نحوه مکاتبه با اساتید خارجی برای اپلای | بهترین روش بیان درخواست اپلای

مکاتبه با اساتید

نحوه مکاتبه با اساتید خارجی

مکاتبه و برقراری ارتباط مستقیم با اساتید نخستین مرحله برای اپلای محسوب می شود. این مرحله از اپلای معمولا بعد از آماده سازی مدارک تحصیلی و سپری کردن آزمون های زبان می باشد. بنابراین تنها راه برای متقاضیان بین المللی به منظور مکاتبه با اساتید ارسال ایمیل به آنها می باشد. البته روش های دیگری نیز مانند حضوری، تلفنی برای ارتباط با اساتید نیز وجود دارد اما چون مرسوم نیست به آن نمی پردازیم. در مبحث مکاتبه از طریق ایمیل، این نکته را نباید فراموش کنید که هر ایمیلی که به اساتید ارسال می شود نباید انتظار پاسخ از سمت آنها را داشته باشید. زیرا نحوه نگارش ایمیل مکاتباتی اساتید با ایمیلی که به سایر افراد ارسال می کنید، متفاوت است. از این رو مکاتبه ها باید اصولی و محتوای مناسب نوشته شود.

براساس آمار منتشر شده از دانشگاه استنفورد، چیزی در حدود ۶۸ درصد از دانشجویانی که توانسته در این دانشگاه پذیرش بگیرند، در طول فرآیند اپلای ارتباط مستقیم و مفیدی با اساتید دانشکده مورد نظر خود داشته اند. بر طبق این آمار، دانشجویانی که قبل از شروع فرایند اپلای یک ارتباط با اساتید داشته اند، شانس خود را برای پذیرش تا ۲۰ درصد افزایش می دهند. بنابراین بر طبق این آمار می توانید اهمیت بسیار بالای مکاتبه با اساتید در دانشگاه ها را مشاهده نمایید.

علاوه براین شما می توانید قبل از شروع فرایند اپلای با برقراری اولین تماس با استاد مربوطه در دانشگاه مقصد، حداقل یک بار نام و رزومه تحصیلی خود را در دید استادی قرار دهد که در زمان شروع فرایند پذیرش رزومه او را بررسی خواهد کرد. اینجا است که یک ایمیل مناسب می تواند شما را به خوبی برجسته نماید.

بطور کلی هدف از مکاتبه از طریق ایمیل با اساتید خارجی فقط برای نشان دادن توانمندی‌ها و یا ارائه رزومه نیست. با این ایمیل یک استاد به میزان علاقه‌مندی، اهداف، توانایی های شما می تواند پی ببرد. به این دلیل است که این مرحله‌ی  اپلای اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین این مکاتبه اولیت برخورد استاد با شما است و می تواند یک پس زمینه از شما در ذهن ان ایجاد کند.

نحوه درخواست فاند در ایمیل مکاتباتی با استاد

در قدم نخست، از جملاتی استفاده کنید که علاقه شما را به تحقیق، پژوهش و همکاری با وی را نشان دهید. در ادامه نیز با ذکر عبارات و سوالاتی در خصوص وضعیت کمک‌هزینه‌های دانشگاهی، درخواست خود را مطرح کند.

ساختار یک ایمیل مکاتباتی برای اپلای

 ایمیلی که به یک استاد خارجی ارسال می شود بهتر است مشابه با ساختار زیر نوشته شود.

  • معرفی

در این قسمت بایستی پاراگرافی مختصر در حدود ۴ تا ۵ بند نوشته شود. در این پاراگراف شما ‌بایستی اطلاعات شخصی خود را ارائه دهید. علاوه براین در این قسمت نیز می توانید به توانمندی‌های خود مانند معدل بالا، رتبه خوب در دانشکده یا انتشار مقالات اشاره کند.

  • توضیح نحوه آشنایی با استاد و زمینه های تحقیقاتی مشترک

در قسمت دوم بدنه متن ایمیل مکاتباتی، می توانید نحوه آشنایی خود با استاد را بیان کنید. همچنین می توانید دلیل علاقه‌ ی خود را به پروژه‌ها و زمینه های مشترک با استاد مورد نظر را بنویسید.

  • ارائه درخواست و دلیل ارسال ایمیل

این قسمت، باید به نوشتن درخواست خود بپردازید. پوزیشن مورد نظر و زمینه مورد نظر بایستی قید شود. همچنین باید خواسته و هدف شما بطور دقیق به منظور مکاتبه با استاد به طور صریح مطرح شود

پس از نگارس متن خود و بازنویسی آن، در پایان متن خود، بیان کنید که در ادامه و همراه با این ایمیل رزومه تحصیلی شما پیوست شده است. در نهایت با عباراتی مانند“regards” و ذکر نام خود متن را به اتمام برسانید.

نکته لازم برای نگارش ایمیل مکاتباتی

  • بهتر است پس از اخذ مدرک آزمون زبان اقدام به مکاتبه با استاد کنید. اگر هم مدرک زبان شما اماده نیست، با ذکر تاریخ برگزاری آزمون زبان می‌توانید مکاتبه را شروع کنید.
  • برای هر استادی یک ایمیل منحصربفرد بنویسید.
  • از تمپلت ها و نمونه‌های رایج در اینترنت استفاده نکنید.
  • اگر از دانشگاهی تراز اول فارغ‌التحصیل شدید، می توانید لینک آن را در متن ایمیل ذکر کنید.
  • اگر دارای مقالاتی با سایتشن هستید حتماً در پاراگراف اول به‌صورت خلاصه ان را بیان کنید. چون این مورد برای اکثر اساتید اهمیت فراوانی دارد و باعث جلب‌توجه آنها می‌شود.
  • قبل از ارسال ایمیل، ابتدا به صفحه شخصی استاد رفته و رزومه، آخرین پروژه‌ها و مقالات وی را بررسی کنید.
  • متن ایمیل باید مختصر و مفید باشد. یعنی در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه باشد.
  • متن را چندین بار ویرایش کنید تا از هر گونه غلط املایی بدور باشید.
  • به‌هیچ‌ عنوان و صورت همزمان به دو استاد در یک دپارتمان ایمیل ارسال نکنید.
  • سعی کنید ایمیل شما عنوان مناسب و جذابی داشته باشد و بتواند نظر استاد را در نگاه اول جلب کند.

زمان مناسب برای شروع مکاتبه با اساتید

برای شروع مکاتبه و ارسال ایمیل به اساتید برای ترم زمستان، از فروردین ماه و برای ترم پاییز از اواخر خرداد ماه شروع کنید.

این نکته را داشته باشید که در ایام تعطیلات هرگز به استادی ایمیل ارسال نکنید. بهترین زمان برای ارسال ایمیل در ساعات اداری نخست آن کشور می باشد. با این کار، ایمیل شما در بین اولین ایمیل‌ها می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مهاجرت به کانادا

مکاتبه با اساتید

پاسخ های دریافتی احتمالی از اساتید

همواره بیشتر ایمیل‌هایی که به اساتید ارسال می‌شوند، بدون پاسخ می‌مانند. این می تواند به دلیل تعداد بالای ایمیل های دریافتی از طرف دانشجویان، نگارش نادرست ایمیل ها، نداشتن پوزیشن خالی توسط استاد و … می باشد.

در یک مورد ممکن است به دلیل تکمیل نبودن ظرفیت موقعیت‌ها یا عدم تمایل به همکاری با درخواست شما موافقت نشود. در این حالت و بدون هیچ تاملی شرایطی باید با استاد دیگری مکاتبه کنید.

حتی ممکن است استادی از شما تقاضای اطلاعات بیشتری کند. این حالت، نشان می‌دهد که رزومه شما برای استاد جالب توجه بوده و استاد تمایل به کسب اطلاعات بیشتر دارد. از این رو شما بایستی ضمن تشکر از استاد اطلاعات خواسته‌شده را در اختیار وی قرار بدهید.

در یک حالت رایج تر استاد برای بررسی شما درخواست مصاحبه با شما را می کند. در این حالت معمولاً اساتید تمایل همکاری با شما را دارند و برای بررسی نهایی مصاحبه می کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان