنی و حرفه ایست. تفاوت این ویزا با ویزای F1  مربوط به دانشجویان رشته های فنی و حرفه ای است و برای افرادی صادر می شود که قصد فعالیت برای کارآموزی در یک موسسه یا یک شرکت در آمریکا  را دارند. با دریافت این نوع ویزا دانشجو می تواند برای مهاجرت به همراه خانواده خود یعنی همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال درخواست ویزا کرده تا ویزای M2 برای آنها نیز صادر شود.


انواع ویزای تحصیل در آمریکا

انواع ویزای تحصیل در آمریکا


۴-  ویزای H1

ویزای دانشجویی H1 فقط به افرادی تعلق می گیرد که تخصص حرفه ای خاصی دارند و از طرف کارفرمای آمریکایی دعوت به همکاری می شوند. ارائه این ویزا به صورت محدود برای دانشجویانی که تجربه های مرتبط با اشتغال دارند صورت می گیرد.

از مهمترین نکات در دریافت ویزای H1 داشتن حداقل مدرک کارشناسی تایید شده در این نوع ویزا و کارفرمای مورد تایید اداره مهاجرت آمریکا است. طول زمان دوره‌های آموزشی تخصصی کمتر از یک سال می‌باشد و هر چه تطابق بین نوع دوره‌های انتخابی با تجربه کار و تحصیلات متقاضی ویزای M1 بیشتر باشد شانس دریافت ویزای M1 نیز بیشتر خواهد بود.


۵-  ویزای Q1

یکی از ویزا های دانشجویی آمریکا ویزای Q1 است که به صورت محدود ارائه می شود و فقط برای شرکت کنندگان در برنامه های مبادلات فرهنگی بین المللی صادر می شود که دریافت این نوع ویزا بسیار سخت و پیچیده است. دانشجویانی که در برنامه های تبادل فرهنگی که در آن برای اشاعه فرهنگ و تاریخ کشور های مختلف صورت می پذیرد شرکت می کنند می توانند از این نوع ویزای خاص استفاده کنند.


انواع ویزای تحصیل در آمریکا

پرداخت هزینه ثبت نام آزمون GRE General | پرداخت SEVIS Fee | پرداخت هزینه سفارت آمریکا


 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان