هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی

هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی
5/5 - (3 امتیاز)

عناوین مقاله:

روش های آزادسازی مدرک تحصیلی دانشگاه دولتی

هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی | فارغ التحصیلان دوره های روزانه دانشگاه های دولتی ایران موظفند در ازای خدمات رایگان آموزشی که طی سال های تحصیل دریافت کرده اند، خدمت آموزش رایگان ارائه کنند. برای افراد واجد شرایط امکان خرید و آزادسازی مدرک تحصیلی و یا لغو تعهد به خدمت آموزش رایگان مهیا شده است. این افراد می توانند به سه روش زیر برای ازادسازی مدرک تحصیلی دانشگاهی خود اقدام کنند:

  • خرید مدرک تحصیلی از طریق پرداخت هزینه نقدی
  • آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق سوابق بیمه
  • لغو تعهد خدمت رایگان با گواهی عدم کاریابی

پیش از اقدام جهت آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق هر یک از سه روش بالا دانشجویان موظفند مراحل زیر را طی کنند:

  • دانشجویان موظفند پس از پایان تحصیل تسویه حساب کامل با دانشگاه انجامدهند.
  • پس از آن به سامانه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم کشور مراجعه کنند و ثبت نام نمایند.
  • بعد از ثبت نام در وب سایت ساطمان امور دانشجویان وزارت علوم به بخش لغو تعهد و آزادسازی مدرک تحصیلی مراجعه کنند و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند.
  • پس از طی این مراحل در سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم باید هر یک از روش های مورد نظر آزادسازی مدرک تحصلی را انتخاب کنند و مراحل مربوط به ان را طی کنند.

روش پرداخت هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی و لغو تعهد

زمانی که شخص بخواهد از طریق پرداخت هزینه مدرک تحصیلی خود را آزاد کند بعد از مراجعه به سامانه سجاد (portal.saorg.ir) و دریافت تاییدیه دانشگاه محل تحصیل و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، با پرداخت هزینه آزادسازی مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد، کاردانی و یا دکتری به اصل دانشنامه تحصیلی خود دست پیدا خواهید کرد.

مدارک مورد نیاز برای آزادسازی مدرک تحصیلی عبارت اند از:

  • کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم برای آقایان
  • اسکن مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • اصل برگه تسویه حساب از صندوق رفاه دانشجویان
  • گواهی اشتغال به کار در موسسات دولتی یا خصوصی
  • حکم کارگزینی یا عدم کاریابی.

هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی ۱۴۰۱:

  • هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی گروه علوم انسانی:

آذر ۱۴۰۱ سازمان امور دانشجویان کشور هزینه ی آزاد سازی مدارک تحصیلی دانشگاهی برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را طی ابلاغیه ای به تمامی دانشگاه ها و موسسات عالی کشور ارائه کرد. بر اساس هزینه های جدیدی که ارائه شده است می توان گفت هزینه ها نسبت به سال گذشته بین ۶ تا ۱۰ برابر افزایش داشته است که هزینه ی گزافی برای دانشجویانی که قصد خرید مدرک تحصیلی را دارند خواهد بود.

پروسه ی اپلای و مهاجرت تحصیلی فرایندی هزینه بر است و دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند باید در شرایط سخت اقتصادی هزینه های بسیاری را متحمل شوند که با وجود این ابلاغیه هزینه های آزادسازی مدرک تحصیلی نیز به آن اضافه خواهد شد.

بر اساس ابلاغیه سازمان امور دانشجویان کشور هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی سال ۱۴۰۱ برای گروه علوم انسانی برای هر ترم در مقاطع کاردانی و کارشناسی مبلغ ۵,۹۷۴,۳۶۰ تومان است. این هزینه برای آزادسازی مدرک کارشناسی ارشد علوم انسانی برای هر ترم ۱۰,۶۸۰,۶۴۰ تومان و در مقطع دکتری تخصصی ۱۷,۴۷۱,۶۰۰ تومان اعلام شد.

  • هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی گروه هنر:

مبالغ پرداختی برای هر گروه تحصیلی متفاوت است و در دیگر گروه های تحصیلی این مبالغ بیشتر است. بر اساس این ابلاغیه بیشترین افزایش هزینه آزادسازی مدرک دانشگاهی برای رشته های هنری اعلام شده است و فارغ التحصیلان رشته های هنری بیشترین هزینه را نسبت به سایرگروه های تحصیلی باید بپردازند.

فارغ التحصیلان رشته های هنر که قصد مهاجرت دارند باید برای آزادسازی مدرک تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی در هر ترم ۸,۶۰۹,۶۸۰ تومان بپردازند. همچنین هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی در گروه هنر ۱۴۰۱ برای مقطع کارشناسی ارشد در هر ترم ۱۴,۸۵۹,۷۲۰ تومان و در مقطع دکتری تخصصی ۲۴,۸۰۹,۲۴۰ تومان می باشد.

  • هزینه آزادسازی مدرک برای گروه فنی:

بعد از گروه هنر که بیشترین هزینه آزادسازی را باید پرداخت کنند رشته های فنی مهندسی بیشترین هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی را باید پرداخت کنند. بر اساس ابلاغیه سازمان امور دانشجویی کشور هزینه هر ترم برای این گروه تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی ۷,۰۲۶,۵۶۰ تعیین شده است. این هزینه برای مقطع کارشناسی ارشد در هر ترم ۱۲٫۵۳۷٫۷۶۰ تومان و برای دکتری تخصصی مبلغ ۲۲٫۴۶۷٫۱۲۰ تومان می باشد.

  • هزینه آزادسازی مدرک برای گروه علوم پایه:

بر اساس این ابلاغیه دانشجویان گروه علوم پایه نیز برای لغو تعهد خدمت آموزش رایگان در سال ۱۴۰۱، برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی ۶,۳۷۴,۸۰۰ تومان هزینه بپردازند. همچنین دانشجویان علوم پایه مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم ۱۲,۵۹۴,۱۲۰ تومان باید پرداخت کنند و در گروه دکتری تخصصی ۲۲,۴۲۷,۵۲۰ تومان. البته باید در نظر داشت که همه ارقامی که سازمان امور دانشجویان ابلاغ کرده، تنها برای یک ترم محاسبه شده است.

هزینه‌های جدید برای دانشجویان سنوات گذشته!

نکته مهم دیگر در این ابلاغیه، دانشجویان سنوات گذشته هستند. بنا بر اعلام سازمان امور دانشجویان مفاد این ابلاغیه شامل تمام دانشجویان و دانش‌آموختگان سنوات گذشته که قصد آزادسازی مدرک تحصیلی خود را دارند، می‌شود.

این در حالی است که دانشجویان سنوات گذشته یا در حال تحصیل، زمان آغاز تحصیل خود برای ابلاغیه‌های آینده تعهد نداده‌اند. مشخص نیست چرا هزینه‌های جدید به پای دانشجویان پیش از تاریخ اعلامی هم نوشته شده است.

هنوز هیچ‌کدام از مقامات مربوط به وزارت علوم و تحقیقات درباره این ابلاغیه سازمان امور دانشجویان اظهارنظر نکرده‌اند.

  نرخ جدید هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی

مقالات مفید: آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی | آزاد سازی مدرک | قانون فرصت ۶ ماهه و نحوه شکایت آن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان