کار دانشجویی و هزینه‌های تحصیل در فرانسه 

کار دانشجویی و هزینه تحصیل فرانسه
5/5 - (1 امتیاز)

کار دانشجویی و هزینه‌های تحصیل در فرانسه

کار دانشجویی و هزینه تحصیل فرانسه | از جمله محبوب ترین کشور های اروپایی کشور فرانسه است که همه ساله افراد بسیاری به آن مهاجرت می کنند. از میان این مهاجران تعداد قابل توجهی دانشجویان بین المللی نیز هر ساله برای ادامه تحصیل به فرانسه مهاجرت می کنند. از جمله مهمترین دغدغه تمام دانشجویان بین المللی که برای تحصیل به کشور های خارجی مهاجرت می کنن هزینه های مربوط به تحصیل، مسکن و چگونگی کسب در آمد در حین تحصیل می باشد.

شهریه و هزینه ی تحصیل در دانشگاه های کشور فرانسه همانند بسیاری از کشور های جهان بسته به عوامل مختلف، متفاوت است. یکی از عوامل تاثیر گذار بر مقدار شهریه، نوع دانشگاه است. در فرانسه با توجه به خصوصی بودن و دولتی بودن دانشگاه هزینه های تحصیل متفاوت خواهد بود.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی توسط دولت فرانسه تنظیم می شود و در تمام فرانسه یکسان است. برای شهروندان کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، هزینه‌های تحصیل بسیار پایین تر از دانشجویان غیر اروپایی می باشد. این هزینه‌ها با توجه به مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف متغیر است.

هزینه مربوط به تحصیل در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان اتحادیه اروپا عبارت اند از:

  • شهریه مقطع کارشناسی: سالیانه به طور متوسط ۱۷۰ یورو
  • شهریه مقطع کارشناسی ارشد: سالیانه به طور متوسط ۲۴۳ یورو
  • شهریه مقطع دکتری: سالیانه به طور متوسط ۳۸۰ یورو
  • شهریه رشته‌های مهندسی در موسسات آموزشی خاص: سالیانه به طور متوسط ۶۰۱ یورو
  • شهریه رشته‌های پزشکی: سالیانه به طور متوسط ۴۵۰ یورو

کار دانشجویی و هزینه تحصیل فرانسه

مبلغ شهریه و هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی خارج از منطقه اتحادیه اروپا مبلغ بالاتری نسبت به دانشجویان اتحادیه اروپا می باشد. به همین جهت به روز ترین میزان شهریه تعیین شده از سال ۲۰۱۹ برای همه ی دانشجویان بین المللی به شرح زیر می باشد:

  • شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی: سالیانه به طور متوسط ۲۷۷۰ یورو
  • شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد: سالیانه به طور متوسط ۳۷۷۰ یورو
  • شهریه تحصیل در مقطع دکتری: سالیانه به طور متوسط ۳۸۰ یورو

همچنین لازم به ذکر است شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی در کشور فرانسه مبلغی بین ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال می باشد.


کار دانشجویی و هزینه تحصیل فرانسه


هزینه زندگی دانشجویی

کار دانشجویی و هزینه تحصیل فرانسه | علاوه بر هزینه های مربوط به دانشگاه و شهریه یکی همترین بخش های مربوط به هزینه های تحصیل به هزینه های مربوط به زندگی، مسکن، حمل و نقل، خوراک تعلق دارد. در این زمینه مانند تمام کشور های جهان هزینه های مربوط به زندگی در فرانسه به سبک زندگی فرد و شهر و منطقه محل اقامت بستگی دارد.

به همین سبب شهر محل اقامت و تحصیل دانشجو و سبک زندگی و نوع مسکن دانشجو در فرانسه تاثیر بسیاری بر روی هزینه های زندگی در فرانسه خواهد داشت. تمامی هزینه های زندگی در شهر های بوردو، لیون و تولوز به طور میانگین چیزی حدود ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو تخمین زده شده است در صورتی که هزینه های زندگی در شهر پاریس به طور میانگین برای دانشجویان مبلغی در حدود ۱۲۵۰ تا ۱۸۰۰ یورو برآورد شده است.

به طور کلی خوابگاه ها در فرانسه نسبت به دیگر محل های سکونت مقرون به صرفه تر و ارزان تر هستند اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد ظرفیت محدود آنهاست و به سختی به دانشجویان جدید تعلق می‌گیرد.


پیشنهاد مطالعه بیشتر:

معرفی سایت اجاره منزل در فرانسه


کار دانشجویی در فرانسه

کار دانشجویی و هزینه تحصیل فرانسه |کشور های مختلف در زمینه کار دانشجویی و ارائه مجوز کار در حین تحصیل دارای قوانین و مقررات خاصی هستند. کشور فرانسه نیز برای دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی و ملیت های مختلف قوانین و مقررات خاصی برای کار در حین تحصیل در نظر گرفته است و هر دانشجویی با هر ملیت و در هر مقطع تحصیلی باید برای کار دانشجویی اقدامات خاصی را انجام دهد.

اولین اقدام برای این هدف ثبت نام در یکی از موسسات آموزشی معتبر مانند کالج، دانشگاه، مدارس کسب و کار و یا آموزشگاه های زبان است. پس از دریافت اجازه نامه اقامت دانشجویی در فرانسه (carte de séjour d’étudiant) مجاز به فعالیت و کار حین تحصیل می باشد.البته این قوانین برای دانشجویان مدارس زبان بسته به این است که دانشجو حداقل ۱۲ ساعت در هفته کلاس داشته باشد.

پس از طی این مراحل و بعد از اینکه دانشجو مجاز به کار در کشور فرانسه شد اجازه خواهد داشت در شرکت ها و یا دانشگاه ها به فعالیت مشغول شود به عنوان مثال در محط دانشگاهی می تواند در بخش پذیرش دانشجویان جدیدالورود در آغاز سال تحصیلی، تدریس، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به دانشجویان دارای معلولیت و… فعالیت داشته باشد.

کار دانشجویی و هزینه تحصیل فرانسه

  • بر اساس قانون کشور فرانسه دانشجویان می توانند حداکثر ۹۶۴ ساعت در سال که معادل ۶۰ درصد زمان یک کار تمام وقت است مشغول به فعالیت باشد.
  • میزان دستمزد برای هر ساعت کار دانشجویی ۱۰ یورو ناخالص است که با کسر مالیات تقریبا ۸ یورو به ازای هر ساعت کار به دانشجو تعلق میگیرد.
  • برای اشتغال به کار پاره‌وقت دانشجویی، دیگر نیازی به دریافت اجازه موقت اشتغال به کار (Autorisation Provisoire de Travail) نمی باشد.
  • نکته مثبت در زمینه تحصیل در فرانسه برخورداری تمامی دانشجویان از بیمه درمانی است. دانشجویان بین المللی نیز مانند دانشجویان فرانسوی از بیمه درمانی (vitale)  برخوردار خواهند بود.
  • نکته مثبت در خصوص هزینه های مسکن دانشجویان مدارس زبان نیز این است که دانشجویان دوره‌های آموزش زبان فرانسه می‌توانند از تسهیلاتی که دولت فرانسه در اختیارشان قرار می‌دهد، مانند پرداخت حدود نیمی از هزینه‌های محل سکونت توسط دولت فرانسه، استفاده کنند.

موقعیت‌های کارشناسی در دانشگاه ردیمر کانادا | چند موقعیت تحصیلی سلف فاند در کانادا | تجربه رفتن به تورنتو کانادا | معرفی سایت فاندیاب فرانسه ۲۰۲۲


 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان