برای تحصیل در کانادا چقدر باید هزینه کرد؟ | هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا
5/5 - (2 امتیاز)

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا | کشور کانادا به علت داشتن فرصت های بی شماری برای تحصیل در دانشگاهای طراز اول در سطح بین المللی و امکانات رفاهی و اقامتی یکی از بهترین و محبوب ترین مقاصد تحصیلی در جهان به شمار می آید. کشور کانادا به دلیل داشتن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر، به یکی از محبوب ترین مقصد ها برای تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل‌شده است.

یکی ویزگی های تاثیر گذار که کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی را نمایان می کند پایین بودن شهریه تحصیلی نسبت به کشورهایی نظیر آمریکا و انگلستان، داشتن دانشگاه هایی با رنکینگ عالی و مهم‌تر از همه امکان دریافت اقامت پس از تحصیل در باعث شده دانشگاه‌های این کشور موردتوجه افراد زیادی قرار بگیرند. علاوه براین قابل ذکر است که هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با برخی از کشورها ازجمله آمریکا، انگلیس، استرالیا و نیوزلند کمتر است.

☑️ پیشنهاد مطالعه: مشاوره رایگان تحصیل در استرالیا

تحصیل مقاطع مختلف در کانادا

بر اساس آمار اداره مهاجرت کانادا، هر ساله بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو از کشورهای مختلف برای ادامه تحصیل در بیش از ۱۰ هزار رشته دانشگاهی به کانادا مهاجرت می کنند. تحصیل در کانادا به زبان انگلیسی و زبان فرانسوی ممکن می‌باشد.

برای تحصیل در کانادا دوره ها و مقاطع مختلفی بر اساس سیستم آموزشی که طراحی شده است وجود دارد. از جمله دوره های که متقاضیان برای تحصیل در مقاطع مختلف کانادا شرکت کنند دوره هایی نظیر زیر می باشند:

  • دوره کالج
  • دوره Pre-Bachelor’s یا آماده سازی علمی pathway
  • دوره کارشناسی (Bachelor’s)
  • دوره پری مستر Pre-master
  • دوره کارشناسی ارشد (Master’s)
  • دوره دکتری ( Doctoral degree)
  • دوره دیپلما (graduate diploma)
  • دوره کارشناسی پیشرفته( post bac)
  • دوره سرتیفیکیت (Certificate Programs )

هزینه تحصیل مقاطع مختلف در کانادا

با توجه به رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی هزینه ها قابل محاسبه است و بر این اساس هزینه ها متغییر هستند.

تحصیل در مقطع دبیرستان و کارشناسی نسبت به سایر مقاطع هزینه ای بیشتر را دارد. هزینه تحصیل در مدارس دولتی کانادا برای شهروندان این کشور تقریباً رایگان است اما اتباع خارجی تقریبا سالانه در حدود ۱۳ هزار تا ۱۵ هزار دلار کانادا شهریه بایستی پرداخت نمایند. بطور کلی هزینه تحصیل به همراه زندگی در دبیرستان‌های دولتی کانادا بطور میانگین در حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار کانادا در سال است. هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا نسبت به مدارس مشابه در بسیاری از کشورهای دیگر، کمتر است و بسته به نوع مدرسه و شهر محل تحصیل متغیر است و می تواند در بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار دلار در سال متغیر باشد.

دوره کارشناسی (Bachelor) بالاترین دوره در مقطع Undergraduate Studies است که معمولا ۴ سال بطول می انجامد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا با توجه به رشته و دانشگاه مقصد از ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار دلار در سال متغیر است و هزینه تحصیل در رشته‌های پر صرفدار مانند مدیریت، IT، بازرگانی، علوم طبیعی، علوم کامپیوتر و مهندسی از ۱۰۰۰۰ تا ۵۶۰۰۰ دلار در سال متغیر است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار کانادا میانگین شهریه دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی ۲۰۲۰  تقریباً ۳۰ هزار دلار کانادا در سال تخمین زده شده است. البته شهریه  در برخی از رشته‌ها مانند مهندسی و پزشکی بیشتر و بطور میانگین ۲۷  هزار  دلار کانادا در سال می باشد.

شهریه‌های تحصیلی مقاطع کارشناسی ارشد کانادا نسبت به هزینه مقطع کارشناسی کانادا پایین‌تر است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته های هنر و علوم انسانی در مقایسه با رشته های مهندسی و علوم پایه مقرون به صرفه تر است و بصورت تقریبی شهریه در دانشگاه ها برای هر سال بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار است. میانگین شهریه برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد سالانه ۱۷,۰۰۰ دلار است.  اما برای رشته MBA که یکی از گرانترین رشته‌ها محسوب می شود بایستی شهریه بیشتری را در نظر داشته باشید.

طبق آخرین آمار به دست آمده هزینه تحصیل تمام وقت در کانادا برای تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری به طور میانگین ۱۸۰۰۰ دلار کانادا می باشد.  اما شهریه در مقطع دکتری کانادا بسیار متغیر است و گاهی در یک دانشگاهی دو هزار دلار در سال و در دانشگاهی دیگر بیشتر از ۲۰ هزار دلار در سال برسد. البته این هزینه به رشته بیشتر بستگی دارد.

هزینه تحصیل در کانادا

پرداخت ارزی با مستر کارت | هزینه ارزیابی مدرک پرستاری | پرداخت هزینه وقت سفارت انگلیس

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

هزینه زندگی بطور قطع به سبک زندگی و مجرد و متاهل بودن همچنین و شرایط بستگی دارد و از یک شخص به شخص دیگر متفاوت خواهد بود. شهر های کوچک تر معمولا هزینه های زندگی کمتری در مقایسه با شهرها بزرگ دارد. اما فرصت و موقعیت کاری کمتری را نسبت به شهر های بزرگتر به مراتب کمتر است دارد. فرض بر این که متقاضی یک فرد مجرد باشد برای هزینه  اجاره مسکن و منزل  بایستی در حدود ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار را در نظر داشته باشد. همچنین برای هزینه های تغذیه و  خوراک بایستی در حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار و برای حمل و نقل ماهانه مبلغ ۱۰۰ تا ۱۷۰ دلار مورد نیاز است. از این رو مجموعا و بطور تقریبی برای هزینه زندگی در کانادا بایستی در حدود ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار در ماه را انتظار داشت.

تمکن مالی دانشجویی

 هر شخص برای دریافت ویزای تحصیلی خود بایستی به سفارت کشور مقصد تضمین بدهد که توانایی تامین هزینه های خود را دارد. کشور کانادا نیز از این قاعده مستثنی نیست و دانشجویان برای دریافت ویزای دانشجویی یا استادی پرمیت، بایستی مقدار مشخصی وجه نقد به منظور پشتوانه مالی خود برای تامین هزینه های زندگی مهیا کنند. البته دانشجویانی که از بورسیه های کامل یا فول فاند برخوردار هستند نیازی به ارائه تمکن مالی و این مبلغ ندارند.

دانشجویان برای تمکن مالی بایستی حداقل در حدود ۱۰۰۰۰ دلار کانادا در همه استان ها به غیر از کبک (۱۱۰۰۰ دلار کانادا) برای هزینه های زندگی را در نظر داشته باشند. البته بایستی هزینه های تحصیل را  نیز جدای این مبلغ در نظر بگیرند. به عنوان مثال مقدار تمکنی که دانشگاه مونترال تخمین زده است این است که دانشجو مجموعا سالانه ۱۵۰۰۰ دلار کانادا برای پوشش هزینه های زندگی و سالانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزینه بیمه را در نظر داشته باشند.

پرداخت هزینه ثبت نام آزمون GRE General | پرداخت SEVIS Fee | پرداخت هزینه سفارت آمریکا

دیدگاه کاربران
  • لاله 20 ژوئن 2021 / 08:16

    لطفا روشهای کسب درآمد دانشجویی در کانادا رو بیشتر توضیح بدهید

  • Mahdis 20 ژوئن 2021 / 20:40

    علاوه بر توضیحات، خیلی مشاوران خوبی هم دارید در این زمینه،ممنون از سایت خوبتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان