تفاوت سیستم های نمره دهی در کشورهای مختلف

تفاوت سیستم های نمره دهی

عناوین مقاله:

تفاوت سیستم های نمره دهی در کشورهای مختلف

تفاوت سیستم های نمره دهی | یکی از دغدغه ها و چالش های پیش روی دانشجویان و متقاضیان تحصیلی در کشور های مختلف دنیا تبدیل معدل و نمره های تحصیلی خود بر اساس سیستم نمره دهی ایران به سیستم نمره دهی کشور مقصد می باشد.

زمانی که متقاضی قصد دارد حداقل شرایط ضروری در رشته مورد نظر خود را بررسی میکند با این مسئله مواجه می شود که نیاز به مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد با حداقل GPA مشخص شده است؛ اما این عدد GPA یا به معنای دیگر معدل کل رشته شما در سیستم نمره دهی ایران، در سیستم نمره دهی کشور های مختلف متفاوت خواهد بود.

همانطور که اطلاع دارید سیستم نمره دهی در ایران بازه ی ۰ تا ۲۰ را شامل می شود بنابراین معدل شخص از ۲۰ اعلام می شود. حداقل نمره قبولی در دوره کارشناسی ۱۰ و در مقطع کارشناسی ارشد ۱۲ می باشد. اما به عنوان مثال اگر در سایت دانشگاهی در انگلستان با حداقل نمره ۲٫۱ برخورد کنیم، به چه معناست؟ و یا در سایت دانشگاه های کشور استرالیا با حداقل نمره و معدل ۷۰% مواجه شویم به چه روشی معدل خود را محاسبه کنیم؟

☑️ پیشنهاد مطالعه: تحصیل در استرالیا

تبدیل معدل از سیستم نمره دهی ایران به سیستم نمره دهی کانادا و آمریکا

تفاوت سیستم های نمره دهی | از آنجایی که سیستم نمره دهی ایران یا کانادا و آمریکا متفاوت است متقاضیان می توانند برای تبدیل و معادل سازی معدل خود در سیستم نمره دهی ایران با کانادا و آمریکا از سایت WES استفاده کنند. می توان گفت این سایت کار تبدیل معدل از سیستم نمره دهی ایران به سیستم نمره دهی کانادا و آمریکا را ساده کرده است.

به راحتی پس از ورود به سایت WES می توانید از طریق قسمت Get Started مراحل را ادامه دهید. سپس با وارد کردن هر درس و واحد درس مربوطه می توانید معدل خود را در مقیاس نمره دهی کشود های کانادا و آمریکا که سیستم نمره دهی از ۴ می باشد مشاهده کنید.


تفاوت سیستم های نمره دهی | مقالات مرتبط:

سیستم آموزشی آکادمیک در آمریکا


تبدیل معدل از سیستم نمره دهی ایران به سیستم نمره دهی بریتانیا

برای تبدیل نمره و معدل خود در ایران به سیستم نمره دهی در کشور بریتانیا باید متفاوت عمل کنید. بسیاری از کشور های دنیا از این سیستم نمره دهی استفاده می کنند به عنوان مثال استرالیا و هند و کانادا. اگر بخواهیم روش محاسبه سیستم نمره دهی بریتانیایی را به طور خلاصه شرح دهیم باید از الگوی زیر استفاده کرد.

A (70% – ۱۰۰%) (First Class )
B (60% – ۶۹%) (Upper Second (2:1))
C (50% – ۵۹%) (Lower Second (2:2))
D (40% – ۴۹%) (Third Class)
E (30% – ۳۹%) (Fail)
F (0 – ۲۹%) (Fail)

باید توجه داشت که در پاره ای مواقع دانشجویان و متقاضیان در فرم های توصیه نامه دانشگاه ها در استرالیا و یا بریتانیا، هنگامی که با عبارت First Class و یا First Class Honours  برخورد می کنند، تصور می کنند که منظور شاگرد اول بودن است.

تفاوت سیستم های نمره دهی | تبدیل بریتانیایی به آمریکایی

برای تبدیل سیستم نمره دهی از مقیاس بریتانیایی به آمریکایی از جدول زیر می توان بهره برد. حال کافی است تا معدل خود را در سیستم آمریکایی محاسبه و سپس طبق جدول زیر معدل در مقیاس بریتانیایی را پیدا کنید.

۷۰+% (First class honours) (4.0)
۶۵-۶۹% (Upper-second class honours) (3.7)
۶۰-۶۴% (Upper-second class honours) (3.3)
۵۵-۵۹% (Lower-second class honours) (3.0)
۵۰-۵۴% (Lower-second class honours) (2.7)
۴۵-۴۹% (Third class honours) (2.3)
۴۰-۴۴% (Third class honours) (2.0)
۳۵-۳۹% (Ordinary/Unclassified) (1.0)
Below 35% (Ordinary/Unclassified) (0.0)

تفاوت سیستم های نمره دهی | از آنجایی که سیستم نمره دهی در کشور ما مشابه سیستم نمره دهی کشور فرانسه است برای سهولت در تبدیل معدل به سیستم بریتانیایی می توانید از روش زیر که تبدیل نمره از فرانسه به بریتانیایی است استفاده کنید.

+ ۷۰% (A) = 17-20 (First class equivalent)
۶۰-۶۹% (B) = 14-16.9 (Upper second class equivalent)
۵۰-۵۹% (C) = 12-13.9 (Lower second class equivalent)
۴۰-۴۹% (D) = 10-11.9 (Lower second class equivalent)
Below 40% (F) = lower than 10 (fail)


همه چیز در مورد تحصیل در مدارس انگلستان | چگونه شرح دروس یا Course Description بنویسیم؟ | دلیل ریجکت درخواست دانشجویان دانشگاه شریف در دانشگاه آیندهوون |


 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان