چگونه ارزان سفر کنیم؟

چگونه ارزان سفر کنیم

کسانی که عاشق سفر هستند، می‌دانند چگونه سفری لذت‌بخش برای خودشان دست‌وپا کنند. آنها در انتخاب مناسب‌ترین تغذیه در سفر، وسایل موردنیاز در سفر و … استاد شده‌اند و همیشه بهترین مقصد برای سفر را انتخاب می‌کنند. شاید شما علاقه‌ی چندانی به سفر کردن نداشته باشید، اما جالب است بدانید که علم هم می‌گوید باید تمام پول‌هایتان را خرج سفر کنید! در دنیای سفر و بهتر بگوییم در «صنعت گردشگری»، اینکه بدانیم چگونه ارزان سفر کنیم کار ساده‌ای نیست.

مثلا وقتی شما برای یک تفریح تابستانی به کشور گرجستان سفر می‌کنید، متوجه می‌شوید که تقریبا تمام زیرساخت‌های این کشور، برای کسب درآمد و پول گرفتن از گردشگران طراحی شده‌اند. بنابراین ارزان سفر کردن در چنین کشوری در واقع نیازمند قلق‌ها و مهارت‌های خاصی است. در این مقاله می‌خواهیم یاد بگیریم چگونه ارزان سفر کنیم خدا را چه دیدید، شاید شما هم روزی خواستید سفر به دور دنیا را جایگزین شغل خسته‌کننده‌ی خودتان کنید!

اگر دقت کنید بسیاری از چیزهایی که باعث می‌شوند سفر ارزان‌تری داشته باشیم، «مهارت‌ها» هستند. کمپینگ (چادر زدن) یک مهارت است. همان‌طور که نقشه‌خوانی با گوگل‌مپ هم یک مهارت است و اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، پیدا کردن هاستل و پرواز ارزان هم مهارت‌هایی هستند که می‌توان یادشان گرفت.

در این مطلب قصد داریم به مهارت‌هایی بپردازیم که در صورت آموختن و تمرین آنها، سفر ارزان‌تری را تجربه می‌کنید. هرچند که سفر ارزان ممکن است نیازمند وسایلی مثل چادر یا کیسه‌خواب هم باشد. اما بدیهی است که شما قرار است این وسایل را یک‌بار تهیه کنید و برای مدت‌ها و شاید سال‌ها استفاده کنید.

در کل، هزینه‌های سفر حول سه‌گانه‌ی معروفی می‌چرخد:

  1. اقامت؛
  2. غذا؛
  3. حمل‌ونقل.

مسافران در سرتاسر دنیا، سال‌هاست برای این سه پارامترِ هزینه‌بر، راه‌حل‌هایی یافته‌اند تا بتوانند سفر ارزان را روزبه‌روز امکان‌پذیرتر کنند. در ادامه با این راه‌حل‌ها آشنا می‌شوید.

چگونه اقامت ارزانی داشته باشیم؟

۱. به‌جای هتل، هاستل را انتخاب کنید

هاستل برای کسانی که در ابتدای مسیر ماجراجویی‌اند، احتمالا روش مناسبی برای مدیریت هزینه‌ها است. هاستل در واقع چیزی شبیه همان خوابگاه‌هایی است که در دوران دانشجویی در آن زندگی می‌کردید؛ یک محیط جمعی و دارای امکانات رفاهی مشترک، اما قرار است مسافران و جهان‌گردهایی از سراسر دنیا هم‌خوابگاهی شما باشند.

شما با پرداخت هزینه‌هایی در حدود یک‌دهم هزینه‌های هتل، می‌توانید در هاستل یک تخت، یک کمد و امکاناتی مثل آشپزخانه، سرویس حمام و دستشویی مشترک در اختیار داشته باشید. همچنین یکی از مزیت‌ها و جذابیت‌های هاستل‌ها، هم‌کلام شدن با افرادی از سرتاسر دنیاست.

۲. در فصل مناسب سفر کنید

یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های سفر و تخفیف گرفتن در خصوص اقامت، این است که در فصل‌هایی که مقصد شما بسیار شلوغ و پربازدید است، سفر نکنید. در واقع عده‌ی بسیاری از گردشگران برای کم کردن هزینه‌ی اقامت‌شان همین کار را می‌کنند.

اصطلاح «Low Season» به فصلی گفته می‌شود که در آن مسافران کمتری به یک شهر یا کشور سفر می‌کنند و درنتیجه قیمت هتل‌ها، هاستل‌ها، بلیت هواپیما‌ها و همچنین رستوران‌ها به‌شدت افت می‌کند. بیشتر عکس‌هایی که تابه‌حال از لندن دیده‌اید، در فصل تابستان گرفته شده‌اند، اما شاید دیدن تصاویر زمستانی لندن هم بتواند شما را متقاعد کند که در فصل خلوت‌تر و با هزینه‌ی کمتر به آنجا سفر کنید.

۳. سری به وب‌سایت کوچ سرفینگ بزنید

این یکی مربوط به اقامت و سفر ارزان نیست. می‌توانید آن را اقامت رایگان فرض کنید! اگر تابه‌حال چیزی درمورد آن نشنیده‌اید، بهتر است سری به وب‌سایت کوچ سرفینگ بزنید تا از داستان آن باخبر شوید. کوچ سرفینگ در واقع پلتفرمی است که در آن افراد بسیاری در سرتاسر جهان اعلام کرده‌اند که می‌توانند در منزل خودشان به مسافران اقامت مجانی بدهند.

این پلتفرم در ایران هم هواداران بسیاری دارد و شاید برای‌تان جالب باشد که تنها در تهران حدود ۲۵۰۰ نفر برای میزبانی رایگان از توریست‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. پس برای سفر در داخل ایران هم می‌توانید از این پلتفرم استفاده کنید. اما قبل از آن لازم است پروفایل‌تان را کامل کنید. برای این کار هم می‌توانید از پروفایل دیگران ایده بگیرید. کار سختی نیست و مطمئنا به هیجان و امکانی که برای اقامت رایگان در تمام دنیا به شما هدیه می‌دهد، می‌ارزد!

۴. چادر بزنید

یک چادر همراه کافی است تا بتوانید در عرض ۱۰ دقیقه در هر شهر و دیاری که خواستید، اقامتگاه داشته باشید. اما حقیقت این است که برای کمپینگ به چیزی بیشتر از یک چادر نیاز دارید. در واقع کمپینگ در ابتدا نیازمند این است که بتوانید محل درستی برای چادرزدن پیدا کنید.

دقت کنید که احتمالا قرار است آتش برپا کنید، پس بایستی پیش از آن درباره‌ی جانمایی درست چادر بیشتر بدانید. در این خصوص نکات زیادی مثل دانستن جهت باد، جهت طلوع خورشید، دور بودن از ساحل رودخانه‌ها، استقرار درست مواد غذایی و شناخت نسبی طبیعت منطقه، حداقل دانش و مهارتی است که باید بدانید. همچنین اگر قصد دارید که برای اقامت روی کمپینگ حساب کنید، بهتر است دوروبَر شهرهای بزرگ نچرخید. معمولا در کلان‌شهرها جای مناسبی برای کمپینگ پیدا نخواهید کرد.

نکته‌ی مهم دیگر در خصوص کمپینگ، توجه به مسئله‌ی «زمان» است. اگر قرار است شب را در چادرتان به‌سر ببرید، حتما بایستی حداقل یک تا دو ساعت قبل از استقرار، به محل کمپ رسیده باشید، زیرا شما برای پیدا کردن آب، خرید مواد غذایی، بررسی امنیت محل کمپ، چادر زدن و دیگر مسائل، به روشنایی روز نیاز دارید.

چگونه غذای ارزان تهیه کنیم؟

۱. غذاهای محلی را امتحان کنید

در طول سفر، معمولا غذا دغدغه‌ی خیلی از مسافران است. از طرفی قصد دارید سفر ارزان داشته باشید و از طرف دیگر، می‌خواهید غذاهای محلی را هم امتحان کنید. راه‌حل، خوردن غذاهای محلی در رستوران‌های متوسط است. نکته اینجاست که بیشتر مواد اولیه‌ی غذاهای محلی در همان شهر یا روستا تهیه می‌شود و درنتیجه هزینه‌ی تمام‌شده‌ی آن غذاها کمتر است. همچنین غذاهای محلی عموما به‌دلیل مواد اولیه‌ی تازه، سالم‌تر هستند.

تنها نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که حساسیت‌های غذایی خود را بشناسید. مثلا اگر به بادمجان حساسیت دارید و به ترکیه سفر می‌کنید، می‌توانید کلمات یا جملاتی به زبان ترکی یاد بگیرید یا آنها را در موبایل‌تان داشته باشید تا مطمئن شوید غذایی که سفارش می‌دهید، حاوی بادمجان نیست.

۲. خودتان آشپزی کنید

چطور است که این‌بار و در سفر بعدی آشپزی را به گردن آقایان بیندازید؟! از شوخی که بگذریم، می‌توان گاهی با آشپزی در هاستل، هتل یا محل کمپ، هزینه‌های غذا در سفر را به‌شدت تعدیل کرد. تقریبا ۱۰ دلاری که برای یک وعده غذا می‌پردازید، به‌طور میانگین تنها حدود ۳ دلار آن صرف مواد اولیه شده است و مابقی هزینه‌ای است که شما بابت ترجیح‌تان به خوردن در رستوران پرداخت می‌کنید. آشپزی هزینه‌های غذا را حدودا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد که رقم کمی نیست.

۳. به سوپرمارکت‌ها سر بزنید

علاوه‌بر هزینه‌‌ی وعده‌های اصلی، هزینه‌‌ی جداگانه‌ای هم بابت میان‌وعده‌ها می‌پردازید. برای همین شاید جالب باشد که بدانید حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های شما صرف خوراکی‌هایی می‌شود که از روی هوس می‌خورید. در واقع یک‌سوم از هزینه‌های شما به شکل دیگری قابل مدیریت کردن است. یکی از روش‌های تجربه‌‌ کردن سفر ارزان این است که به‌جای سرزدن به کافه‌ها و پاتوق‌ها، میان‌وعده‌ها را از سوپرمارکت‌ها تهیه کنید. تجربه ثابت کرده است که با خرید از سوپرمارکت‌ها، چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید.

چگونه هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش بدهیم؟

۱. در برنامه‌ریزی منعطف باشید

اگر می‌خواهید سفر ارزان داشته باشید، باید کمی انعطاف به‌خرج بدهید. معمولا هرقدر زمان شما برای سفر مشخص‌تر باشد، هزینه‌های اضافه‌تری به شما تحمیل می‌شود. برای مثال اگر انتخاب زمان شروع و پایان سفر دست شماست و قابل تغییر است، بهتر است در روزهای وسط هفته و به دور از تعطیلی‌های رسمی شروع به حرکت کنید. معمولا می‌توانید در وسط هفته پروازهای ارزان‌تری پیدا کنید، درحالی‌که در آخرهفته‌ها و ایام تعطیل گاهی حتی رزرو بلیت هواپیما یا قطار غیرممکن است!

۲. رزروها را از قبل انجام بدهید

اگر سری به پرواز‌های خارجی بزنید و مقایسه‌ای انجام بدهید، خیلی سریع می‌توانید اختلاف قیمت بین رزرو در تاریخ‌های مختلف را مشاهده کنید. برای مثال قیمت پرواز در ۵ ماه بعد به دهلی را با قیمت پرواز در هفته‌ی بعد مقایسه کنید. این نشان می‌دهد هر زمانی که تصمیم به سفر گرفتید و تصمیم شما رنگ‌وبوی قطعیت گرفت، همان روز بهترین زمان برای رزرو بلیت‌هاست.

برای رزرو بلیت هواپیما هم مانند پیدا کردن هاستل و هتل، دست از جست‌وجو برندارید. گاهی در بین این جست‌وجوها اطلاعات جالبی به‌دست می‌آورید. برای مثال پروازی پیدا می‌کنید که با توقفی چندساعته در یک فرودگاه بین‌راهی یا تعویض پرواز، هزینه‌های بسیار کمتری دارد. لازمه‌ی سفر ارزان و به‌خصوص تهیه‌ی بلیت مناسب، صبر و جست‌وجوی بیشتر است.

۳. هیچ‌هایک کنید

هیچ‌هایک یا به قول بعضی‌ها «Auto Stop» نوعی سفر با ماشین است که شما در آن هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازید! درست خواندید، شما با هیچ‌هایک کردن قرار نیست هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید. در واقع کافی است کوله‌پشتی‌تان را بردارید و بروید کنار جاده!

یک لبخند بزرگ به راننده‌هایی که می‌ایستند تحویل بدهید و برای‌شان توضیح بدهید که ایران‌گرد یا جهان‌گرد هستید و اگر تمایل داشته باشند، می‌توانند شما را تا جایی که هم‌مسیر هستید برسانند. اگر فکر می‌کنید این پیشنهاد یک شوخی است، بهتر است بدانید همین الان که مشغول مطالعه‌ی این نوشته هستید، هزاران هیچ‌هایکر در حال سفر به مکان‌های شگفت‌انگیز دنیا هستند!

درمورد هیچ‌هایک بیشتر از اینکه بخوانید، سعی کنید تجربه کسب کنید. باور کنید قرار نیست کنار جاده بمانید یا کسی شما را بدزدد! تنها کافی است حواس‌جمع و خوش‌‌سر‌وزبان باشید. حتی اگر درون‌گرا و کم‌صحبت هم هستید این روش را امتحان کنید، قرار گرفتن در موقعیتی که باید توضیح بدهید چرا می‌خواهید مجانی سفر کنید، کمک می‌کند تسلط کلامی‌تان را بهبود بدهید.

پیشنهادهای وب

 هدفون شیاومی Quantie محصولی خوش‌ساخت با قیمتی مناسب

جست‌وجوی «کارآمد» با گوگل را یاد بگیرید

شاید بپرسید جست‌وجو و کارکردن با گوگل چه ربطی به سفر ارزان دارد؟ بحث تنها در خصوص گوگل نیست. اگر قرار است یک مسافر به‌روز و حرفه‌ای باشید، باید با تکنولوژی دوست شوید. همان‌طور که گوشی هوشمند شما باعث می‌شود مسیرهای درون‌شهری را ارزان‌تر طی کنید و از تخفیف‌ها و جشنواره‌ها باخبر شوید، در سفر هم قرار است این گجت دوست‌داشتنی به شما کمک بسیار زیادی کند.

برخلاف تصور بیشتر مردم، جستجوی حرفه‌ای و بدردبخور در موتور جستجوگر گوگل کار چندان راحتی هم نیست. وقتی مثلا شما هاستل‌های ارزان در تفلیس را با کلیدواژه‌های انگلیسی جست‌وجو می‌کنید، بسیاری از وب‌سایت‌ها قبلا با پرداخت پول به گوگل، خود را در صدر فهرست نتایج جست‌وجو قرار داده‌اند (این سرویس، گوگل‌ادوردز نام دارد و یکی از منابع درآمد گوگل است).

پس به‌هیچ‌وجه قرار نیست جست‌وجوی خود را به صفحه‌ی اول محدود کنید. اگر به‌دنبال بهترین‌ها می‌گردید، شاید صفحه‌ی اول گوگل بتواند کمکی کند، اما وقتی دنبال ارزان‌ترین‌ها هستید، باید عمیق‌تر کاوش کنید! همچنین دقت کنید که رزرو بعضی از هاستل‌ها یا هتل‌ها در کنار اقامت، صبحانه‌ی رایگان را هم دربردارد. پس به کلیدواژه‌های خود «+ صبحانه رایگان» را هم اضافه کنید.

کار کردن با گوگل‌مپ را یاد بگیرید

گوگل‌مپ را هم باید خوب و کامل یاد بگیرید، اما چرا؟ یادگرفتن این ابزار، پیش از هرچیزی در هدر نرفتن زمان سفر شما کمک بسیاری می‌کند. همچنین خیلی از گردشگران تنها با داشتن گوگل‌مپ از لیدرهای محلی بی‌نیاز هستند. گوگل‌مپ کاربردهای بسیار زیادی دارد و تنها برای این نیست که فاصله و مسیر منزل تا محل کارتان را به شما بگوید!

پیش از هرچیز، نقشه‌ی آفلاین محدوده‌ای را که به آن سفر می‌کنید، از طریق «Offline areas» تهیه کنید. مپِ گوگل امکان دیگری دارد تحت عنوان «Your Places» که در آن می‌توانید هر جایی را که قرار است بروید، با تگ «Want to go» روی نقشه علامت بزنید. این کار باعث می‌شود دائم به‌دنبال اسامی و جاهایی که باید بروید، نگردید.

دیگر ابزار گوگل‌مپ که می‌تواند در وقت و درنتیجه هزینه‌ی شما در سفر صرفه‌جویی کند، «Google۳۶۰» است. در واقع قبل از اینکه به‌سمت مکان‌های تاریخی یا تفریحی‌ای که به شما پیشنهاد شده‌اند حرکت کنید، می‌توانید با پیدا کردن آنها روی نقشه، تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای‌شان را مشاهده کنید. گاهی همین تصاویر باعث می‌شوند تصمیم خود را عوض کنید یا در رفتن به آنجا مصمم‌تر شوید.

هرقدر بیشتر بدانید، کمتر هزینه می‌کنید!

این قانون نانوشته‌ی سفر است! در واقع شاید بتوان گفت این درسی است که زندگی به ما می‌دهد. کسانی که بیشتر می‌دانند و قدرت این را دارند که اطراف را بهتر تحلیل کنند، اغلب در زندگی هزینه‌های روانی و مادی کمتری می‌پردازند. سفر، به‌نوعی ماکت کوچکی از زندگی است. هزینه‌ها و بودجه‌ی مشخصی دارد.

شروع و پایانی دارد، در آن کسانی هستند که همراه‌‌تان می‌مانند و کسانی هستند که دائم در گذرند. وقتی درباره‌ی «صرفه‌جویی در هزینه‌ها» صحبت می‌کنیم، منظور ما فقط پول نیست. شما برای سفر علاوه بر پول، زمان هم صرف می‌کنید. پس احتمالا حالا بهتر درک می‌کنید که چرا «بیشتر دانستن» موجب می‌شود هزینه‌ی کمتری بپردازید. انتخاب مسیرهای اشتباه، زمان‌بندی‌های غلط، خریدهای غیرضروری و همه‌ی مواردی که در بالا ذکر شد، نشان می‌دهند «ندانستن» می‌تواند هزینه‌ی زیادی روی دست شما بگذارد!

علاوه بر این، مسلط بودن به مهارت‌های سفر هم به معنی کاستن هزینه‌ها و داشتن سفر ارزان است. پس در کنار دانسته‌ها، به فکر مهارت‌های سفر هم باشید. به‌عنوان کسی که به سفر کردن علاقه‌مند است، باید اصول و روش کمپینگ را بدانید، بتوانید از تکنولوژی نهایت استفاده را ببرید و در استفاده از ابزارها و متعلقات همراه‌تان تسلط داشته باشید.

پرداخت هزینه یونی اسیست | ثبت نام آزمون دولینگو | خرید بلیط پروازهای خارجی | رزرو هتل خارجی

چگونه ارزان سفر کنیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان